Vita a miskolci közlekedésről

By Éva Szalghári
A közlekedés volt a téma
A közlekedés volt a téma
Véget ért az Észak-Magyarország vitafóruma az ITC-székházban, amelynek témája a miskolci belváros közlekedése volt. Ez most különösen aktuális, hiszen az elmúlt hónapokban új utak épültek, megváltozott a város egyes területeinek forgalmi rendje. &nbspvideo&nbspvideo&nbspvideo&nbspvideo

A közlekedőknek meg kell szokni az új haladási irányokat, új eljutási lehetőségeket. Éppen ezért a városban közlekedők mindennapos gondjaira keressük a választ a fórumon az illetékes szakemberek segítségével.

Akiket ide várunk: Vincze János, a miskolci közlekedési koncepciót készítő Nóvia Kft. ügyvezető igazgatója, Csordás Mihály önkormányzati képviselő, Braun Csaba, az MVK Zrt. Marketing osztályának vezetője, Sass István, a Magyar Közút területi igazgatóságának osztályvezetője, továbbá Lévai István, az önkormányzat főtanácsosa.

Megkezdődött a fórum. Körülbelül 20 érdeklődő jött el lapunk fórumára. A vitát Szabados Gábor újságíró vezeti, a jelenlévők pedig kérdéseket tehetnek fel a szakembereknek.

Az első hozzászóló Dobó Dénes volt, aki elmondta, hogy nem volt megbékülve a Corvin utca kétirányúsításával, de mára megbarátkozott ezzel. Azzal azonban nem – folytatta- , hogy a lámpákat estére kikapcsolják, és a sárgán villogó kereszteződésekben sok a baleset. Érdekes, hogy a jelenlévők közül pedig többen azt kifogásolták, hogy későn este is működnek a lámpák. 

Csordás Mihály önkormányzati képviselő válaszban elmondta: mérlegelni kellene a városnak, hogy éjszakára melyik lámpa kikapcsolása balesetveszélyes, vagy sem.

Mészáros János Tibor (agora-levelezőfórumunk tagja is) a Búza térrel kapcsolatban intézett kérdést a szakemberekhez. Pontosan azt: milyen elképzelések vannak, illetve vannak-e a buszpályaudvar elköltöztetésével kapcsolatban? Valamint felhívta a figyelmet a Búza téri közlekedésre, illetve  a Kresz figyelmen kívül hagyására. Véleménye szerint azon a területen sokszor nem számítanak a közlekedési szabályok, csoda, hogy eddig nem történt ott komolyabb baleset – tette hozzá.

A Búza térrel kapcsolatban az önkormányzati képviselő elmondta: szó volt az áttelepítésről, de jelen pillanatban nincs napirenden. Pénz és közlekedés átszervezés kérdése is – mondta Csordás Mihály.

Szűcs István a Szentpéteri kapui teherautó-forgalmat kifogásolta, illetve azt, hogy túl gyorsan közlekednek azon a területen a kamionok. Ő ott lakik, és mint mondta a falak megrepedztek. 

Sebességhatárok nem betartása ellenőrzési kérdés – mondta az önkormányzati képviselő. – Erre kérik majd a rendőrség segítségét. 

Tóth Tibor, a Tóth Autósiskola vezetője elmondta, hogy sokat javult Miskolc úthálózata, de a kátyúk még itt-ott megtalálhatóak. Ezek sok bosszúságot okoznak, durdeffektet az autósoknak. Ami a legrosszabb – modta Tóth Tibor -, hogy egy felújított úton az autós váratlanul megy bele egy gödörbe.

Tóth Tibor az útjelzések felfestését is kifogásolta, ezek hiánya miatt sokszor egy-egy vizsga is meghiúsul.

Gáti Attila, Agora levelező-fórumunk tagja több kérdést is intézett a város közlekedéséért felelős szakemberekhez. Elsősorban az útjelző táblák, illetve az útjelek felfestésének hiányát kifogásolta. Mint mondta fotókkal is tudja igazolni a problémát, lapunkhoz is több ilyen képet küldött már. Kiemelte példaként a Középszer egyik kereszteződését, amely egy iskola közelében van, de a zebra felfestése nincs kijavítva. Azok vannak lefestve – mondta- , amely utakat felújítják. 

A hiányzó közlekedési táblákkal kapcsolatosan elmondta: az önkormányzat ezek pótlásánál ne hivatkozzon a pénzhiányra, hiszen ez törvényi előírás, és a hiányzó táblák miatt balesetveszély áll fent. A törvény előírja – állította Gáti Attila -, hogy az útellenőrök rendszeresen ellenőrizzék ezeket. 

Gáti Attila az útfelújítási munkálatokkal sem elégedett: a miskolctapolcai utat említette példaként, amely a közelmúltban volt felújítva, de a buszmegállók környékén már felgyűrődtek. Szabad ilyen útfelújító céggel szerződést kötni? – tette fel a kérdést.

Csordás Mihály önkormányzati képviselő reagált a kátyú-problémára: „Sajnos ezt nem sikerült befejezni az idén.” Hozzátette: javasolni fogja, hogy a hidegtechnikával történő kátyúzás helyett jövőre a melegtechnikai eljárásra álljanak át. Az előbbi ugyanis – mondta Csordás Mihály – egy év alatt kipereg, míg az utóbbi igaz, hogy drágább, de tartósabb. Azt is javasolni fogja, hogy az utak kátyúzása garanciális munka legyen – tette hozzá.

Mivel a ciklus lejártával a szerződés is lejárt, erre az új közbeszerzési eljárás kiírásakor lesz is lehetőség – mondta Csordás Mihály.

Orosz Lajos (jelenleg önkormányzati képviselő, korábban a városüzemeltetésért felelős alpolgármester) is jelen van a fórumunkon. A hozzászólásokra ő is reagált, elsősorban arra, amely a városüzemeltetésére fordított pénzről szólt. Min mondta: a városgazdának 1,8 milliárd forintból kell az üzemeltetést megoldani, ebbe beletartozik többek között a szúnyogirtás, a takarítás, és persze a kátyúzás is. De – ígérte Orosz Lajos – jövőre a prioritások alapján tervezik majd a költségvetés ide vonatkozó részét.

Jelenleg kérdések hangzanak el a jelenlévőktől. Többek között a Szemere utcai díszburkolatra vonatkozóan: a buszok nem teszik-e tönkre ezt? A megállóhelyek átépítésénél sok helyen díszburkolatot tesznek, mert teherbíróbb – mondta Braun Csaba, csoportvezető – hiszen ha az alapozás jó, akkor a burkolatnak nem lehet baja.

Elhangzott az is, hogy a Miskolc Városi Közlekedési Zrt. hogyan tájékoztatja utasait a menetrendváltozásról. Ez aktuális kérdés, mivel a közelmúltban több járat menetrendje megváltozott, a hozzászóló szerint az utasok sokszor erről nem értesülnek, csak menet közben. Braun Csaba, a cég marketing csoportvezetője elmondta: a médián keresztül is próbálják tájékoztatni utasaikat, de a megállókban is jelzik a változást. Braun Csaba már most felhívta az utasok figyelmét  a november 2-i változásokra, amikor is átadják a Kazinczy utcát. 

Az Avasi kereszteződéssel (Jezsuita Gimnázium, Órás kereszteződés) kapcsolatban is merültek fel gondok. A közlekedés itt balesetveszélyes, és keresni kellene valamilyen megoldás ennek a kereszteződésnek a megfelelő átalakítására – javasolta hozzászólónk. Ez lehetne egy rendőrlámpa elhelyezése – javasolta.

Fórumunk végéhez közeledik. Sok kérdés elhangzott, több ezek közül eddig megválaszolatlan maradt, de a szakemberek későbbre ígértek választ.

Vincze János, a miskolci közlekedési koncepciót készítő cég ügyvezető igazgatója ismertette a jelenlévőkkel az elmúlt időszak városi közlekedésében bekövetkezett változásait, valamint a várható változásokat. A végén összegezte a koncepció egyik célját: a gépjárművel közlekedők átszálljának a tömegközlekedési eszközökre.

Az ügyvezető arra is javaslatot tett mint mondta, hogy a belváros egyes részein ingyenes legyen a tömegközlekedés. Braun Csaba, az MVK Zrt marketing csoportvezetője erre nem lát sok esélyt, csak akkor, ha ezt valaki megfinanszírozza.

Vincze János a Búza tér átalakításáról is beszélt, kiemelte, a terület átalakítása véleménye szerint csak egy lépésben, egyetlen nagy beruházással lehetséges. A többi csak toldozás-foldozás- fogalmazott. Erre a területre komplett rendezési tervre lenne szükség – tette hozzá.

A fórum véget ért. Több kérdés megválaszolására idő hiányába nem került sor, de lapunkban a későbbiekben erre is visszatérünk.

NSZR



.
SZON.HU






hirdetés