Mindig izgalmas az első találkozás!

Horváth József hamarosan a Miskolci Szimfonikus Zenekart vezényli
Horváth József hamarosan a Miskolci Szimfonikus Zenekart vezényli - © Fotó: Nicu Cherciu
Miskolc – A kolozsvári Magyar Opera és Román Opera állandó karmestere először áll a miskolci szimfonikusok élére. Interjú Horváth József karmesterrel.

Horváth József 11 évesen már osztálykórust vezényelt, 24 évesen pedig a kolozsvári Magyar Opera karmestere lett. Azóta közel 40 opera és több mint 400 előadás van mögötte.

Nagyon fiatalon kezdett a Kolozsvári Magyar Operánál mint karmester. Hogyan élte meg ezt a nagy lehetőséget, ami egyben nagy felelősség is?

Huszonnégy éves voltam, amikor felvettek a kolozsvári Magyar Operába karmesternek 2000 januárjában. Nem mondhatom, hogy túl egyszerű volt egy régi, kopott, kézzel másolt Hunyadi László partitúrát két hét alatt bevágni. De örültem a lehetőségnek, és megtettem mindent azért, hogy jól sikerüljön az előadás.

Ön elsősorban operakarmester. A szimfonikus zenekari koncertek egészen más szemléletet igényelnek. A zenekaron kívül esetleg egy-egy szólistával kell együtt dolgozni. Nyilván nem azt akarom ezzel mondani, hogy könnyebb műfaj, de merőben másnak tűnik. Mit gondol erről? Mit kell „átkapcsolnia” magában, amikor szimfonikus hangversenyen dirigál?

Technikai szempontból ugyanazt teszem. A zenekarban is vannak szólisták, őket is ugyanolyan gondosan le kell kísérni, mint egy énekest. A zenészek kreativitását nem szabad letörni, nekik is fontos, hogy szabadon muzsikálhassanak.

Jó kapcsolat fűzi Spanyolországhoz. A madridi rádiózenekart vezényelte már. Egy világszínvonalú együttes élén állni nem kis kihívást jelent. Milyen volt a közös munka? Hogyan készült erre az együttműködésre?

Nagyon kedvesen fogadtak, annak ellenére, hogy gyakorlatilag ismeretlen voltam. Lehet, az is hozzájárult ehhez, hogy spanyolul tartottam a próbákat, s az apró nyelvi hibák ellenére jól dolgoztunk együtt. Vannak, akik évek után is szépen beszélnek arról a koncertről, amikor arra járok. A felkészülés csak annyiban volt több mint máskor, hogy megtanultam kotta nélkül Beethoven hetedik szimfóniáját, ami fontos volt az élő tévéfelvétel szempontjából is. Ezenkívül saját zenekari anyagomat használták, amiben minden elő volt készítve, saját vonásaimmal, artikulációval.

Olvastam, hogy 11 évesen dirigált először. Hogyan lett a kis Horváth Józsefből, a mai Horváth József karmester?

Ötödikes koromban szerveztem és tanítottam be először osztálykórust március 8-ra, amikor rövid műsort adtunk a tanárnők tiszteletére. Még a Rabszolgakórust is átírtuk közösen Gyöngyösi Leventével úgy, hogy néhány hangszer kísérje kis együttesünket. Levente osztálytársam volt, biztosan nem kell bemutatnom a magyar zeneszerető közönségnek. Ezután valahogy úgy alakult, hogy hasonló alkalmakkor mindig engem kértek meg a kollégák műsorkészítésre.

Következett a kolozsvári Zeneakadémia, majd lassan beindult a munka különböző zenekarokkal. Kezdeményezője és művészeti igazgatója volt 2011-ben a Liszt 200 Fesztiválnak. Miért tartotta ennek megrendezését fontosnak?

Az eredeti, szerény elképzelésem az volt, hogy kihasználjuk az alkalmat, és bemutatjuk Liszt nagyon ritkán játszott oratórikus műveit. Végül a minisztériumnak és a támogatóknak köszönhetően egy változatos, háromhetes fesztivál lett belőle, amiben volt zongoraverseny fiataloknak, zenetudományi értekezlet, zongora- és orgonaest, emlékplakett-avatás ott, ahol Liszt 1846-ban és 1879-ben koncertezett, előadtuk az Esztergomi misét, a Szent Erzsébet legendáját, és ekkor lépett fel először Kolozsváron a Liszt Ferenc Kamarazenekar is.

A kolozsvári Román Operában 2006 óta vezényel rendszeresen. Milyen volt az elmúlt 12 év?

Operarepertoárom bővítésében, ami lassan már a 40 művet is meghaladta, igen nagy szerepe jutott annak, hogy a Román Operába is felvettek, ugyanis nagyon sok olyan operát volt alkalmam levezényelni, melyet máshol nem lett volna lehetőség megcsinálni. A „nagyrepertoárból” említeném a Don Carlost, Otellót, Turandotot, A végzet hatalmát, Tannhäusert vagy A bolygó hollandit. Ezenkívül hadd említsem meg az „abszolút ritkaságokat”: Candide és Werther.

Ez az első évad, amikor együtt dolgozik Miskolci Szimfonikus Zenekarral. Rögtön 3 alkalommal is az együttes élére áll. Hogyan készül fel egy ilyen első találkozásra?

Mindig érdekes és izgalmas az első találkozás egy új zenekarral, általában pár perc alatt kiderül a kompatibilitás. Itt szeretném megköszönni a zenekar vezetőségének a megtisztelő meghívást.

A Tűzvarázs bérlet 6. koncertjén is ön vezényel. Milyen műsort hallhat majd a miskolci közönség?

Mivel Beethoven hegedűversenye adva volt, ezért egy kevésbé ismert szimfóniát, a Glazunov ötödiket ajánlottam. A zeneszerző lánya szerint annak idején Amerikában ez volt a kedvenc Glazunov-szimfónia, Európában pedig a negyedik. Glazunovot már 16 évesen nagy tehetségnek tartotta Korsakov. Csodálatos ellenponttechnikája, remek hangszerelő érzéke, könnyen megjegyezhető dallamai, drámai ereje hozzájárultak gyönyörű, változatos romantikus zenéjének megformálásához. Remélem, hogy a miskolci közönség is örömmel fogadja majd a zenekar repertoárjának eme új darabját.

Handa Eszter








hirdetés