Laptopot rendelt, téglát kapott – Mutatunk egy Facebook csoportot, ahol kiszűrheted, csalótól készülsz-e épp rendelni

Akt.:
Laptopot rendelt, téglát kapott – Mutatunk egy Facebook csoportot, ahol kiszűrheted, csalótól készülsz-e épp rendelni
© Illusztráció: getty images
Nyíregyháza – Minden esetben tartsuk fenn a kételkedés jogát! – válaszolja dr. Kovács Attila arra a kérdésünkre, hogyan ne legyünk a csalók áldozatai. – Nem mindenki megbízható, nem mindenki tisztességes, de nagyon rafináltak – tette hozzá a megyei rendőr-főkapitányság bűnmegelőzési osztályának vezetője. Az alezredes elmondta: megyénkben fordult elő, hogy egy vevő laptopot rendelt interneten, előre fizetett, ám amikor a „készüléket” megkapta, egy féltégla került elő a dobozból.

Az internetes hirdetési oldalon megvételre kínált, ám nem létező traktorért kifizetett 400 ezer forintos előleg és az elérhetetlenné vált eladó története újra és újra felhívja a figyelmet arra, hogy a virtuális piactéren nagy ára lehet a jóhiszemű naivitásnak.

Csábító, olcsó ajánlat

– Minden esetben tartsuk fenn a kételkedés jogát! – figyelmeztet dr. Kovács Attila, akit az eset kapcsán kérdeztünk arról, hogyan ne legyünk a csalók áldozatai. Nem mindenki megbízható, nem mindenki tisztességes, de nagyon rafináltak – tette hozzá a megyei rendőr-főkapitányság bűnmegelőzési osztályának vezetője. S hogy ezt az alezredes alá is támassza, két, szintén a megyében történt esetet említett. Az egyikben laptopot rendelt interneten a vevő, előre fizetett, ám amikor a készüléket megkapta, egy féltégla került elő a dobozból.

– A csaló annyira „precíz” volt, hogy pontosan olyan méretre vágta a téglát, mit amekkora súlya lett volna a gépnek. S nem csak egyetlen vevő kapott számítástechnikai eszköznek hazudott építőanyagot – jegyezte meg dr. Kovács Attila. Az a megrendelő is a rendőrséghez fordult, aki a márkás mobiltelefon helyett egy gagyi, teljesen kibelezett műanyag tokot kapott a pénzéért.

– Mindegyik eset bizonyítja, hogy a legjellemzőbb típushiba, és valljuk be, a legnagyobb butaság is, előre, látatlanban kifizetni a vételárat. Mindig utánvéttel rendeljünk, és a kézbesítéskor azonnal, a futár jelenlétében nyissuk ki a csomagot! – tanácsolta az alezredes. A traktoros történet legnagyobb tanulsága pedig az – de beszélhetünk bármilyen nagyobb értékű termékről, motorról, autóról –, hogy ha valamiért több százezer forintot akarunk kifizetni, nem utalunk előleget, s főleg nem akkor, ha nem láttuk a saját szemünkkel, mit akarunk megvenni.

– Azzal is sok kellemetlenség elkerülhető, ha megnézzük a véleményeket az online apróhirdetési felületen. Ha negatív tapasztalatokról, meg nem érkezett árukról is írnak a korábbi vásárlók, legyen bennünk kételkedés, ne dőljünk be a csábító, olcsó ajánlatnak, amihez nem egyszer a világhálóról levadászott illusztrációs képet tesznek.

Vigyázzunk a pénzünkre!

Az internetes piactér kétségtelenül egyre több vevőt vonz, hiszen kényelmesen, otthon, a fotelből rendelhetünk, a külföldi és hazai online áruházak kínálata pedig végtelen.

– Ha hazai portálról rendelünk, itt is legyen alapszabály az utánvéttel fizetés és kiszállításkor az azonnali csomagbontás. Ha bárki azt ígéri, hogy máris szállít, ne dőljünk be, mert a rendszer úgy működik, hogy előbb megkapjuk a visszaigazolást a rendelésünkről, majd az értesítést arról, mikor várható a kiszállítás – sorolta dr. Kovács Attila a legfontosabb tudnivalókat. A legtöbb online üzletnek a nagyobb városokban vannak márkaboltjaik, ha megtehetjük, ott nézzük meg, hogy mit rendelünk.

– Szerencsére a megyében még nem tudunk olyan esetről, hogy egy külföldi online áruház lenullázta volna valakinek a bankszámláját, legfeljebb arról, hogy nem olyan minőségű áru érkezett, mint amire számított a vevő. Sok esetben itt nincs arra lehetőség, hogy utólag fizessünk, azonban egy, a folyószámlánkhoz kért alszámla vagy PayPal számla védelmet jelent attól, hogy jogosulatlanul hozzáférjenek a pénzünkhöz – magyarázta az alezredes, s megjegyezte azt is: az online csalások és visszaélések függetlenek attól, hogy egy tinédzserről vagy egy középkorú nagymamáról beszélünk, mert mind a két korosztály rendel termékeket a világhálón.

Közösen veszik fel a harcot az internetes csalókkal

A Facebookon Internetes károsultak néven alakult egy csoport, melynek mára több mint 2500 tagja van. Céljuk, hogy a netes csalások áldozatait összehozzák azért, hogy a rendőrség ne szabálysértésként, hanem bűncselekményként kezelje az ügyeiket. A csoport folyamatosan bővül, egyre-másra jelennek meg az oldalon a megvezetett emberek történetei. „Vigyázz, ne utalj előre! Kamu bútoros web­áruház szedi áldozatait. Mi is leadtuk a rendelésünket egy fürdőszobabútorra. Sajnos a teljes vételárat is elutaltuk előre (45 500 forint), ez hat hete volt. Azóta próbáljuk felvenni velük a kapcsolatot – sikertelenül” – írja egy hölgy, aki már feljelentést tett a rendőrségen.

„Eszement pofátlansággal szedi áldozatait egy szaki! Árpád a Facebookon, autós csoportokban keres fel olyan tulajdonosokat, akiknek karosszérialakatos és fényező munkára van szükségük. Személyes találkozáskor előleget vesz fel, majd a munkát a legtöbb esetben nem végzi el. Amikor forró a lába alatt a talaj, akkor máshol nyitja meg műhelyét, és ott folytatja, ahol abbahagyta” – olvasható egy újabb történet a közösségi oldalon. A bejegyzésből kiderül: a csaló tucatnyi embert károsított meg, és arra törekszik, hogy polgári ügyként kezeljék az esetét, így kerülve el a felelősségre vonást. Mivel nem cégként üzemelteti a műhelyét, a számlaadási kötelezettségének sem tud eleget tenni. A leadott, javításra szánt autó visszavétele sem megy olykor simán: volt, hogy a károsult csak rendőri segítséggel tudta visszaszerezni a kocsiját.

BM








hirdetés