Jó úton halad a sofőrök képzése

Nyíregyháza – Csábító lehetőségek várnak mindazokra, akiknek van affinitásuk a közúti áru- és személyfuvarozáshoz.

Ez derült ki a Magánvállalkozók Nemzetközi Fuvarozó Ipartestületének nyíregyházi tájékoztatójából, ahol Dittel Gábor ügyvezető főtitkár taglalta az aktuális helyzetet.

A reménysugár nyáron csillant fel: a kormány és a közúti közlekedési szolgáltatást végző vállalkozások szakmai érdekképviseleti szervei megállapodtak a terület versenyképességének javítása érdekében.
Alapvető probléma a jól képzett gépjárművezetők égető hiánya. A pályakezdő fiatalok körében nem örvend túlzott népszerűségnek a gépjárművezetői foglalkozás.

Az a generáció, amely most lép be a munkaerőpiacra, nem érez késztetést a szakma iránt, talán éppen a kellő perspektíva, vagy a társadalmi elismertség hiányában. Az sem elhanyagolható indok, hogy a képzés költségvonzata rendkívül magas, és megfelelő finanszírozás hiányában a költségek rendszerint a leendő munkavállalót terhelik.

A munkaerőpiac beszűkülése, illetve a munkáltató igényeinek megfelelő felkészültség hiánya állandó feszültségek forrása munkaadói és munkavállalói oldalon, és korántsem elhanyagolható a közlekedésbiztonság alakulására gyakorolt hatása sem.

Hazánk legnagyobb regisztrált taglétszámmal rendelkező munkáltatói szervezete, a 4100 hazai teherfuvarozó és autóbuszos személyszállító vállalkozást tömörítő Magánvállalkozók Nemzetközi Fuvarozó Ipartestülete – NiT Hungary lehetőségeihez mérten kötelességének érzi, hogy a hivatás népszerűsítésével részt vállaljon a fiatalok érdeklődésének felkeltésében, és hozzájáruljon az alágazatot jellemző munkaerőhiány enyhítéséhez.

A jelzett megállapodás kormányzati garanciát nyújt egy egyszeri, 150 millió forintos képzési támogatásra a közúti szállítási alágazat számára. Az ipartestület számításai szerint ezen összeg 2008-ban és 2009-ben mintegy 60 autóbuszvezető és 280 tehergépkocsivezető teljes körű kategóriás képzésére és szakmai képesítésére nyújthat fedezetet.

Szintén a megállapodásnak köszönhető az az időközben hatályba lépett szociális és munkaügyi miniszteri rendelet, mely a regionális munkaügyi központok forrásainak keretein belül, az álláskeresők támogatási körének kibővítésével teremt lehetőséget az autóbuszvezetői és tehergépkocsi vezetői kategóriás jogosítványok megszerzésére, ráadásul olyan módon, hogy a források elosztásánál a munkaadói igénnyel és foglalkoztatási szándéknyilatkozattal érkező leendő munkavállalók előnyt élveznek.

A megállapodásban rejlő legnagyobb lehetőséget azonban a szakképzési hozzájárulás felhasználásában látja az ipartestület. A jövőben – kormányzati garanciával – megteremtődik ugyanis annak a lehetősége, hogy a közúti közlekedési szolgáltatóknál C vagy D kategóriás jogosítvány meglétéhez kötött munkakörben dolgozók esetében a szakképzési hozzájárulás 100%-a elszámolhatóvá válik, amennyiben azt a munkaadó a dolgozója kategóriás képzésére, továbbképzésére, vagy szaktanfolyami képzésére fordítja.

 

– Ladányi Tóth Lajos –








hirdetés