Újabb utakért fizethetünk

Április 1-jétől kizárólag sztrádamatricával használhatják az M15-öst és az M70-est a személykocsival és motorral közlekedők.

Az M1-es autópályát a szlovák határral, illetve Letenyét Tornyiszentmiklóson
át az országhatárral összekötő két, összesen 35 kilométernyi szakasz díjasításával
még nincs vége az autóutak fizetőssé tételének. A szaktárca egyeztetés alatt
álló előterjesztése szerint valamennyi gyorsforgalmi úton minden jármű-kategóriában
bevezetnék a matricás rendszert. A meglévő 200 kilométernyi autóút matricásításáról
a várható tiltakozások miatt egyelőre nincs döntés, kivéve az M15-ös és az M70-es
esetében.


Felmerült ugyanakkor, hogy a személygépkocsik számára a tucatnyi ingyenes út
közül néhányra matricát kell majd váltani. Főként azok az utak jöhetnek szóba,
amelyekkel párhuzamosan alsóbbrendű út is található. Ilyen például a Vác és
Budapest közti 2/A, amely mellett alternatíva a régi 2-es főút. A döntést hátráltatja,
hogy még egyetlen útra sem készültek el a matricásításhoz szükséges forgalmi
és környezetvédelmi hatástanulmányok.


Egyre népszerűbb az SMS-matrica
Tavasz óta több mint félmillió virtuális autópálya-matricát vásároltak már SMS-ben az autósok. Az ilyen vásárlás ára – a matricáén túl – 100 forint pluszköltséggel jár.
Tovább…

A gazdasági tárca szakértői szerint a használattal arányos elektronikus útdíjszedés
bevezetése előtt meg kellene szüntetni az ingyenes szakaszokat a gyorsforgalmi
utakon, vagyis a tehergépkocsiknak várhatóan 2009-től, a személygépkocsiknak 2011-től
a városi elkerülő szakaszokon is fizetniük kellene, köztük akár az M0-áson, valamint
az M1-es, az M3-as, az M5-ös, az M6-ös és az M7-es fővárosi bevezető szakaszain.

Az Állami Autópálya-kezelő (ÁAK) Zrt. nincs felkészülve sem a személygépkocsik
számára fizetőssé váló 35 kilométernyi autóút, sem a kamionok esetében díjasuló
mintegy ezer kilométernyi főút ellenőrzésére. Az értékesítési és az ellenőrzési
rendszer bővítése, a figyelmeztető táblák kihelyezése 550 millió forintba kerül
és három hónap munkát igényel. A kamerás rendszer kiépítéséig a meglévő ellenőrző
autók átcsoportosításával, szúrópróbaszerűen ellenőrzik a díjfizetésbe áprilisban
bevont utakat.

Kapcsolódó anyagok:

  • Felgyorsulhat
    az országos közutak felújítása







  • hirdetés