2009.11.06. 12:50
A körúton indokolt a buszsáv
<p>Nyíregyháza - A<br /> tömegközlekedés<br /> erősítésére és P+R<br /> parkolókra lenne szükség<br /> Nyíregyházán.</p>
A megyeszékhely közlekedési
koncepciójáról írt
vitaindítót a V@rosvitán
dr. Lányi Botond, melyben
kifejti, hogy a tervezett külön
buszsávokkal aligha tudják majd
növelni a tömegközlekedés
versenyképességét.
Leveléhez több
hozzászólás is érkezett.
Zajácz János, a
Debreceni Regionális Közlekedési
Egyesület nyíregyházi
tagozatának tagja a következőket
írja:
„Megítélésem szerint a
2001-ben elfogadott közlekedési
koncepció több pontja nem valósult
meg, sőt egyes területeken az ott
leírtakhoz képest homlokegyenest
ellentétes döntés született.
Erre a legjobb példa a belváros teljes
lezárása, ami a
tömegközlekedésre is vonatkozik. A
sétáló utca
kiépítése mellett a
Korzó üzletház alatt
megvalósult mélygarázs is
ellentmond az akkori közlekedési
koncepciónak.
A forgalomcsillapítás így csak a
lezárt területeken éri el
célját, a lezárt terület
szélén lévő
mélygarázs jelentős
forgalmat generál. A Korzó
mélygarázsának
díjszabása nem illeszkedik a város
parkolási rendszerébe és
minden korszerű közlekedési
szemlélettel szembemegy. Az olcsó
parkolás forgalomvonzó
hatása jelentős, a káoszt az
autók nagy száma okozza. Érdemes
megszámolni a torlódások
idején a sorban álló
autókban ülő emberek
számát, egy darab busz
kényelmesen el tudna annyi ember
szállítani, torlódás
nélkül. Konkrét számokkal egy
átlagos busz 12m hosszú, kb. 27
ülő- és 50 fő álló
utas tud kényelmesen utazni rajta. Egy
személygépkocsiban átlagosan
kevesebb, mint 2 fő utazik, de ha 2 fővel
számolunk autónként, akkor 27 utas
elszállításához több,
mint 55 méternyi útfelület
szükséges!
Kötöttpályás
álmok
A fenti példa remélem elég
szemléletes ahhoz, hogy
rájöjjünk, hogy a
közösségi közlekedést nem
leépíteni, hanem fejleszteni kell.
Nyugat-Európában már
megtanulták hova vezet a
közösségi
közlekedés elsorvasztása,
az ész nélküli út és
parkoló építés.
A közösségi
közlekedésben óriási
potenciál van kihasználatlanul
Nyíregyházán, kár
lenne veszni hagyni. A buszsávok,
forgalomirányítás
kialakítása gyakorlatilag filléres
tétel a korábban megjelent
kötöttpályás álmokhoz
viszonyítva. Színvonalas
közösségi közlekedés
nyújtható a buszsávokban
haladó gyorsbusz vagy BRT rendszerrel,
és szintén viszonylag olcsón
alternatív meghajtású
(például gázüzemű),
környezetbarát flotta
alakítható ki. A
buszsávok kialakítása
véleményem szerint nem pontosan azokon a
helyeken indokolt, ahol a koncepció javasolja,
de a Vay Ádám
körúton például indokolt
a buszsáv és az ún.
buszzsilipek alkalmazása.
A parkolókat nem a belvárosban,
hanem a külső körút
környékén célszerű
kialakítani, P+R rendszerben. Az lenne a
kívánatos, hogy a körúton
belülre csak
környezetkímélő buszok
hajtsanak be. Így el lehet kerülni a
torlódásokat és a
légszennyezést a
belvárosban.”
káosz lehet
Nyíregyházán
- Zajácz D. Zoltán -