2020.08.20. 11:30
Zöld buszok Nyíregyházán
Dr. Ulrich Attila alpolgármester képviselte a megyeszékhelyt a zalai egyeztetésen.
Zalaegerszeg, 2020. augusztus 14. Elektromos autóbusz a Zöld Busz Program elindítása alkalmából tartott zalaegerszegi rendezvényen a ZalaZone Jármûipari Tesztpályán 2020. augusztus 14-én. A magyar kormány határozata alapján 2022-tõl a 25 ezer lakosúnál nagyobb városokban már csak emissziómentes autóbuszokat lehet üzembe helyezni, ezek beszerzését a kormány anyagilag is támogatja. MTI/Varga György
Forrás: MTI/Varga György
Fotó: Varga György
Zöldbuszos mintaprojekt indul nyolc magyar városban, köztük Nyíregyházán. Az elektromos buszok beszerzéséhez, forgalomba állításához az állam összesen 800 millió forint támogatást biztosít a demonstrációs projektben részt vevő városoknak, illetve a finanszírozási mintaprojektben külön 800 millió forintot Debrecennek. Először a hajdú-bihari megyeszékhelyen indul a Zöld Busz Program.
Kaderják Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium energia- és klímapolitikáért felelős államtitkára kedden az M1 aktuális csatornán közölte: a 2020–21-es forrásra októberben írnak ki 4,2 milliárd forint keretösszegű pályázatot. Ennek apropóján járt a napokban Zalaegerszegen dr. Ulrich Attila, Nyíregyháza alpolgármestere, aki többek között az innovációs és technológiai miniszterrel is találkozott.
Dr. Palkovics László megerősítette, hogy 2022-től a 25 ezer lakosúnál nagyobb városokban csak emissziómentes autóbuszokat lehet üzembe helyezni. Ezek beszerzését a magyar kormány anyagilag is támogatja.
– Tíz év alatt összesen 36 milliárd forinttal járulnak hozzá az elektromos meghajtású autóbuszok vásárlásához, az eredetileg tervezett 20 százalékos támogatásnál akár nagyobb mértékkel is – mondta érdeklődésünkre dr. Ulrich Attila.
A nyolc magyar várossal és egy régióval induló Zöld Busz Programban Debrecen, Kaposvár, Kecskemét, Békéscsaba, Székesfehérvár, Esztergom, Zalaegerszeg, Nyíregyháza, valamint a Mátrai Hőerőmű térségében a zöldbuszos mintaprojekt érintett. Kezdésként a megállapodást már aláírták Debrecennel legalább tizenkét elektromos busz megvásárlására.
Hozzátette, hogy a következő európai uniós költségvetési időszakban még nagyobb összeget kap a közlekedés „zöldítése”, ez lehetővé teszi, hogy egy évtized alatt a magyar buszállomány felét lecseréljék.
Erre minősített buszgyártói kört is létrehoznak, melynek pályázatára július végéig nyolc hazai és külföldi gyártó jelentkezett.
Ebben az esztendőben fogadta el a parlament a klímavédelemről szóló törvényt. A kormány közzétette a klíma- és természetvédelmi akciótervét. Az alacsony vagy nulla kibocsátású elektromos buszok használata mellett támogatják a tisztán elektromos meghajtású személygépkocsik vásárlását is.
Klímasemlegesség
Dr. Palkovics László a hosszútávúságot hangsúlyozta Zalaegerszegen: „A közlekedés mint a legnagyobb szennyezőanyag-kibocsátó ágazat zöldítése alapvető eleme, hogy teljesüljön a párizsi klímamegállapodásnak megfelelő vállalás, az Európai Unió és ezáltal Magyarország is klímasemlegessé váljon 2050-ig.”
Az unió vállalta, hogy az 1990-es szinthez képest 80-95 százalékkal csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást. E téren Magyarország EU-s szinten az előkelő, kilencedik helyen áll: tavaly év végéig 32 százalékkal apadt a kibocsátás mértéke.
LTL