Miért bántják a magyar autósokat?

Akt.:
A műhelyben teljes körű, a műszaki vizsgának megfelelő átvizsgálást végeznek, és utána közlik az esetleges hibákat
A műhelyben teljes körű, a műszaki vizsgának megfelelő átvizsgálást végeznek, és utána közlik az esetleges hibákat - © Fotó: ÉKN
Budapest, Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza – Aki nyugatra utazik, fel kell készülni a váratlan közlekedési akadályokra is.

„Bevallom őszintén, feldúlta az agyamat egy riport. Arról szólt, hogy bár Magyarországon leműszakiztatják az európai, sőt, talán a világviszonylatban is érvényes papírokkal rendelkező autódat, miközben kiutazol Bécsbe vásárolni, tehát költekezel, ehhez képest ráfizettetnek. Ugyanis beterelnek egy vizsgabázisra, és „ordítóan nagy hibákért” (mint például egy rozsdapötty, néhány centis horpadás, karcolás) darabonként 75 euróra megbüntetnek. Milliós összegeket is képesek kihozni. Ha éppen nincs nálad mondjuk egy családi ház ára, kérjél meg valakit arra, hogy sürgősen utaljon pénzt. Amennyiben erre nincs lehetőség, akkor lefoglalják az autódat, leveszik a rendszámodat, és hozhatod haza trélerrel. Több kocsit hagytak már a sógoroknál a mieink a tortúra miatt. Normális ez?” – fordult szerkesztőségünkhöz felháborodott olvasónk.

Hidegzuhany a határon

A Magyar Autóklubtól kértünk reagálást a felvetésre, ahol figyelmünkbe ajánlották a Veszprém megyei hírportálon, a veol.hu-n megjelent cikket. Ebből idézünk: „Barátomat, Horváth Zsoltot, a népszerű balatonfüredi verklist meghívták a dijoni nemzetközi fesztiválra, ahová elkísértem” – említette Falticska Pál. „Érvényes műszakival rendelkező, jó állapotú mikrobusszal vágtunk neki a több mint 1300 kilométernek. A történet akkor fordult problémássá, amikor át akartuk lépni a liechtensteini–osztrák határt Feldkirchnél.

A határátkelőnél a rendszám alapján szelektálták az autókat. Liechtensteini, osztrák, svájci rendszámmal megállás nélkül lehetett továbbhaladni, a magyart azonnal félreállították. A határőrök alaposan átvizsgálták az autónkat és a csomagokat, majd miután mindent rendben találtak, jött egy rendőr, aki megkérdezte, mennyi pénz van nálunk, amit be is kellett mutatni. Elkérte a forgalmit, telefonálásba kezdett és türelemre intett. Kisvártatva megjelent, és közölte: az autót műszakilag is át kell vizsgálni, ezért a forgalmit magánál tartva azt az utasítást adta, hogy kövessük rendőrautóját egy körülbelül tíz kilométerre lévő műszaki telepre. A műhelyben a teljes, műszaki vizsgának megfelelő átvizsgálást követően közölte, hogy az autó nem hagyhatja el a telephelyet addig, amíg a feltárt hibákat nem javítják meg, továbbá ki kell fizetni 520 euró büntetést. Arra a kérdésre, hogy miért büntet meg, nem válaszolt, csupán annyit mondott: majd megkapjuk a határozatot.

A kiváló műszaki és esztétikai állapotú, érvényes műszaki vizsgájú autón kicseréltek négy féktárcsát, két hátsó féknyerget, szélvédőt és két ablaktörlőlapátot. Az előzetes árkalkuláció alapján az ajánlat 1500 euróról szólt. Aznap nem végeztek a munkákkal, ezért aztán a munkaidő lejártakor mindenki szépen hazament, a telepet pedig annak rendje és módja szerint bezárták. Ott találtuk magunkat egy bezárt telephelyen személyes okmányok nélkül, ahol se vécé, se mosdó, nem volt italunk, ételünk, aludni csak az autóban tudtunk volna. A hajnali hőmérséklet négy fok volt”.

Falticska Pál azonnal felhívta a bécsi magyar konzulátust a telephelyről, egy hölgy azt mondta: nem tehet semmit, nem tudja az osztrák rendőrséget felülbírálni, annyit tud segíteni, ha megadják egy családtagjuk telefonszámát, akkor felhívja őt.

Sorjázó kérdések

„Összeszedtük a szükséges holmikat, átmásztunk a kerítésen, és elindultunk a legközelebbi lakott településre. A közelben élő barátunknál töltöttük az éjszakát, aki reggel visszaszállított a telepre. Azt nem tudjuk, hova mentünk volna és miből, ha nincs ott ismerősünk. Délutánra elkészült az autó, és a számlán az 1500 euró helyett 2600 szerepelt. Összesen 1900 eurót tudtunk ekkorra összeszedni. A szervizes közölte, hogy rendben, legyen 1900 euró, de akkor nem ad számlát, és így is lett. Miután kifizettük a javítási költségeket, kértük, hogy szóljanak a rendőrnek, mert szeretnénk elindulni, és nála vannak az okmányok. A szervizes ember mosolyogva közölte a büntetést: az 520 eurót szintén nála kell kifizetni. Hozta a szerviz bankterminálját, lehúzta a kártyáról az összeget, és átadta a terminál által kinyomtatott nyugtát. Mondta, hogy a határozatot postán küldik majd el a rendőrök, mire mi közöltük: az igazolványok a rendőrnél vannak. A szervizes kihúzta a fiókját és elővette az igazolványokat. Sok kérdés merül fel: Ha a határon ellenőrzik az európai gépjárművek műszaki állapotát, az miért csak a magyarokra terjed ki? Miért nem volt olyan opció, hogy amennyiben nem találták megfelelő műszaki állapotúnak az autót, akkor nem engedik belépni és visszafordítják? A rendőr milyen alapon vette el a személyes okmányainkat, és ezek hogyan kerülhettek harmadik, nem hivatalos személy kezébe, birtokába? Miként lehetséges, hogy idegen, ráadásul külföldi embereket bezártak egy telephelyre, korlátozva ezzel személyes szabadságukat? Vajon indokolt volt-e az összes elvégzett munka, és reális árakon végezték-e el ezeket? Ausztriában miért nincs számlaadási kötelezettség? A hatósági büntetést miért a szervizben kellett kifizetni?”

A műszaki önmagában kevés

Szaszala Lászlónak, a Magyar Autóklub észak-alföldi regionális elnökének a közbenjárásával az autóklub nemzetközi osztályáról ekképpen reagáltak:

„Konkrét eseteket a Magyar Autóklub nem kommentál. Általánosságban azonban elmondható, hogy mindenkinek az az érdeke, hogy az utakon jó állapotú autóval közlekedjen. Az osztrák hatóságoknak úgy, mint Magyarországon, joguk van bármikor ellenőrzést tartani, és ha hibát fedeznek fel, szankcionálni. A műszaki vizsga megléte azt jelenti, hogy annak elvégzésekor abban az időpontban a gépjármű megfelelt az előírásoknak, ami nem feltétlenül igaz mondjuk egy év elteltével. Éppen ezért célszerű rendszeresen időszakos állapotfelmérésre vinni a járművet legalább évente vagy évszakváltáskor – akár a Magyar Autóklub 44 vizsgapontján elvégeztetheti ezt az autós. Nem csak az osztrákoknál, hanem külföldön másutt is a nem odavalósi gépjárművezetők hátrányos helyzetben érezhetik magukat, ami azonban így van Magyarországon is”.

– Ladányi Tóth Lajos –


Szubjektív

Amennyiben valaki elkocsikázik nyugatra, és szentül meg van arról győződve, hogy az itthon flottul leműszakiztatott járgánya minden kritériumnak megfelel, jobb, ha nem kerget hiú ábrándokat. Az uralkodó farkastörvényeket betartó hatóságok a fiskális szempontokat nézve igyekeznek fogást keresni a keleti blokkból érkezőkön, akik kiszolgáltatott helyzetben vannak. Ezért aztán a nagy utazás előtt érdemes minden kis részletet tüzetesen átnézni, nehogy drága áron átnézzenek rajtunk.









hirdetés