Vonattal menne Nagykállóba, Nyírbátorba, Mátészalkára, Csengerbe? Felejtse el…

Nem először fognak leállni a csengeri vonatok
Nem először fognak leállni a csengeri vonatok - © Fotó: Hoványi Péter
Szabolcs-Szatmár-Bereg – A MÁV-csoport honlapjára feltöltött felhívás szerint alvállalkozót keresnek a Nyíregyháza-Nyírbátor és Mátészalka-Csenger vasútvonalak buszos pótlására, azaz a menetrendváltástól, december 9-étől megszűnne a közlekedés az érintett szakaszokon.


Nagykállót, Kállósemjént, Máriapócsot, Korcsordot, Györteleket, Ököritófülpöst, Porcsalmát, Tyukodot és Pátyodot nem lehet majd vonattal elérni, ahogy a megyeszékhely felől Mátészalkát és Nyírbátort sem. A csengeri vonalon egyébként egyszer már leállt a közlekedés 2009 decemberében, hogy azután az egy évvel későbbi menetrendváltáskor újraindítsák.

A vonatközlekedés leállításának okairól és a távlati tervekről a MÁV kommunikációs igazgatóságát kérdeztük, ezidáig hiába. A Közlekedő Tömeg Egyesület blogja ugyanakkor számos kérdésre igyekszik választ adni. Az okokról azt írják: Az intézkedéssel két dolog hiányát próbálják leplezni, a rossz járműgazdálkodást és a cég évi költségvetésének 7 milliárd forintos hiányát.

De vajon jelentenek bármilyen fejlesztést a bezárások? A menetrend nem változna, a vonatpótló buszok is csak 2-4 fordulót tennének meg naponta. Erre a néhány járatra továbbra sem lesz érdemes vasúti bérletet venni, hiszen a helyközi buszjáratok sűrűbb eljutást biztosítanak. Annak ellenére, hogy a vonatok sok helyen csak 20-30 km/órával közlekednek, gyorsabb menetidőt nem lehet biztosítani a vonatpótlókkal sem – írják.

A pótlóbuszok költségét is beleszámítva a két vasútvonal megszüntetésével a MÁV-Start évente 35 millió forintot tudna megspórolni, ami elenyésző összeg a cég 250 milliárd forint körüli éves költségvetéshez képest. Ráadásul a MÁV-Start megtakarításként könyvelne el mintegy 100 millió forint pályahasználati díjat, amit jelenleg a pálya használatáért a saját anyacégének, a MÁV Zrt.-nek fizet. Így ez a vasúti pálya tulajdonosánál, a MÁV Zrt.-nél 100 millió forint bevételkiesést eredményezne, miközben a tapasztalatok szerint az ilyen nullára amortizált vonalakon érdemi megtakarítást nem hoz a személyszállítás leállítása. Az összeget végül a központi költségvetésből kellene kipótolni, így a vonalak bezárása nem megtakarítást, hanem akár évi 65 millió forint többletköltséget jelentene az adófizetők számára – adnak választ arra a felvetésre, hogy valóban lehet-e spórolni az intézkedéssel.

A vasútvonalak bezárása és buszos pótlása fejlesztést nem nyújt az utasok számára. Rombolás helyett a meglévő infrastruktúrát és járműveket kellene minél jobban kihasználni egy sűrű menetrenddel, gyors közlekedéssel, közös bérletekkel és megfelelő utazási komfort biztosításával – olvasható az egyesület összegzésében.

Amint megérkezik a MÁV válasza, frissítjük cikkünket.


Kállósemjén vasút kapcsolata is megszűnik decemberben
Szabolcs-Szatmár-Bereg - Néhány hét múlva már buszok járnak a vonatok helyett a Nyíregyháza-Nyírbátor és a Mátészalka-Csenger vasútvonalakon - adta hírül az iho.hu közlekedési szakportál. A MÁV-csoport honlapján a napokban jelent meg a pályázati felhívás a „Vasúti jármű helyett közúti jármű alkal...



Mátészalka.
SZON.HU






hirdetés