Helyi közélet

2009.11.06. 12:50

A körúton indokolt a buszsáv

<p>Ny&#237;regyh&#225;za - A<br /> t&#246;megk&#246;zleked&#233;s<br /> er&#337;s&#237;t&#233;s&#233;re &#233;s P+R<br /> parkol&#243;kra lenne sz&#252;ks&#233;g<br /> Ny&#237;regyh&#225;z&#225;n.</p>

A megyeszékhely közlekedési

koncepciójáról írt

vitaindítót a V@rosvitán

dr. Lányi Botond, melyben

kifejti, hogy a tervezett külön

buszsávokkal aligha tudják majd

növelni a tömegközlekedés

versenyképességét.

Leveléhez több

hozzászólás is érkezett.

Zajácz János, a

Debreceni Regionális Közlekedési

Egyesület nyíregyházi

tagozatának tagja a következőket

írja:

„Megítélésem szerint a

2001-ben elfogadott közlekedési

koncepció több pontja nem valósult

meg, sőt egyes területeken az ott

leírtakhoz képest homlokegyenest

ellentétes döntés született.

Erre a legjobb példa a belváros teljes

lezárása, ami a

tömegközlekedésre is vonatkozik. A

sétáló utca

kiépítése mellett a

Korzó üzletház alatt

megvalósult mélygarázs is

ellentmond az akkori közlekedési

koncepciónak.

A forgalomcsillapítás így csak a

lezárt területeken éri el

célját, a lezárt terület

szélén lévő

mélygarázs jelentős

forgalmat generál. A Korzó

mélygarázsának

díjszabása nem illeszkedik a város

parkolási rendszerébe és

minden korszerű közlekedési

szemlélettel szembemegy. Az olcsó

parkolás forgalomvonzó

hatása jelentős, a káoszt az

autók nagy száma okozza. Érdemes

megszámolni a torlódások

idején a sorban álló

autókban ülő emberek

számát, egy darab busz

kényelmesen el tudna annyi ember

szállítani, torlódás

nélkül. Konkrét számokkal egy

átlagos busz 12m hosszú, kb. 27

ülő- és 50 fő álló

utas tud kényelmesen utazni rajta. Egy

személygépkocsiban átlagosan

kevesebb, mint 2 fő utazik, de ha 2 fővel

számolunk autónként, akkor 27 utas

elszállításához több,

mint 55 méternyi útfelület

szükséges!

Kötöttpályás

álmok

A fenti példa remélem elég

szemléletes ahhoz, hogy

rájöjjünk, hogy a

közösségi közlekedést nem

leépíteni, hanem fejleszteni kell.

Nyugat-Európában már

megtanulták hova vezet a

közösségi

közlekedés elsorvasztása,

az ész nélküli út és

parkoló építés.

A közösségi

közlekedésben óriási

potenciál van kihasználatlanul

Nyíregyházán, kár

lenne veszni hagyni. A buszsávok,

forgalomirányítás

kialakítása gyakorlatilag filléres

tétel a korábban megjelent

kötöttpályás álmokhoz

viszonyítva. Színvonalas

közösségi közlekedés

nyújtható a buszsávokban

haladó gyorsbusz vagy BRT rendszerrel,

és szintén viszonylag olcsón

alternatív meghajtású

(például gázüzemű),

környezetbarát flotta

alakítható ki. A

buszsávok kialakítása

véleményem szerint nem pontosan azokon a

helyeken indokolt, ahol a koncepció javasolja,

de a Vay Ádám

körúton például indokolt

a buszsáv és az ún.

buszzsilipek alkalmazása.

A parkolókat nem a belvárosban,

hanem a külső körút

környékén célszerű

kialakítani, P+R rendszerben. Az lenne a

kívánatos, hogy a körúton

belülre csak

környezetkímélő buszok

hajtsanak be. Így el lehet kerülni a

torlódásokat és a

légszennyezést a

belvárosban.”

Előzmény:

káosz lehet

Nyíregyházán

- Zajácz D. Zoltán -

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában