Kilencven éve szolgálja Mátészalkát

Sokan használják napjainkban is a felüljárót
Sokan használják napjainkban is a felüljárót - © Fotó: a szerző
Mátészalka – A gyalogos közlekedés megkönnyítése érdekében kérték a felüljáró megépítését.


„Zsákutcában” végződött Mátészalka első vasútállomása 1887-ben. A vasút 1905. évi továbbépítésekor – a mai helyen – új állomás jött létre, amely akkor távol esett a település lakott részeitől. Két évtized alatt a hozzávezető egyenes út megnyitása és a két oldalán épült lakóházak miatt a távolság „érzése” csökkent. A vasúton túli, ún. Újtelepi rész is kezdett beépülni.

A kerítés nélküli vasútállomás két lakott településrész közé szorult. A hivatalos közlekedőút nagy kerülőt jelentett, ezért a testi épségre veszélyes és törvénybe ütköző cselekedetként a síneken való átjárás vált gyakorlattá.

Sürgették az építést

1926. július 27-én a mátészalkaiak kezdeményezése alapján nyújtották be a vasúti gyalogfelüljáró építésének igényét. A kérelem indoka a községbe való mindennapi bejárás (munka, bevásárlás, iskoláztatás) problémájának megoldása, az elzárt lakosság közlekedésének megkönnyítése. Október 29-én a MÁV Igazgatóság (kerítésépítés tervére hivatkozva) még elutasító választ adott, de újabb kérelemre a kereskedelemügyi miniszter rendelete alapján 1927.július 5-én megtartották a tervezett gyalogfelüljáró közigazgatási bejárását.

A MÁV által üzemeltetett és a Szabolcsvármegyei Hév. Rt. tulajdonában álló vasútállomás vágányai fölé építendő létesítmény terveinek jóváhagyása után, a miniszter 1927. augusztus 10-én a tulajdonosnak kiadta az építési engedélyt. Szeptemberben Mátészalkáról két alkalommal sürgették az építést, hogy még a tél beállta előtt átadható legyen.

Emléktáblát szeretnének

A vasszerkezetet a Ganz-Danubius Gépgyár készítette, szállította és szerelte. A cég által vállalt december 15-ei határidő csúszása és a hideg miatt 1928. március 29-én történt meg a gyalogfelüljáró műtanrendőri vizsgálata. Jegyzőkönyvben rögzítették a bizottság megállapításait: „A gyalogfelüljáró a terveknek és előírásoknak megfelelően készült el, s rajta a forgalom kellő biztonsággal bonyolítható le” Az előfordult hiánypótlások (festés, füstvédő, lámpa, kerítés) iránt intézkedtek.

„Tekintettel a felüljáró megfelelő kivitelére, a bizottság vezetője a helyszínen élőszóval engedélyt adott a gyalogfelüljáró használatba vételére.” A hagyományőrző lokálpatrióták szeretnék, ha emléktábla őrizné Mátészalka egyik épített örökségének használatba vételi idejét.

– Szabó Menyhért –








hirdetés