Képes lenyomat, őszinte korrajz

Balázs Attila nagydíjas sorozata a nyíregyházi Móricz Zsigmond Általános Iskola Vécsey Károly tagintézményében készült
Balázs Attila nagydíjas sorozata a nyíregyházi Móricz Zsigmond Általános Iskola Vécsey Károly tagintézményében készült - © Fotó: Sipeki Péter
Nyíregyháza – A válogatás szívderítő és szomorú, elgondolkodtató és egyértelmű, színes és fekete-fehér.

Pengeéles a felvétel: a kétszeres olimpiai bajnok Szilágyi Áron arcához olyan közel van a kardja, hogy hozzá is ér – a képet készítő Gordon Eszter ezzel a kompozícióval tisztelgett a lehengerlő fegyvertényt, az ötkarikás címvédést elérő sportoló teljesítménye előtt. Az elszánt, de nyugodt tekintet vonzza a szemet – akárcsak a 35. Sajtófotó kiállítás többi képe a Váci Mihály Kulturális Központban.

Szeretet, fájdalom

Azt szoktuk mondani, hogy az a jó sajtófotó, ami képaláírás nélkül is mindent elmond, amihez nem kell magyarázat, ami egyetlen felvételbe sűrítve mutatja meg nem csak a valódit, de az igazat is. A díjazott felvételek ilyenek: magukért beszélnek. Nagy öröm látni egykori kollégánk, Balázs Attila díjnyertes sorozatát arról a nyíregyházi iskoláról, ahol a gyerekek óvják, védik Down-szindrómás társaikat, és olyan szeretettel fordulnak feléjük, hogy az őszinte megnyilvánulásokat nézegetők arcán a mosolyok mellett itt-ott a könnyek is megjelennek.

A kiállított képek egyik főszereplője a szeretet. Két testvér áll az ablaküveg két oldalán: összeillesztik a tenyerüket, a következő képen a paralimpia dobogóján kerekesszékben ülő hölgyek egymás arcát simogatják, egy előadás végén pedig Törőcsik Mari olyan büszkén néz fel a fiatal Trokán Nórára, hogy a tekintetében a féltésen és biztatáson kívül a szakmájukról mindent tudók bölcsessége is benne van.

Elképesztő teljesítmények

Kilátástalanság uralja az áram nélkül élő borsodi családok fotóit, a hogyan tovább? nyomasztja a bezárásra váró úrkúti bánya dolgozóit, szívszorító ellentétként gyermeki örömmel ugrál a pocsolyában az idomeni menekülttábor egyik kis lakója, és a győzelem jelét mutatják az országos sír­ásó verseny résztvevői – egy megásott sírgödör aljáról mosolyogva a világra. Vannak elképesztő teljesítmények, az akaraterő élő megnyilvánulásai: a kezek híján a pingpong-ütőt a szájában tartó parasportoló, a nap közben adományokat gyűjtő, éjszakánként a bőrébe akasztott kampókon lógó extrém előadóművész, vagy Abigél, aki két gyermekét elveszítette, közel volt a halálhoz, majd új vesével és örökbefogadott gyermekekkel kapott esélyt az igazi életre.

Az elmúlás képei

Vibrálóak a képek a Balaton Soundon bulizókról, pontos korrajz a magyar választókról készült sorozat, fájdalmasak a 96 éves korában meghalt Csiszár Máriát bemutató felvételek: az idős hölgy fésülködik, tyúkokat etet, fülhallgatóval zenét hallgat, az utolsó fotón pedig az urnáját tartják a családtagjai… Az elmúlás teszi igazán különlegessé a Kocsis Zoltánról és az Esterházy Péterről készült képet: a karnagy úgy dirigál egy próba után a Zeneakadémián, hogy a zenészek már nincsenek a teremben, jelenlétükre csak az otthagyott kottaállványok és a székek mellett pihenő hangszerek utalnak, az író pedig a 87. ünnepi könyvhéten dedikál – életében utoljára. A világhírű természetfotós, Máté Bence téli felvételén a tejfehér ködben áll egymás mellett két ragadozó: egy sas és egy róka, a jegesmedve mama és kis bocsa az orrukat dörgölik össze kedvesen, a rigó az ablakban a saját tükörképével viaskodik, az elütött zöldgyík pedig lábával az egyik tojását öleli.

A válogatás szívderítő és szomorú, elgondolkodtató és egyértelmű, színes és fekete-fehér: éppen olyan, mint a mindennapjaink. Annak, aki szeret rácsodálkozni a világra, kötelező látnia őket.

KM-SZA








hirdetés