Láthatóvá tenni a gyalogost

Akt.:
A Bolyai utcai okos zebrát december elején adták át és eddig jól vizsgázik
A Bolyai utcai okos zebrát december elején adták át és eddig jól vizsgázik - © Fotó: Molnár Péter
Debrecen – Az egyre jobban terjedőben lévő okoszebrák egyik nagy előnye a precíz érzékelés.

Országszerte egyre elterjedtebbek az úgynevezett intelligens gyalogátkelőhelyek, melyek a zebrán áthaladók biztonságát hivatottak növelni. Ezekből többféle megoldás is létezik, az egyik a SafeCross Okos Zebra. A Pearl Enterprises Kft. két és fél éve foglalkozik ezzel a rendszerrel, amelyből már több mint harmincat telepítettek országszerte. Debrecenben az első ilyen technológiájukat az István út és a Holló László sétány kereszteződésénél avatták, a másodikat pedig a Bolyai utcán.

Villogó fényekkel

Szűcs Alfréd, a cég okoszebrákkal és innovatív közlekedési eszközökkel foglalkozó üzletágának projektfelelőse elmondta: rendszerük az útburkolatban elhelyezett LED prizmák segítségével, villogó fénnyel hívja fel az autósok figyelmét a gyalogátkelőn éppen áthaladó gyalogosokra. Célja, hogy az adott zebrán a járművezetők számítsanak arra, hogy amikor villog a LED, akkor járókelő halad át, és meg kell állniuk. Ennek érdekében az út két szélén oszlopokat helyeznek ki, s az ezekben lévő szenzorok érzékelik a gyalogosok áthaladását. Ez a jelzés kizárólag addig tart, ameddig a gyalogos átmegy az úttesten.

Szűcs Alfréd | Fotó: Kiss Annamarie

– A fontossági sorrendben nálunk az élen a gyalogos áll. Arra törekedtünk, hogy csak akkor váljon aktívvá az okoszebra, amikor valóban szükség van rá: két kihelyezett oszlop között áthalad a gyalogos, amivel megszakítja a rendszert, melynek következtében elkezdenek villogni az aktív prizmák. Az okoszebrába egy időzítő van beépítve, amely szabályozza, hogy meddig villogjanak a lámpák. Ezeket folyamatosan teszteljük, és az adott helyszín sajátosságaihoz igazítjuk, hiszen nem ugyanannyi idő alatt megy át az úton egy életerős fiatal, mint egy idős ember – ismerteti Szűcs Alfréd.

Javít a biztonságon

A szenzorok miatt a technológia akkor is telepíthető, ha a zebra olyan helyen van felfestve, ahol egy bokor vagy fa takarja a rálátást az út szélére. A nem ideálisan megvilágított átkelőknél a jövőben a rendszer részeként kiegészítő világítás lesz kihelyezve, amely a járda és az átkelő csatlakozásának láthatóságát javítja majd. A tapasztalatok azt mutatják, hogy az okos­zebrás gyalogátkelőhelyeken javul a biztonság.

Fotó: Molnár Péter

– Amit lehet mérni, az a sofőrök megállási hajlandósága: a vizsgálatok azt mutatják, két héttel a letelepítés előtt a helyszínen a sofőrök nagyjából fele állt meg a zebránál, letelepítés után két héttel már 63–64, két hónappal később pedig 71 százalékuk fékezett, és engedte át a gyalogosokat a zebrán. A technológia megfelelő működéséhez a közlekedési szabályokat be kell tartani, mert anélkül csorbul a hatékonysága – hangsúlyozza a szakember.

MSZ








hirdetés