Nyíregyháza hírei

2013.08.25. 13:49

Jogsi: a színvonallal együtt az árak is nőnek?

Nyíregyháza - Szigorodtak a jogosítványszerzés feltételei: már nem csak az óraszám, a megtett kilométer is számít.

Nyíregyháza - Szigorodtak a jogosítványszerzés feltételei: már nem csak az óraszám, a megtett kilométer is számít.

Minimum 580 kilométert kell vezetni a jogosítvány megszerzéséhez a jövőben. Az augusztus 15-től életbe lépő változás célja, hogy az alapvető technikákat jobban elsajátítsák a forgalomba kikerülők. Egyes oktatók szerint a közel 600 km irreális táv 30 (tan)óra alatt, a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) ugyanakkor úgy véli, így megszűnhet azt a hibás gyakorlat, amellyel a tanulók „álló autóban” tanulnak vezetni.

De nem ez az egyetlen módosítás az autóvezető-képzés háza táján: mostantól az iskola beleegyezésével a szülő is beülhet egy órára az oktató autójába, és megnézheti, hogyan remekel gyermeke a volán mögött. Ez jót tehet az oktatás színvonalának, másfelől a szülő is hiteles visszajelzést kap. A másik tanulókat érintő változás, hogy mostantól a tanfolyamot el lehet végezni az orvosi igazolás nélkül is, ám a jogosítvány kiállítása előtt ezt be kell mutatni, hogy megkapjuk a vezetői engedélyt.

Nem éri meg kockáztatni

Abban egyetértés van az oktatók táborában, hogy minél rutinosabb sofőrök ülnek a kormány mögé, annál biztonságosabbá válik a közlekedés, pusztán a menettávolság azonban nem lehet a képzés célja. Többen felvetették, hogy az oktatói karton adatai manipulálhatóak, és hatékony ellenőrzés híján az intézkedéstől nem remélhető gyökeres változás. Az sem kizárt, hogy a kötelező kilométerszám miatt a jövőben többe kerülhet a tanfolyam.

– Ahogy előnye, úgy hátránya is van a módosításnak – mondta el lapunk kérdésére Bagi Mónika, az Alfa Autósiskola oktatója. – Mindenképpen előny, hiszen így a tanulók még több vezetési rutint sajátíthatnak el a gyakorlati foglalkozások alkalmával, tovább csiszolhatják a megszerzett ismereteket, vezetési gyakorlatukat. Nem lehetetlen, azonban arra ritkán van lehetőség, hogy már a kötelező, 29 órás vezetési képzése alatt teljesítsék az 580 kilométer levezetését. Így szükség lesz arra, hogy a leendő autóvezetők pótórákat vegyenek.

– Ez a hátrány, mert itt, Vásárosnamény és Mátészalka környékén, ahol kevés a munkalehetőség, a családok 1000-2000 forint kiadását is kétszer meggondolják. Nekik ez komoly terhet jelenthet – véli a tízéves oktatói tapasztalattal rendelkező Bagi Mónika, és azt is elmondta: arra nincs lehetőség, hogy „papíron” leadminisztrálják a kötelező kvótát, mert minden óra megkezdése előtt és a végén is rögzítik a kilométeróra állását, amit a tanuló is aláír. – Bármikor kaphatunk egy ellenőrzést, nem szabad és nem is éri meg kockáztatni – tette hozzá.

Értünk van, nem ellenünk

A 18 éves Galyas Gábor idén ősszel szeretne (autós)iskolapadba ülni, rá, értelemszerűen, már az új jogszabályi feltételek vonatkoznak majd. – Első olvasatra azt hiszem, az új szabályozás valóban a nem kevés pénzt leperkáló, s ezért cserébe megfelelő minőségi és mennyiségi képzést elváró diákok érdekeit szolgálja. Az más kérdés, mennyire nehezíti meg a szigorítás az oktatók dolgát. Jópár „vezető beosztású” ismerősöm panaszolta, hogy az oktatók olyan útvonal-teljesítéseket írattak alá velük, ahol sohasem jártak, és gyakorlatilag taxiként használták a tanulóautókat. Jó ötletnek tartom, hogy a szüleim is megnézhetik majd, hogyan vezetek, az orvosi igazolás mellőzését viszont kissé ellentmondásosnak érzem – nyilatkozta lapunknak a tiszadobi fiatalember.

- KM-PI -


Száműznék a korrupciót

Ma egy tanuló (így vagy úgy) nagyjából 150 ezer forintot fizet ki, mire kézhez kapja a jogosítványt. Ahol alacsonyabb óradíjjal csábítják magukhoz a tanulókat az iskolák, ott beszedik más módon (például pótórákkal) a különbözetet. A korrupció sajnos ezen a szolgáltatási területen is jelen van. Az egyik leghétköznapibb módszer, hogy a biztos felmutatja az ujját. Egy ujj 10 ezer forint, 2 ujj 20 ezer és így tovább, ennyi a garantált sikeres vizsga ára. Olyan eset is előfordul, hogy az oktatók „vezetik meg” a diákjaikat: „eladják” a vizsgabiztost, majd zsebre vágják a pénzt, avagy beállítanak egy kamu vizsgabiztost, aki mindenkit megbuktat, a papírok a kukában landolnak, a delikvensek meg fizetik a kötelező pótórákat – számolt be a szomorú tényekről egy országos lap.


Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!