Május végéig még láthatók Munkácsy Mihály festményei Kisvárdán

Május végéig még láthatók Munkácsy Mihály festményei Kisvárdán
© Fotó: Pusztai Sándor
Kisvárda – Aki még nem látta a páratlan tárlatot, május 31-éig megteheti.


A XIX. századi képzőművészet nemzetközi szinten is elismert képviselője, Munkácsy Mihály 28 alkotása költözött be március elején a kisvárdai Bagolyvárba, de több róla készült festmény és szobor is gazdagítja a május utolsó napjáig látható tárlatot. A képek nagy része Pákh Imre gyűjteményéből való, de a Magyar Nemzeti Galériából és Békéscsabáról is érkeztek festmények. Boros Judit művészettörténész, a tárlat kurátora azt mondta, a kisvárdai kiállítás azért foglal el különleges helyet az utóbbi másfél évtized bemutatóinak sorában, mert itt a szokásosnál nagyobb hangsúlyt kapnak Munkácsy első, realista korszakának munkái. Hozzátette: a fiatal és a már érett Munkácsy is megismerhető a kiállítás anyagából, amelynek minden egyes képe óriási élményt nyújt a látogatóknak. Láthatjuk, hol tette le az ecsetet a vászonra és hol emelte fel – teljes képet kapunk arról, hogyan dolgozott a művész.

Mindegyik remekmű

Fiatalon történelmi festőnek készült, mint minden rendes XIX. századi festő, de ráébredt, hogy neki más való. Festett életképeket, csendéleteket, szalonzsánereket, tájképeket; legtöbben a bibliai témájú alkotásait – Krisztus Pilátus előtt, Golgota, Ecce Homo – ismerik.

Festészetében áttörés következett be azzal, hogy a biedermeier jellegű munkáitól előbb egy lírai-romantikus kifejezésmódra tért át, majd az Ásító inassal és a Siralomházzal átlépett a realista ábrázolásmód területére. Hatalmas lépés volt az új látásmód kialakítása, ami sikert hozott neki, és ami a párizsi művészvilág egyik legjelentősebb tagjává tette. Képessége a változásra, a változtatásra művészetének fontos jellemzője volt. – Az életművét minden korszak másképp értelmezi. Lett légyen szegény asztaloslegényből világhírű festővé váló mesehős, a legnagyobb és legsikeresebb magyar festő, vagy éppen a szegény emberek világának leghívebb tolmácsolója. Képei újra és újra bemutathatóak, értelmezhetőek, és mindenek felett akárhányszor újranézhetőek. Mert kifogyhatatlan gazdagság forrásai, mint minden valódi remekmű – mondta Boros Judit.

A képek május 31-éig láthatóak a Bagolyvárban – aki még nem nézte meg, a hónap végéig megteheti.

KM








hirdetés