Még egy falat Tündérmező

A hagyományos ízvilág modern köntösben éled újjá
A hagyományos ízvilág modern köntösben éled újjá - © Illusztráció: KM-Archív, Pusztai Sándor
Nyíregyháza – A Tündérmező gasztronómiai brand a megye kitörési pontja lehet.

lvasóink az elmúlt öt–hat évben sokszor találkozhattak lapunk hasábjain a megyei fejlesztési ügynökség Tündérmező programjával, amelyről 2012-ben azt írtuk: e jelkép lehet a jövőben Szabolcs-Szatmár-Bereg megye turizmusmarketingjének az alapja. Móricz Zsigmond nevezte ezt a térséget Tündérmezőnek, amely az ő tollából egészen pontosan így hangzott: „különleges szeglete ez Magyarországnak, az ország legcsodálatosabb része, a történeti Magyarország utolsó tündéri mezeje”. Fémjelzi a megye kiemelt helyét a magyar irodalomtörténetben és kultúrában, érzékelteti a térség turisztikai kínálatát ékszerdobozhoz hasonlító kis templomainkkal, érintetlen természeti kincseinkkel, de az összetevők között vannak a térség páratlanul gazdag gasztronómiai hagyományai is – ez utóbbiak finoman illeszkednek a térségbe csábító látnivalók és programok sorába.

Hat étteremre van szükség

Már a program kezdetén elkészült Egy falat Tündérmező című, Szabolcs-Szatmár-Bereg és Szatmár megye tájait, illetve gasztronómiai kultúráját bemutató könyv, amely megyénk történelmi, épített, természeti és kulturális örökségét, valamint tradicionális ételeit mutatja be. Hamarosan világot láthat a folytatás, a Még egy falat Tündérmező című kötet megjelenésével együtt pedig elindulhat a brand. – Tájjellegű ételeket válogattunk ki a nyírségi gombóclevestől kezdve a vadsülteken át a sárga túróig: az összeállításkor figyeltünk a szezonalitásra, arra, hogy minden tájegységet lefedjünk, de az ünnepeket is figyelembe vettük – mondja Krivács András, a Magyar Nemzeti Gasztronómiai Szövetség elnöke, aki szerint annak, hogy a Tündérmező jelentős gasztronómiai brand legyen, elméletben semmi akadálya.
– Bárhol is járunk a világban, komoly brandekkel találkozunk, ennek a létrehozására pedig itt is meg van az esély. Ahhoz, hogy elinduljon, legalább hat olyan megyei étteremre lenne szükség, ahol ezek a fogások megkóstolhatók, ám van egy komoly kikötésünk. Fontos, hogy az ételek valamennyi étteremben ugyanolyan technológiával készüljenek el, mert csak így tudjuk garantálni, hogy a vendégek, bármelyik helyre is térjenek be, ugyanazzal a magas minőséggel találkozzanak.

A könyvvel együtt indul a brand

– A kiválasztott fogásokban nagyszüleink, dédszüleink ízvilágát jelenítjük meg, de az ételeket megreformáljuk és a XXI. század elvárásainak megfelelően készítjük el. Ehhez a szakembereink megvannak és az agrárvállalkozások fejlődésének köszönhetően az alapanyagokat is be tudjuk itthon szerezni, ráadásul a hagyományainkon túl van még valami, amire támaszkodhatunk: ebben a megyében a levegőnek van illata, a zöldségnek, gyümölcsnek pedig van íze.

– Három megyei étterem már vállalta, hogy felveszi az étlapjára ezen étkeket, még hármat keresünk, és amint megtaláljuk ezeket, a könyv megjelenésével együtt – az ételfotókat Csutkai Csaba készítette, a szöveget dr. Cservenyák László, a Szatmári Múzeum igazgatója írta – indulhat a brand. Biztos vagyok abban, hogy ez kitörési pont lehet, különösen úgy, hogy a „Tündérmező öröksége – Középkori templomok útja a Felső-Tisza-vidéken” elnevezésű programot nemrégiben Magyarország legígéretesebb kulturális úti céljának választották, így minden bizonnyal sokan döntenek úgy, hogy felkeresik a megyénket – ha pedig itt vannak, meg is szeretnék kóstolni.

KM-SZA








hirdetés