Két sofőrtípussal találkozhatunk, ha leesik a hó

Akt.:
Hétfőn Györtelek belterületén megcsúszott és az úton keresztbe fordult egy rakomány nélküli nyerges vontató
Hétfőn Györtelek belterületén megcsúszott és az úton keresztbe fordult egy rakomány nélküli nyerges vontató - © Fotó: katasztrófavédelem
Nyíregyháza – Még csak az első hó esett le vasárnap, de már ezt a kevés csapadékot is vegyes érzelmekkel fogadtuk. Akik kikapcsolódni szerettek volna, azok gyönyörködtek a hóesésben, hóembert készítettek a gyermekeikkel, de akik gépjárművel indultak útnak, azok bizony aggódtak a síkossá vált utak miatt.

Félelmük nem volt alaptalan, hiszen vasárnap többek között keresztbe fordult nyerges vontatóról, árokba sodródott, felborult autóról számoltunk be. Hiába a csúszósabb utak, hiába a rossz látási viszonyok a leszálló köd miatt, a téli időjárás ellenére nagyon sokan nem vezetnek feltétlenül körültekintőbben. Egy elemzés szerint hiába fordult zimankósabbra az időjárás, sokan még most is nyári tempóban vezetnek, holott sokkal lassúbb és óvatosabb vezetésre lenne szükség, hogy mindenki épségben hazaérjen.

Összeállításunkban szakembereket kérdeztünk meg arról, mi mindenre is fontos ügyelni télen a csúszós utakon. A megyei rendőr-főkapitányság szóvivője a kisebb sebességet és a nagyobb ­követési távolságot emelte ki, míg az oktató a téli gumi fontosságára hívta fel a fi­gyelmet. Kíváncsiak voltuk ifjabb Rabócsi Tibor, a Rabócsi­Ring ügyvezetője tanácsaira is.

Múlt vasárnap, amikor az év első havazása is megkezdődött megyénkben, húsz közúti közlekedési baleset történt. Ezek közül 13 anyagi kárral, hét pedig könnyű személyi sérüléssel végződött. A balesetek oka – kettő kivételével – az volt, hogy a sofőrök nem a megváltozott időjárási viszonyoknak megfelelően választották meg járművük sebességét, valamint nem tartottak megfelelő követési távolságot – mondta el érdeklődésünkre a megyei rend­őr-főkapitányság szóvivője.

Dr. Fedor Rita őrnagy hozzátette: közlekedjünk a megengedett sebesség alatt, ha úgy ítéljük meg vezetés közben, hogy úgy biztonságos.
Mindenképpen tartsunk a szokottnál nagyobb követési távolságot, mert számítanunk kell arra, hogy a csúszós utakon a fékút megnő, és egy hirtelen fékezés esetén könnyen az előttünk haladó járműbe ütközhetünk. Még akkor is téli abroncsokkal induljunk útnak, ha éppen nincs hó.

– Lakott területen kívül és belül egyaránt vigyázzanak az úttest mellett haladó gyalogosokra, kiemelten figyeljenek a kijelölt gyalogos-átkelőhelyek, iskolák, buszmegállók környékén – folytatta a fontos tanácsok sorolását.

Kevésbé figyelnek

– Ebben az időszakban a csapadékos, csúszós úttesten a gyalogosok lassabban közlekednek, s kevésbé figyelnek másokra. Odafigyeléssel, körültekintéssel, felelős közlekedési magatartással megóvhatjuk az emberéleteket – fogalmazott dr. Fedor Rita.

– Bármennyire is sokszor hangzik el az autó téli felkészítésének fontossága, sokan még mindig nem veszik eléggé komolyan – mondta el lapunknak a Rutin Autósiskola oktatója. – Óriási különbség van a téli és a nyári gumi között. Havas és jeges körülmények mellett téli gumival 25–30 méteren belül képes megállni egy 50 kilométeres sebességgel mozgó autó, ugyanez nyári gumival a 70 métert is meghaladja. De említhetném a fagyálló és a fagyálló ablakmosó folyadék használatának vagy az autó tisztán tartásának a fontosságát is. Sokan fütyülnek rá, hogy a behavazott, lefagyott oldalablakokon nem látnak ki rendesen, vagy éppen a fényszóróik alig látszanak ki a szenny alól – mondta Gábor Zsolt, s hozzátette: a világító- és fényjelző berendezéseket folyamatosan ellenőrizni kellene, de a legelszomorítóbb, hogy egyesek sem a sebességet, sem a követési távolságot nem választják meg helyesen, ha csúszóssá válnak az utak. Városban például egy 20–25 méteres követési távolság igencsak indokolt lenne. Télen érdemes volna hosszabb menetidővel számolni, a kapkodás egyébként se vezet jóra.

– Ma egy nyíregyházi autósiskolának kevés lehetősége van arra, hogy a téli vezetés fogásait aprólékosan megtanítsa, főleg mert a közelben nincs vezetéstechnikai tanpálya, s az ilyesmi nem is olcsó. Marad tehát az elmélet, s ez kétségtelenül nem elég. Ha leesik egy kis hó, az egyik sofőrtípus túl óvatossá válik, a másik pedig ugyanolyan vehemenciával akar közlekedni, mint száraz időben. Egyik se jó megoldás. A lassú gépjárművezető felidegesíti a másikat, aki nyomni kezdi a gázt, s ebből baleset is kikerekedhet – sorolta az oktató, aki úgy tapasztalta, hogy a közlekedési morál az elmúlt években javult.

– Több udvarias sofőrrel találkozom, a többség előrelátóbban közlekedik, parkolásnál előzékenyebbek, sávváltásoknál beengednek, s mindez optimizmusra ad okot.

Ha valaki, akkor ő…

Ha valakinek a kisujjában van a vezetés, akkor az ifjabb Rabócsi Tibor. A RabócsiRing ügyvezetője hosszú sportpályafutása alatt gokartban és ralikrosszban bajnoki címeket szerezett, és a raliban is jegyzett pilóta volt.

– A legfontosabb a téli gumi, ami azonban önmagában nem jelent biztonságot. A jeges és havas úton kerülni kell a hirtelen kormánymozdulatokat, mert ellenkező esetben könnyen megcsúszhat az autó, az ellenkormányzás pedig nagy rutint kíván. A követési távolság betartása ilyenkor legyen szentírás, a pedálokat finoman kezeljük, fékezni pedig óvatosan kell – sorolta az egykori autóversenyző.

– Amennyiben váratlan szituációba kerülünk, ne pánikoljunk be, hanem az előbbiek szellemében próbáljunk higgadtan cselekedni. Mivel az útviszonyok néhány óra alatt megváltozhatnak, amennyiben megoldható, érdemes minden elinduláskor egy apró fékpróbát tartani. Ebből megtudhatjuk, hogy mennyire csúszós az út.

– Talán már sokan hallották, hogy a RabócsiRing legújabb nagyszabású fejlesztéseként jövőre adjuk át azt professzionális vezetéstechnikai tanpályát, amely hazánkban a harmadik, Kelet-Magyarországon pedig az egyetlen lesz. Itt az extrém időjárási körülményeket és útviszonyokat biztonságosan tesztelheti bárki a saját vagy az általunk biztosított autóval – jegyezte meg ifj. Rabócsi Tibor.

Tartsunk nagyobb követési távolságot

A nyíregyházi Móré Mihály személygépkocsira 1971-ben, míg buszra a nyolcvanas években pedig szerezte meg a jogosítványát. Többször vitt turistákat Olaszországba és Törökországba, ahogy éveken át szállította a helyi sportiskola ifjú titánjait is. Mint azt lapunknak elmondta: az első és legfontosabb a téli közlekedésben, hogy időben rakassuk fel a téli gumit.

– Fontos, hogy a jeges, csúszós utakon nagyobb követési távolságot tartsunk, mivel a féktáv ilyenkor jócskán megnő. Éppen emiatt legyünk a sávváltásnál körültekintőbbek a megszokottól – ecsetelte Móré Mihály, majd hozzátette: alapvető, hogy odafigyelünk a világításra, azaz felkapcsoljuk a tompított fényszórót.

– Ne csak mi lássunk, hanem minket is lássanak! Fontos, hogy indulás előtt kaparjuk le az ablakokról a jeget, hogy jól lássuk a visszapillantó tükröket – tette hozzá Móré Mihály.

KM








hirdetés