Közelednek a sárkányokhoz

Kuala Lumpur – Közel 14 ezer sziget, megannyi népcsoport, csodálatos óceán, szörnyű szegénység. Na és persze mosolyt, derűt sugárzó arcok – ez Indonézia.

Tizenkétezer kilométerre Európátol a Kuala Lumpur-i nemzetközi reptér érintésével jutottunk el Sumbawa szigetének fővárosába, Bimaba. A hangulat olyan, ahogy az utazó előre elképzeli Ázsiát.

Az iszonyú melegben strandpapucsban rója mindenki a poros utcákat, jelentős a muszlin vallás, így a nők kendővel a fejükön árulnak halat, zöldséget a helyi piacon. A férfiak javarészt halásznak vagy földet művelnek. Ramadan van, napkeltétől napnyugtáig tilos enni, inni és házaséletet élni, napnyugta után már minderre van lehetőség. Hajnal 3-kor a müezzin hangja ébreszt bennünket, az időeltolódás hazánkhoz képest plusz hat óra. Délelőtt városnézésre indultunk, a kecskék, tyúkok, kutyák olyan természetességgel közlekednek az utcán, mint az emberek.

Ebéd a szerelőnél

Amikor éttermet kerestünk, rádöbbentünk, hogy hihetetlen árukapcsolásra nyílik lehetőség. A hely, ahová betérünk, egy gumiszerelő műhely, ennek sarkába állított be a tulajdonos két asztalt, ahol felesége már tálalja is nekünk az ételt. Hiába, ma már egy modern vállalkozónak több lábon kell állnia! Ahogy mellettünk egy Honda kerekeit cserélik, óvatosan szemezünk a mellénk tett étellel. A helyi ANTSZ sokkal lazábban kezeli a HACCP előírásait, mint odahaza.

Próbáljuk kideríteni, vajon mit kapunk ebédre, de elsőre csak a rizset találjuk el, majd úgy döntünk, az éhség nagy úr, jobb, ha nem tudjuk, mit eszünk. A legbátrabb közülünk fotósunk, Balázs Attila, aki lesz, ami lesz alapon, mindenből szed, majd behunyt szemmel nyeli le az első falatokat. Az étel íze nagyon jó, egyre bátrabbak leszünk. Így semmi nem marad az asztalon. Vezetőnk, Maxi, már vár minket a kikötőben azon a hajón, mely hasonlít az iménti műhelyhez, de nem bánjuk, hiszen ez visz el Komodo-szigetére.

Nem ismer félelmet

Az elmúlt egy hónapban a hajó legénységének nem akadt munkája, így mind az öten nagy tisztelettel fogadnak bennünket. Egy indonéz dzsunkáról van szó, melyben a legmodernebb eszköz a Nissan hajómotor. A hajó egyébként 50 éve készült, de vezetőnk megnyugtat, ez a legjobb a kornyéken. Az első éjszakát a hajón töltöttük, másnap pillantottuk meg Komodo-szigetét.

A partraszállás után hihetetlen izgalom lett rajtunk úrrá, hiszen már csak néhány perc volt a találkozásig azzal a különleges, legendákkal övezett állattal, amelyet a helyi szigetvilágban dragonként, sárkányként emlegetnek, s amely ennek a 35 ezer hektáros szigetnek a csúcsragadozója. A maga 150 kilójával és több mint 2 méteres testhosszával nem ismer félelmet.

(Következő részben: Találkozás a sárkánnyal)