Zöld Busz Program

2020.08.20. 11:30

Zöld buszok Nyíregyházán

Dr. Ulrich Attila alpolgármester képviselte a megyeszékhelyt a zalai egyeztetésen.

Zalaegerszeg, 2020. augusztus 14. Elektromos autóbusz a Zöld Busz Program elindítása alkalmából tartott zalaegerszegi rendezvényen a ZalaZone Jármûipari Tesztpályán 2020. augusztus 14-én. A magyar kormány határozata alapján 2022-tõl a 25 ezer lakosúnál nagyobb városokban már csak emissziómentes autóbuszokat lehet üzembe helyezni, ezek beszerzését a kormány anyagilag is támogatja. MTI/Varga György

Forrás: MTI/Varga György

Fotó: Varga György

Zöldbuszos mintaprojekt indul nyolc magyar városban, köztük Nyíregyházán. Az elektromos buszok beszerzéséhez, forgalomba állításához az állam összesen 800 millió forint támogatást biztosít a demonstrációs projektben részt vevő városoknak, illetve a finanszírozási mintaprojektben külön 800 millió forintot Debrecennek. Először a hajdú-bihari megyeszékhelyen indul a Zöld Busz Program.

Kaderják Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium energia- és klímapolitikáért felelős államtitkára kedden az M1 aktuális csatornán közölte: a 2020–21-es forrásra októberben írnak ki 4,2 milliárd forint keretösszegű pályázatot. Ennek apropóján járt a napokban Zalaegerszegen dr. Ulrich Attila, Nyíregyháza alpolgármestere, aki többek között az innovációs és technológiai miniszterrel is találkozott.

Dr. Palkovics László megerősítette, hogy 2022-től a 25 ezer lakosúnál nagyobb városokban csak emissziómentes autóbuszokat lehet üzembe helyezni. Ezek beszerzését a magyar kormány anyagilag is támogatja.

– Tíz év alatt összesen 36 milliárd forinttal járulnak hozzá az elektromos meghajtású autóbuszok vásárlásához, az eredetileg tervezett 20 százalékos támogatásnál akár nagyobb mértékkel is – mondta érdeklődésünkre dr. Ulrich Attila.

Debrecennel kezdenek

A nyolc magyar várossal és egy régióval induló Zöld Busz Programban Debrecen, Kaposvár, Kecskemét, Békéscsaba, Székesfehérvár, Esztergom, Zalaegerszeg, Nyíregyháza, valamint a Mátrai Hőerőmű térségében a zöldbuszos mintaprojekt érintett. Kezdésként a megállapodást már aláírták Debrecennel legalább tizenkét elektromos busz megvásárlására.

Hozzátette, hogy a következő európai uniós költségve­tési időszakban még nagyobb összeget kap a közlekedés „zöldítése”, ez lehetővé teszi, hogy egy évtized alatt a magyar buszállomány felét lecseréljék.

Erre minősített buszgyártói kört is létre­hoznak, melynek pályázatára július végéig nyolc hazai és külföldi gyártó jelentkezett.

Ebben az esztendőben fogadta el a parlament a klí­mavédelemről szóló törvényt. A kormány közzétette a klíma- és természetvédelmi akciótervét. Az alacsony vagy nulla kibocsátású elektromos buszok használata mellett támogatják a tisztán elektromos meghajtású személygépkocsik vásárlását is.

Klímasemlegesség

Dr. Palkovics László a hosszútávúságot hangsúlyozta Zalaegerszegen: „A közlekedés mint a legnagyobb szennyezőanyag-kibocsátó ágazat zöldítése alapvető eleme, hogy teljesüljön a párizsi klímamegállapodásnak megfelelő vállalás, az Európai Unió és ezáltal Magyarország is klímasemlegessé váljon 2050-ig.”

Hernádi Ádám, Esztergom polgármestere, Mészáros Attila, Székesfehérvár, Ulrich Attila, Nyíregyháza alpolgármestere, Szita Károly, Kaposvár polgármestere, Palkovics László innovációs és technológiai miniszter, Balaicz Zoltán, Zalaegerszeg, Papp László, Debrecen, Szarvas Péter, Békéscsaba polgármestere és Homoki Tamás, Kecskemét alpolgármestere egy elektromos busz előtt a Zöld Busz Program elindítása alkalmából tartott zalaegerszegi rendezvényen | Fotó: MTI/Varga György

Az unió vállalta, hogy az 1990-es szinthez képest 80-95 százalékkal csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást. E téren Magyarország EU-s szinten az előkelő, kilencedik helyen áll: tavaly év végéig 32 százalékkal apadt a kibocsátás mértéke.

LTL

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában