Kidőlő fák: csak a szerencsében bízhatunk… vagy mégsem?

Akt.:
Tavaly októberben egy Opel tartott Jármi felé, amikor a viharban egy fa kezdett az útra dőlni. A gépkocsivezető félrekapta a kormányt, így nekiment egy Audinak. Az Opel az árokba zuhant, a megálló Audira pedig rádőlt a fa, a balesetben négyen megsérültek
Tavaly októberben egy Opel tartott Jármi felé, amikor a viharban egy fa kezdett az útra dőlni. A gépkocsivezető félrekapta a kormányt, így nekiment egy Audinak. Az Opel az árokba zuhant, a megálló Audira pedig rádőlt a fa, a balesetben négyen megsérültek - © Archív fotó: Katasztrófavédelem
Nyíregyháza – Megpróbáltunk utánajárni, hogy kit terhel a felelősség egy emberéletet követelő, viharban kidőlt fa esetében, és egyáltalán: megelőzhetők-e az ehhez hasonló balesetek? Tavaly ősszel megyénkben dőlt fa egy autóra, akkor négyen sérültek meg.

Tragédia és tragédia között is van különbség! Elkerülhetetlen sorscsapás volt az, ami a dombóvári családdal történt a múlt hét végén. A sajtóvisszhang érthető, hiszen a kiszámíthatatlan szerencsétlenségben egy egészen kicsi gyerek, egy családfenntartó apa és két fiatal nő vesztette életét. A vihar miatt kidőlt fa nem sok esélyt adott nekik, azonnal végzett a kocsiban ülőkkel.

Állapotfelmérés, bejelentés

Kit sújt a katasztrófa terhe? A túlélő anyát, aki joggal keresi a választ a „miértekre”, és szörnyű belegondolni, hogy ugyanez bárhol, bárkivel megtörténhet. Megannyi kérdés között a legfontosabb: mi minden tehető meg azért, hogy elkerülhetők legyenek az ehhez hasonló tragédiák?

– Fontos megjegyezni, hogy a dombóvári baleset önkormányzati úton történt – kezdte reagálását Pécsi Norbert Sándor, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs osztályvezetője. – A társaságunk által üzemeltetett országos közúthálózat (az M5-M6 autópályák kivételével a gyorsforgalmi úthálózat, településeket összekötő fő- és mellékutak, illetve ezen utak településeken átvezető szakaszai) területén lévő fák állapotát kétévenkénti favizsgálatok, valamint az útellen­őrök és egyéb útbeutazást végző kollégák jelzései tárják fel. Az út menti növényzetnek elsősorban forgalombiztonsági, környezetvédelmi és esztétikai szerepe van: a fák és cserjék vezetik a közlekedőket, segítik a tájékozódást, csökkentik a monotonitást és az oldalszél erejét. Az utat tájba illesztik, tisztítják a levegőt, csökkentik a zajt és sok állatfajnak jelentenek élő-, búvó-, táplálkozó- és pihenőhelyet. Az út menti növényzet gondozása folyamatos tevékenység, melyet a saját dolgozóinkon kívül közfoglalkoztatottakkal is végeztetünk. Az új, út menti fasorok telepítésénél egyébként a jogszabályi előírások szerint a burkolat szélétől 4 méter távolságra telepítünk cserjéket. A fák, cserjék kitermelésével kapcsolatban javaslat, kérés csak nagyon ritkán, elsősorban magánszemélyektől, illetve természetvédelmi szervektől szokott hozzánk érkezni. A magánszemélyek túlnyomó részt saját érdekükben tesznek kifogást, elsősorban az út melletti földjük árnyékolása miatt. A fakivágások szükségességét forgalombiztonsági szempontok döntik el, ilyenek lehetnek az adott fák állapota miatt kidőlés vagy ágleszakadás előfordulása, ívek beláthatóságának biztosítása – tette hozzá a szóvivő.

Néhány éve a Korányi úti iskolánál egy nagy nyárfa kidőlt, szerencsére senki sem sérült meg. – Nyíregyházán a NYÍRVV Nonprofit Kft. illetékeseivel együttműködve az összes fasort ellenőrizzük. Nyilván nem napi rendszerességgel, de átfogó képünk van a város köztéri fáiról – említette Sigmond Sándor főkertész. – Időről időre szükségszerű a veszélyessé vált fák eltávolítása, illetve a fenntartható fák tudatos fiatalítása. A Búza utcán pontosan emiatt kellett drasztikusan gyéríteni a japánakácokat.

Biztosítás, kártérítés

– Az önkormányzati felelősségbiztosítás terhére akkor jogosult a károsult kártérítésre, ha egyértelműen bizonyítható, hogy az önkormányzat fenntartásában lévő közterületen történt a baleset – válaszolta Kulcsár Viktória független alkusz arra a kérdésünkre, hogy a dombóvárihoz hasonló esetben mikor, és mennyit fizet a biztosító? A szakember elmondta: ha nem nyer bizonyosságot, hogy a közterület fenntartója, tulajdonosa a vétkes, akkor a tragédiát szenvedett család élet-, lakás-, bankkártyához kötődő biztosításai alapján fizet az adott.

Néhány kilótól többet nem bírnak meg

A tragikus esettel kapcsolatban megkerestük Kemény Lajos igazságügyi műszaki szakértőt is, aki a következőket mondta: – Az autók teteje nagyon puha, gyenge, tulajdonképpen semmi ellen nem védenek, csak az eső ellen. Mivel ritkán esnek a fejükre, nincsenek a személygépkocsikban merevítők. Egy kisebb fát, gallyat kibírnak, de egy nagyobb fa alatt behorpadnak. Nemigen látjuk, hogy felállnak az autók tetejére az emberek, hiszen egy felnőtt testsúlya alatt behorpadnának – magyarázta a szakember. – Az ilyen tragikus esetekben felvetődik a kérdés, hogy ki a felelős. Az autó nem felelős, az autós pedig esetleg akkor, ha rossz helyen áll meg. Azt a sofőr nem tudhatja előre, hogy a viharban az erős szél éppen melyik fát fogja könnyedén kicsavarni. Eljutunk végül a terület kezelőjéhez a felelősséget vizsgálva, de még további kérdésekre kellene választ kapnunk: kívülről látható volt-e, hogy veszélyes a fa, illetve, hogy mennyire volt korhadt, beteg?

KM








hirdetés