Milliárdokat hagytunk a kasszáknál

A 20 százalékos engedmény vonzó volt a vásárlóknak
A 20 százalékos engedmény vonzó volt a vásárlóknak - © Fotó: Pusztai Sándor
Nyíregyháza – Egy nap, ami arról szól, hogy vegyünk, és arról is, ne vásároljunk!

Az előzetes felmérések alapján a magyarországi kereskedők az idei fekete pénteken (Black Friday) 25–30 milliárd forint forgalomra, 1,1 millió vásárlásra számítanak. Ez csak az online térben elköltött forintokra vonatkozó becslés, de az üzletek sem úszták meg a vevők rohamát.

Egyszerűen elromlott a kávéfőzőm, újat kell vennem.” Pradlik János

Jóval nyitás előtt hosszú sor várt arra a belvárosban, hogy a teljes árukészletére 20 százalékos engedményt adó Müller ajtajai kitáruljanak. Voltak olyan időszakok, amikor a „telt ház” táblát is ki lehetett volna tenni a drogériára.

– Tudtam, hogy hatalmas tömeg lesz, ezért rászántam az időt a vásárlásra. Türelmesen kivárom, amíg kifizethetem a már karácsonyi ajándéknak is szánt parfümöt és játékot – mondta el lapunknak Nagy Edina, aki szerint a 20 százalék spórolás megéri. – Még válogattam, amikor hallottam, hogy két vevő összeszólalkozott, mert állítólag az egyik „kilopta” a másik kosarából az árut. Az egyik eladónő pedig úgy fogalmazott: ez a nap jó felkészülés a karácsonyi rohamra, mert a jövő héttől folyamatosan ez lesz – osztotta meg velünk tapasztalatait a nyíregyházi lány, de megjegyezte azt is: reméli az amerikai tébolyból hozzánk azért az „agyontaposós, öldöklős” rész soha nem ér ide. – A barátnőm utál vásárolni, ezért ő a neten rendelt mosógépet, de persze megvárta az akciót – mosolyodott el a lány, miközben egyre többen özönlöttek be a Müllerbe, és egyre nagyobbra duzzadt a sor.

Mobil és gáztűzhely

Győri Lászlót és Csordás Attilát a gáztűzhelyek tüzetes szemrevételezése közben „értük tetten”. A két balkányi férfi a fekete péntek alkalmával elhatározta, hogy bejárják a megyeszékhely nagyobb üzleteit, bevásárlóközpontjait, hátha horgukra akad valami akciós termék. Majd bizonyítván, hogy nem csak úgy a zavarosban halásznak, Győri László elmondta nekünk: az otthoni gáztűzhelyük megsérült, szeretnének venni egy újat, erre hajlandóak 80 ezer forintot is rászánni. Csordás Attila nem érkezett üres kézzel a Korzóban található Expertbe, a barna papírtáska mélyén egy mobiltelefon lapult. – Nemrég vettük, 60 ezer forintról volt 33 ezerre leértékelve, úgy vélem, jó vásárt csináltunk – mondta lapunknak a Samsung Galaxy A3 újdonsült tulajdonosa.

Az áruház tulajdonosa szerint a forgalom és az árbevétel tekintetében a karácsony után ez a második legjövedelmezőbb időszak. Ahogy azt Mikó Gedeon, aki hét éve dolgozik az Expert Elektro Műszaki Áruházban és négy esztendeje vezeti az üzletet, megerősítette: érezhetően több vásárló fordul meg náluk a fekete péntek (ami esetükben már csütörtökön elkezdődött és egészen vasárnapig tart) alkalmával, ami nem csoda, hisz akár 50 százalékos leértékelésbe is „beleszaladhat” a potenciális vevő.

Nincs handabanda

– A nagyobb akciók inkább a számítástechnikai kiegészítőkre – mint fülhallgató, egér, billentyűzet, vonatkoznak – de adott esetben egy lapos tv-t vagy egy hűtőt is el lehet tőlünk vinni akár 30 ezer forinttal kevesebbért – mondta Mikó Gedeon. Az áruházvezető, mielőtt rákérdeztünk volna, kiemelte: ők nem handabandáznak, nem viszik fel pár nappal előbb a termékeik árát csak azért, hogy utána leakciózzák. Szerinte ez lehet rövid távon hatékony üzletpolitika, de hosszabb távon semmiképpen.

Péntek kora délután szinte lehetetlen volt parkolót találni a nyíregyházi Media Markt előtt. A műszaki, háztartási és elektronikai cikkek forgalmazására szakosodott áruház pénztárai előtt hosszasan kígyóztak a sorok, a stílszerűen fekete pólóban sürgő-forgó eladók árgus szemekkel figyelték a vásárlókat, akik a megszokottnál jóval többen voltak.
A nyíregyházi Pradlik János sokakkal ellentétben nem az akciók miatt érkezett, egyszerűen elromlott a kávéfőzője és újra volt szüksége, vett is egyet 14 500 forintért.

– Szerintem ez az egész nap egy nagy vakítás, de látjuk, mégis özönlenek az emberek – mutatott a körülötte hömpölygő ember- és autófolyamra. – Vehetem volna akciós kávéfőzőt nyolcvanezer forintért, de annyit nekem nem ér meg – fogalmazott Pradlik János.

– KM-BM, TG –


Természetvédők: ne vásárolj semmit!

– Minden év november utolsó péntekjén tartják a nemzetközi „Ne vásárolj semmit!” napot. A nap célja, hogy felhívja a figyelmet a fogyasztói társadalom problémáira. A Magyar Természetvédők Szövetsége ezért pénteken arra kérte az embereket, hogy egyáltalán ne vásároljanak – tájékoztatta lapunkat Ladányi-Benedikt Ildikó kommunikációs munkatárs. – Az 1990-es években elindult „Ne vásárolj semmit!” napot azért „ünnepelték”, hogy rámutassanak a túlfogyasztásra, a tudatos vásárlási szokások fontosságára. A hamarosan kezdődő adventi időszak sajnos egyre inkább átalakul, és ma már nem az ünnep várásáról, hanem sok esetben a minél nagyobb és drágább ajándékok beszerzéséről szól.

– Fontos lenne minél kisebb korban tudatosítani a gyerekekben, hogyan tudnak úgy vásárolni, hogy azzal óvják a környezetüket és a saját pénztárcájukat is. Gondolják meg, hogy szükségük van-e a megvásárolni kívánt termékre és csak akkor vegyék meg, ha az valóban nélkülözhetetlen. Ha vásárolnak, akkor keressék a helyi, hazai árucikkeket, az idényzöldségeket és -gyümölcsöket, valamint a méltányos kereskedelemből és ökológiai gazdálkodásból származó termékeket! – mondta Kapitányné Sándor Szilvia, a Magyar Természetvédők Szövetsége programvezetője.








hirdetés