Két kézzel a kormánynál

Motorkerékpárosokat és segédmotorosokat érintik az utóbbi időszak fontosabb módosításai (2. rész – az 1. részt itt olvashatja).

A motorosok ellepték Szabolcs-Szatmár-Bereg megye útjait. Március 20-ai számunkban Szaszala László, a Magyar Autóklub észak-alföldi régiójának elnöke összefoglalta a kétkerekűeket érintő fontos KRESZ-módosításokat. Sorozatunk második, befejező részében újabb megszívlelendő teendőkre hívta fel a figyelmet.

Fő a biztonság

– Azért tartom érdemesnek felidézni most mindezeket, mert a motorosoknak tisztában kell lenniük azzal, hogy pontosan milyen előírásoknak kell megfelelniük, mik vonatkoznak rájuk. Rutinmunkának tűnik, de mivel a közút veszélyes üzem, az indulás előtt műszakilag ellenőrizni kell a motorkerékpárt, a kormányt, a fékeket, a gumikat, a világító és a jelző berendezéseket. A bukósisak, a kesztyű, a csizma vagy magas szárú cipő mellett olyan ruha szükséges, amely véd az esetleges bukásból származó baleset esetén horzsolástól, ütéstől. Hosszabb útra csak motorosruházatban célszerű elindulni – nyomatékosította Szaszala László, majd kitért arra: mi a teendő akkor, amennyiben nem egyedül motorozik valaki? – Az utast meg kell tanítani arra, hogy felszálláskor a lábát a lábtartóra helyezi, és függőlegesen emeli át a másik lábát. A fel- és a leszállást is a bal oldalon kell begyakoroltatni. A motorkerékpár kanyarodására is fel kell hívni a figyelmét az utasnak, hogy mindig a vezetővel együtt kövesse az oldalirányú mozgásokat.

Fontos a gumiabroncs is

Minden tavasszal a biztonságos motorozásra érdemes ráhangolódni: újra meg kell szokni a motorkerékpár menetdinamikáját, a fékek használatát, különös tekintettel a hátsó fék finom kezelésére.

– Kormányzáskor nem csak a kormány elfordításával, hanem a vezető testének, súlypontjának kellő mértékű áthelyezésével, illetve a gép bedöntésével kell jobbra vagy balra irányítani. Rendkívül fontos a gumiabroncs megfelelő kiválasztása.

Éjnek évadján

– Éjszakai közlekedésnél a kivilágított útról a sötét országútra felhajtva meg kell szoknia a szemünknek a sötétet. Ez egyénenként változik, körülbelül 10–20 másodperc szükséges, amíg a látásunk helyreáll, szembejövő járművek fényszóróiba sose nézzünk bele, mert ez rendkívüli terhelést ad a szemünknek. Ilyenkor az a legjobb, ha az úttest jobb szélét figyeljük. Éjszaka az országutakon különös tekintettel legyünk arra, hogy ilyenkor az erdei állatok megjelenhetnek. Ha az eső elered, a követési távolságot meg kell növelni.

– Az országutakon, mellék­utakon, ahol sok teherautó közlekedik, ott nyomvályúk alakulnak ki. Ezek veszélyesen megvezethetik, eltérítik a motorkerékpárt. Ilyenkor tartsunk ellen, és húzódjunk át az úttest nyomvályúmentes részére!

Cikk-cakk alakzatban

A csoportos motorozásnak nem pusztán varázsa, hanem az íratlan szabályai is vannak, amelyekre ügyelni kell.

– A csoport vezetője halad elöl, az ezt követő motorosoknak pedig nem libasorban kell követni (kivéve a kanyargós, keskeny utakon), hanem kisebb oldaltávolságokat tartva egymástól és egymás mögött, azért hogy előre lehessen látni. A motoroscsoportot mindig egy nagy gyakorlatú motoros zárja.

– A motoroscsoport cipzár- vagy cikk-cakk alakzatot vegyen fel, a túravezető mindig a forgalmi sáv bal felén haladjon, a mögötte haladó a sáv jobb felén, ha ilyen alakzatot vesznek fel a motorosok, akkor mindenkinek elegendő az előrelátása.

KM-LTL


Hasznos motoroskisokos

Nyíregyháza – Motorkerékpárosokat és segédmotorosokat érintik az utóbbi időszak fontosabb módosításai.

Címkék: ,


0Hozzászólás

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

Még 1000 karakter






hirdetés