Járjon büntetés a rossz bizonyítványért?

Akt.:
Nem mindegy, mi kerül a bizonyítványba, ezért fontos, hogy a szülő egész évben figyelemmel kísérje a gyermek jegyeit és segítsen, ha szükség van rá
Nem mindegy, mi kerül a bizonyítványba, ezért fontos, hogy a szülő egész évben figyelemmel kísérje a gyermek jegyeit és segítsen, ha szükség van rá - © Illusztráció: ÉKN-archív
Szabolcs-Szatmár-Bereg – Szabad-e jutalmazni a gyereket a jó bizonyítványért, vagy büntetni a rosszért?

Vége a tanévnek, a diákok megkapták a bizonyítványukat – vannak, akik boldogan, mások inkább félve mutatták meg otthon az egész éves teljesítményüket összegző jegyeket. Ilyenkor felmerül a kérdés, a szülők hogyan fogadják a gyermekük tanulmányi előmenetelét tükröző bizonyítványt? Szögedi Dalma iskolapszichológus kifejtette: fontos, hogy a gyerek kapjon a szülőtől visszajelzést a tanulmányi eredményével kapcsolatban, hiszen ha elvárunk valamilyen teljesítményt a gyermekünktől, akkor a tudtára kell adnunk, hogy elégedettek vagyunk-e azzal vagy sem. – A visszajelzésnek azonban nem a büntetésről vagy a jutalmazásról kell szólnia – hangsúlyozta a szakember. – Ha úgy látjuk, hogy a képességeihez mérten jól teljesített a gyerek, mondjuk el neki, hogy örülünk a bizonyítványának, büszkék vagyunk rá és ez nekünk nagy boldogságot jelent – mondta Szögedi Dalma és hozzátette: sok gyerek valamilyen tárgy formájában szereti látni a szülő elégedettségét, de ő ezt nem támogatja.

Sok gyermek tárgy formájában szereti látni a szülő elégedettségét, de a szakember szerint nem ez a jó út.

– Ha már az év elején megígértük a gyereknek például a telefont a jó bizonyítványáért, akkor az ígéretünket tartsuk be, ám ennél jobb jutalom a közös élmény. Menjünk el egy családi fagyizásra, az állatkertbe, vagy ha a gyerek a strandra vágyik, akkor oda. Mert akkor tudja, hogy ez az ő jó eredményének a jutalma, övé ez a nap – mutatott rá Szögedi Dalma iskolapszichológus azzal folytatva, hogy mit tehetünk, ha a gyerek rosszul teljesített.

Ne tanuljon egész nyáron!

– Lényeges, hogy a szülő az egész tanév során kövesse figyelemmel gyermeke érdemjegyeit, és év végén ne villámcsapásként érje, hogy valamiből kettest kapott vagy megbukott. Ha ez utóbbi mégis megtörténik, akkor se töltse az egész nyarat tanulással a gyerek! A június és a július legyen szabad, de augusztusban napi fél-egy órát készüljön a pótvizsgára, akár magántanár segítségével. Nevelő célzatú lehet, ha a gyereket megkérdezzük, ő hogyan látja, megtett-e mindent annak érdekében, hogy jobb legyen az eredménye, és hogy szerinte milyen gond állhat a rossz teljesítmény mögött. Van olyan diák, aki azt mondta, valóban nem tett meg mindent, nem figyelt, nem végezte el a feladatait. Ha jóvátételként felajánlja, hogy nyáron például füvet nyír otthon vagy kocsit takarít, akkor engedjük, hogy „vezekeljen”. A szülőnek azonban nem szerencsés ilyen büntetéseket kiszabnia – hívta fel a figyelmet a pszichológus. Jelezte: az sem célravezető, ha a gyereknek már májusban megígértük a nyaralást vagy a tábort, de azt a rossz bizonyítványára hivatkozva lemondjuk. Az év végi jegyek nem az utolsó pillanatban dőltek el, hanem valószínűleg már márciusban lehetett látni, hogy melyik tantárgyból teljesít gyengén a gyerek. Ha a szülő mégis úgy gondolja, hogy a rossz bizonyítványért nem jár nyaralás, akkor azt mindenképpen jóval év vége előtt közölje a gyerekkel.

– Az efféle büntetéssel egyébként nem érünk el semmit. Legfeljebb annyit, hogy a gyerek dacos lesz, haragudni fog, vagy olyan bűntudatot ébresztünk benne, ami nem építő jellegű – mutatott rá Szögedi Dalma.

„Magadnak tanulsz, fiam!”

– Nem látok abban semmi kivetni valót, ha egy gyermek vagy egy szülő a legismertebb közösségi oldalon adja hírül örömét, bánatát, osztja meg ismerőseivel az élményeit. Hangsúlyozom, az ismerőseivel, rokonaival, barátaival, de nem a nagyvilággal – jegyezte meg elöljáróban a Nyírteleken élő Varga Szilvia, aki rendkívül büszke harmadik osztályos kisfiára, Ilkovics László Mátéra, hiszen oklevelet kapott az idei tanév végén a „kiváló tanulmányi eredményéért és példamutató magatartásáért”.

– Lacika és én is nagyon örültünk az elismerésnek, a gratulációknak. Megígérte, hogy továbbra is, egészen nyolcadik osztályig törekszik majd hasonlóan jó eredményeket elérni az iskolában, cserébe viszont örülne egy laptopnak. „Belementem” az alkuba, hogy motiváljam, de egyúttal tisztáztam vele azt is: elsősorban azért fontos folyamatosan jól tanulni, hogy később abban a középiskolában, majd egyetemen tudjon továbbtanulni, ahol szeretne, és felnőttként jó munkahelye legyen, jó fizetéssel. Úgy hiszem, megértette, de azért nem fogja visszautasítani a jutalom laptopot, ha kiérdemli… – mesélte Varga Szilvia.

Ösztönöz, nem kényszerít

– Bár a szüleim mindig megkövetelték, hogy tanuljak, soha nem kényszerítették ki a kitűnő bizonyítványt. Gyakran dicsértek és egy kicsit mindig többre, jobbra ösztönöztek, de tisztában voltak a képességeimmel. Nem volt bennem teljesítési kényszer, így a sulival sem volt soha semmi problémám – mesélte a nyíregyházi Kantáros Mónika, s hozzátette: ő is hasonló szellemben neveli a hatéves gyermekét.

– Balázs szeptemberben lesz első osztályos. Értelmes, csavaros észjárású kisfiú, nagyon érdeklődő, így valószínűleg nem lesz gond a tanulással. A pontoknál, jegyeknél számomra sokkal fontosabb, hogy illedelmes, feltalálja magát új helyzetekben is, nyitott és könnyen barátkozik – jegyezte meg a fiatal anyuka.

Kudarcokra azért mindig szükség van

Szögedi Dalma iskolapszichológus hangsúlyozta azt is: tapasztalatai szerint a szülők olykor jobb képességűnek gondolják a gyermeküket, mint amilyen valójában. Ezért nagyon fontos, hogy tisztában legyünk vele: az angol például azért nem megy neki, mert még nem elég érett a nyelvérzéke, vagy hogy matekból azért gyenge, mert nincs barátságban a számokkal.

– Nekünk, szülőknek is fejben kell tartanunk, hogy az iskolai osztályzat nem minden. Bár a jó tanulók általában könnyebben boldogulnak az életben is, de ez egyáltalán nem törvényszerű. Tudjuk, hogy Einstein kilencéves koráig nem tudott folyékonyan beszélni, azt hitték róla, hogy fogyatékos. Vagy ott van Lincoln, akinek idegösszeroppanása volt, több választáson is alulmaradt, senki nem tartotta őt politikai vonalon esélyesnek, végül mégis Amerika elnöke lett. A kudarcokra a gyereknek is szükségük van, hogy tanulni tudjanak belőle. Például azt, hogy másként kell a tanuláshoz hozzáállni – fogalmazott a szakember.

KM








hirdetés