Javaslatcsomagot dolgozott ki az iData e-útdíj munkacsoportja

Javaslatcsomagot dolgozott ki az iData e-útdíj munkacsoportja
© Fotó: KM-archív
Nyíregyháza – Hogy múlik az idő!? Pontosan három évvel ezelőtt, 2013. július elsején lépett életbe az e-útdíj rendszer, amely a 3.5 tonna fölötti járművekkel szállító közúti fuvarozók számára hozott gyökeres változást a munkavégzésben. Itt az apropó, hogy megálljunk e úton, és mérleget vonjunk!


– A megtett útalapú díjfizetést egyre több ország alkalmazta már Európában, az időarányos matricák pedig egyre inkább visszaszorulóban voltak, ezért volt indokolt, hogy Magyarország is csatlakozzon a sokkal jobban tervezhető, igazságosabb és jobban is kontrollálható e-útdíj bevezetésére – fejtegette Báli Péter, a rendszer javítására az egyik bevallási közreműködő cég, a flottakövetéssel foglalkozó iData Kft. e-útdíj munkacsoportjának vezetője. A szakértő hozzáfűzte: – Az e-útdíj páratlan megtérülésű beruházás volt az állam számára már az első, csonka évben profitot termelt. Ugyanakkor a döcögős elindulás után az elektronikus rendszer csak másfél-két év után vált stabillá és pontossá. Ma már megbízhatóan működik a rendszer, de több olyan pont van, amelyen érdemes lenne változtatni, hogy a felhasználók számára is kényelmesebb és sok esetben akár korrektebb is legyen a bevallás adminisztrációja.
A bírságoknál zéró tolerancia van érvényben, minden mulasztást kötelezően bírság követ függetlenül attól, hogy az a bevallási közreműködő, a fuvarozó cég, vagy a fuvarozást végző munkatárs hibájából következik be.

– Külföldön van példa az esetleges egyedi hiba miatt elmaradt útdíj utólagos megfizetésére is, ezáltal a bírságok gyakoriságának visszaszorítására, ez például Magyarországon is gyakorlattá válhatna – adott ízelítőt javaslatcsomagjukból Báli Péter. Szerinte a nem szándékos útdíjfizetés-elmaradás esetén módot kellene biztosítani a jóhiszemű felhasználók számára a bűnbocsánatra. Mi lehet az a pontos befizetés elmaradásának?: előfordulhat, hogy az útdíjfizetési szolgáltató honlapja épp nem elérhető, felléphet kommunikációs összeköttetési hiba, egy „nem megfelelően elhelyezett” ellenőrző kapu, de előfordulhat, hogy a sofőr elfelejti átállítani a fedélzeti eszközén a tengelyszámot, miközben újabb pótkocsit kapcsoltak a kamionjához. Gyakori az is, hogy olyan jellegű szállítmány van a kamionban, amellyel nem lehet megvárni az adminisztráció hibájának elhárítását: élő állat, gyógyszer, romlandó áru, vagy akár kötbéres, időre leszállítandó áru esetében a fuvarozó dönthet úgy, hogy a leszállítás fontosabb, mint az infokommunikációs hiba elhárítása.

Fontos leszögezni, hogy a fedélzeti eszköz és a központi informatikai rendszer minden cselekedetet naplóz („logol”), így nyoma van annak, ha valaki próbálkozott az útdíj bevallásával, vagy a tengelyszám állítással.
A bliccelési ráta visszaszorítását tenné lehetővé az iData munkacsoportja szerint a mozgó ellenőrzés bevezetése. Jelenleg 110 kapu és félszáz körüli álló jármű ellenőrzi a közúti fuvarozókat, de ezzel nem lehet lefedni az ország összes díjköteles hálózatát.

Létezik már egy bírságriasztás funkciója is a központi rendszernek, de ez is optimalizációra szorulna.
– Jogos igény a fuvarozók részéről, hogy ne csak egy központi e-mailre küldjön ki riasztást a rendszer a vélelmezett jogosulatlan úthasználatról, hanem az éppen vezető sofőr telefonjára, sms-ben is érkezzen meg a riasztás akár úgy, hogy a fuvarozó ezért havi díjat fizet a NÚSZ-nak. Tekintettel arra, hogy a prémium szolgáltatást biztosító GPS-es nyomkövetéssel foglalkozó cégek amúgy is egyedi sofőrbeazonosítást tesznek lehetővé, technikailag nem jelent problémát az sms küldés, ezzel pedig a további bírságok halmozódását lehetne elkerülnie a fuvarozóknak – érzékeltette a változtatás szükségességét az iData e-útdíj munkacsoportjának vezetője.

– A 3 éve bevezetett HU-GO megtett úttal arányos elektronikus útdíjszedési rendszer stabilan működik, és évről-évre teljesíti a költségvetés bevételi elvárásait, azaz beváltotta a hozzá fűzött reményeket – vélekedett Kibédi-Varga Lajos, a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt.

szóvivője. – Szolgáltató vállalatként folyamatosan keressük azokat a lehetőségeket és megoldásokat, amelyekkel a rendszert még ügyfélbarátabbá tudjuk tenni. Ehhez figyelembe vesszük a fuvarozók szakmai igényeit, de a jogszabályi keret meghatározza, hogy azokból mit tudunk teljesíteni. A bírság riasztási funkció fejlesztése is ezt mutatja. Mind a jogalkotóval, mind a fuvarozói érdekképviseleti szervezetekkel szoros szakmai kapcsolatot ápolunk azért, hogy az útdíjszedési rendszer az állam és a felhasználók igényeit, elvárásait egyszerre tudja teljesíteni.

A Lerton Trans Kelet-Magyarország egyik legnagyobb saját tulajdonú gépjárműparkkal rendelkező fuvarozási és szállítmányozási vállalata. A nyíregyházi cég a Révész Csoport tagja.

– Tény: ugyanazt a díjat kell fizetni egy EUR 6-os eszközre mint az EUR 3-as besorolásúra – kezdte reagálását Sipos Zoltán ügyvezető. – Nyugaton a kedvezőbb környezetvédelmi kategória kedvezőbb besorolást kap. Az esetleges műszaki problémák esetén – ami nem a fuvarozó hibájából merül fel – szükség van a méltányosságra. Időszerű lenne az utólagos díjfizetés lehetőségét bevezetni, jelenleg ugyanis annyira szigorú a szabályozás, hogy tudomásunk szerint nem kapta meg ezt a lehetőséget magyar cég.

– Ladányi Tóth Lajos –

 








hirdetés