2015.09.12. 16:40
Értelem és pénzelem
„A különtanár olyan személy, aki képes motiválni, és a gyermek érdekeit szolgálja” – olvastam egy olyan portálon, ahol ahhoz próbáltak praktikus tanácsokat adni, mikor van szüksége a gyereknek magántanárra. S bár helyesebb lett volna a „mikor” helyett, a „miért”-re rákérdezni, a kiemelt mondatban benne volt a válasz erre is. Csakhogy akkor kinek az érdekeit szolgálja az állami oktatásban dolgozó tanár, s minek is van szükség rá egyáltalán? Matyasovszki József írása.
„A különtanár olyan személy, aki képes motiválni, és a gyermek érdekeit szolgálja” – olvastam egy olyan portálon, ahol ahhoz próbáltak praktikus tanácsokat adni, mikor van szüksége a gyereknek magántanárra. S bár helyesebb lett volna a „mikor” helyett, a „miért”-re rákérdezni, a kiemelt mondatban benne volt a válasz erre is. Csakhogy akkor kinek az érdekeit szolgálja az állami oktatásban dolgozó tanár, s minek is van szükség rá egyáltalán? Matyasovszki József írása.
Távol álljon tőlem, hogy a felesleges adminisztrációval, portfóliókészítéssel, s a túlzsúfolt osztályokkal leterhelt pedagógusokat kárhoztassam, azt pedig végképp nem tudom elképzelni egyetlen tanerőről sem, hogy csupán azért tanít slendriánul, hogy ezzel is a magántanulói számát gyarapítsa. Sokkal inkább abban látom a már alsóban is általánossá váló különóráztatás okát, hogy a gépies tömegoktatásban valami nagyon félrecsúszott. Csakúgy, mint a bennünket körülvevő haszonelvű világban.
Scientia potentia est – a tudás hatalom, csakhogy egyiket sem adják ingyen. Ezt a mai diák is hamar megtanulja, s érettségi előtt már csak azokra a tárgyakra gyúr, amelyekből haszna származhat. Érthetetlen módon még ez is kevés, pedig tömik az agyakat rendesen. Verseny van: eszement felvételi pontverseny, nyelvvizsga-halmozási verseny, s még az érettségi feladatok összeállítói is egymásra licitálnak. Ez már csak egy túlfűtött gőzmozdony, ami úgy rohan az ismeretlenbe, hogy egyre több pénzt kell a kazánjába lapátolni. S néhány kirívó tehetségtől eltekintve talán azokat a versenyből eleve kiszorultakat nem húzza magával, akik ugyanúgy érdemesek volnának rá.
Vagyonokat áldoznak a szülők különórákra. A jelenség sok kérdést felvet. Miért nem elég, amit órán tanulnak? Az oktatási rendszerrel van a baj? Vagy a gyerekekkel? Esetleg a szülői elvárások túl magasak? tovább »