Mozdonyvezetők sztrájkja

Kétórás figyelmeztető sztrájkot tartott csütörtök reggel 6 órától 8-ig a Mozdonyvezetők Szakszervezete. Ebben a két órában az egész országban nem jártak a MÁV és a GYSEV személyszállító vonatai, a teherforgalom viszont nem állt le.

9:01: A kétórás figyelmeztető sztrájk körülbelül 5-600 személyszállító vonatot érintett országosan, pontos adat még nincs. Nagyjából 5-600 mozdonyvezető vett részt benne.

A sztrájktörők száma az 1 százalékot sem érte el – az eddigi adatok szerint 4-5 emberről van szó a főváros térségéből. Borsik János szerint ők egyrészt szakszervezeten kívüli munkatársak, másrészt – ahogy az érdekvédelmi vezető fogalmazott – “megtévedt emberek” voltak. Azt még összesítik, pontosan hány járat indult el mégis a sztrájk idején, illetve hányan vették fel a munkát 6 és 8 óra között.

A Mozdonyvezetők Szakszervezetének ügyvezető alelnöke kiemelte: most először a GYSEV mozdonyvezetői is “száz százalékosan” részt vettek a munkabeszüntetésben.

Borsik János elmondta még: folytatják a tárgyalások a Gazdasági és Közlekedési Minisztériummal, hogy a július 22-én megkötött megállapodásokat maradéktalanul teljesítse a tárca – de egyelőre nem tudni, pontosan mikor.

8:14: Borsik János: átütő erejű volt a sztrájk
Átütő erejű és egységes volt a csütörtök reggeli sztrájk – mondta a Független Hírügynökségnek Borsik János, a Mozdonyvezetők Szakszervezetének ügyvezető alelnöke. Hozzátette: köszönik az utasok türelmét. A mozdonyvezetők érdekvédelmi szervezetének információja szerint sehol sem volt incidens az országban a munkabeszüntetés miatt, az utasok nyugodtak voltak. Borsik János elenyészőnek nevezte a sztrájktörők számát, az utolsó információk szerint országosan 4-5 ember vette fel a munkát a kétórás sztrájk idején.

Véget ért a munkabeszüntetés

Csütörtök reggel 8 órakor véget ért a Mozdonyvezetõk Szakszervezetének kétórás figyelmeztetõ sztrájkja. A munkabeszüntetés körülbelül 600 vonatot érintett, belföldieket és nemzetközieket egyaránt. A MÁV szerint az elõvárosi járatoknál várhatóan csütörtök délre, a távolságiaknál délutánra állhat helyre a menetrend. Addig késések, járatkimaradások elõfordulhatnak. Ha kérik az utasok, a MÁV igazolást ad az állomásokon arról, hogy csütörtök reggel sztrájk miatt nem közlekedtek a vonatok. Budapesten, a Déli pályudvarról valamivel hamarabb, már 7 óra 50 perckor elindult az elsõ vonat.

Vidéken az összes állomásról szintén folyamatosan indítják a forgalom-szervezők a szerelvényeket. Bár a pályaudvarokra egy átlagos hétköznaphoz kevesebb ember ment ki csütörtök reggel, ők mindenhol türelmesen megvárták a munkabeszüntetés végét. Volt azonban aki nem értette, hogy miért az utasok isszák ennek a levét. Atrocitás sehol sem történt az eddigi hírek szerint.
A GYSEV a sztrájk ideje alatt elindított 6 pótlóbuszt, ezek közül az egyik Győr és Sopron között közlekedett. Mivel azonban a 85-ös főúton baleset történt, a busznak is vesztegelnie kellett.

A mozdonyvezetők reggel 6 órakor kezdték a sztrájkot, ekkor szinte az összes személyszállítást végző vonat elment a legközelebbi állomásig, majd ott megállt. Fűtés és világítás volt a szerelvényeken, és a személyzet is a járművön maradt. A munkabeszüntetés körülbelül 600 vonatot érintett, ez a teljes napi forgalom 20 százaléka. A teherszállítás viszont nem állt le. A sztrájkot az érdekképviselet azért szervezte, mert a Gazdasági és Közlekedés Minisztérium (GKM) nem küldött el határiődre az érdekképviseletnek több jogszabály-tervezetet, illetve újabb mellékvonalakat kíván megszüntetni.

7:55: 4-5 sztrájktörőről tud a szakszervezet
A Mozdonyvezetők Szakszervezetének ügyvezető alelnöke megerősítette, hogy vannak sztrájtörők. Borsik János az RTL Klub csütörtök reggeli Híradójában úgy fogalmazott: 4-5 “megtévedt” munkatársuk van az országban, ők mégis felvették a munkát a kétórás reggeli sztrájk idején.

A Független Hírügynökség helyszíni tudósítója szerint Budapestről, a Nyugati pályaudvarról 6 óra 48 perckor indult el egy vonat Vácra. Ezt jelezték is az utasoknak a bejáratnál lévő elektronikus tájékoztató táblán, illetve az Információnál szintén megerősítették, hogy elment a vonat, de nem tudni, hogy célba ért-e, vagy esetleg megállt valahol.

Budapesten, a Keleti és a Déli pályaudvaron reggel 7 óra óta csak néhány tucat ember várakozott, de mindenki nyugodt volt. Az elektronikus kijelzőkön feltüntették a járatokat, de jelezték, hogy jelentős késéssel indulnak, illetve érkeznek majd. Csak néhány utas értesült a helyszínen a munkabeszüntetésről, és arról, hogy nem indul időben a vonatuk – tájékoztatott a Független Hírügynökség helyszíni tudósítója.

7:41: Miskolcon nyugodtan várnak az utasok
Nyugodtan várakoznak az utasok a miskolci Tiszai Pályaudvaron a mozdonyvezetők kétórás sztrájkja idején. Volt, aki órákkal hamarabb utazott be vidékről Miskolcra, majd felszállt egy éppen az állomáson veszteglő vonatra, és a fűtött szerelvényen várja, hogy elteljen az idő, mielőtt a miskolci munkahelyére indulna.

Laczai Lajos, a Mozdonyvezetők Szakszervezetének miskolci, területi ügyvivője a Független Hírügynökségnek elmondta: 62 mozdonyvezető van szolgálatban a területükhöz tartozó füzesabonyi, szerencsi és miskolci szakaszokon, mindannyian sztrájkolnak. A vonatvezetők szolgálati helyeiken, tehát az állomásokon rekedt vonatokon, vagy az úgynevezett felvigyázókban várják a sztrájk végét. Bár a sztrájk hat órától tart, volt egy-két vonat, amely már előtte sem indult útnak, Ózdról például 5 óra 50 perckor már nem futott ki a személyvonat Miskolc felé.

Az utasok többsége tudott a sztrájkról, ezért hajnalban kevesen voltak a pályaudvaron. A Borsod Volánnál a Független Hírügynökség érdeklődésére Papp Marianna személyszállítási osztályvezető elmondta, 25-27 tartalék járművet különítettek el a sztrájk idejére, főleg olyan szakaszokon, ahol a sínek és az autóbuszvonalak hasonló útvonalon, párhuzamosan futnak. Ilyen például a Miskolc-Ózd, Tiszaújváros-Budapest, a Szerencs-Miskolc, vagy az Encs-Miskolc szakasz. A buszokat az utasforgalomtól függően indítják el. A Volán-buszokon vonatjegyet, vonatbérletet nem fognak el a sztrájk idején sem.

7:33: Zalában nem tudnak pótbuszokat forgalomba állítani
Zalában is sztrájkolnak a mozdonyvezetők csütörtök reggel hat óra óta, a nagykanizsai vasútállomáson három vonat vesztegel, valamennyi üres. A megyében 17-18 járatot érint a munkabeszüntetés, köztük a Venezia nemzetközi gyorsvonatot, amely Gyékényesig tudott csak menni, miután átlépte az országhatárt, ott várja meg a sztrájk végét.

Zalában nem indulnak vonatpótló autóbuszok, mert reggelente a Zala Volán összes járműve – egyébként is – menetrend szerint közlekedik. A társaságnak egyszerűen nincs felesleges busza, amit be tudnának állítani a vonatok helyett – tájékoztatta a Független Hírügynökséget Zalatnay László vezérigazgató. Hozzátette, hogy csupán egyetlen dolgot tehetnek: nagyon ügyelnek, hogy a szokásosnál is zsúfoltabb reggeli járatok időben és biztonságban célba érjenek. A Független Hírügynökség helyszíni tudósítja szerint a nagykanizsai pályaudvaron nagy a tumultus.

7:23: Egy órája tart a munkabeszüntetés – egy vonat mégis elindult
Csütörtök reggel hat órakor megkezdődött a mozdonyvezetők kétórás figyelmeztető sztrájkja országszerte. 8 óráig leállt a személyszállítás a MÁV és a GYSEV vonalain, a teherszállítást nem érinti a munkabeszüntetés. A Független Hírügynökség információi szerint egy vonat a Nyugati pályaudvarról a munkabeszüntetés ellenére mégis elindult csütörtök reggel hét óra előtt.

A sztrájk idején fűtés, világítás és személyzet van a vonatokon. Az úton lévő szerelvények még elmentek a legközelebbi állomásig, ott azonban leálltak. A sztrájk körülbelül hatszáz vonatot érint.

A mozdonyvezetők sztrájkra ellenére elindult egy vonat Budapestről, a Nyugati pályaudvarról 6 óra 48 perckor Vácra. A Független Hírügynökség helyszíni tudósítója szerint ezt jelezték is az utasoknak a bejáratnál lévő elektronikus tájékoztató táblán, illetve az Információnál szintén megerősítették, hogy elment a vonat. Az érdekvédők tájékoztatása szerint egy szakszervezeten kívüli munkatársuk indult útnak a szerelvénnyel, mivel megtehette ezt. Információik szerint ez a vonat is leáll, de nem tudni, hol és mikor. Vidékről hasonló esetről egyelőre nem érkezett hír.

Borsik János, a sztrájkot szervező Mozdonyvezetők Szakszervezetének ügyvezető alelnöke csütörtök reggel a Független Hírügynökségnek azt mondta: a sztrájkot az érdekképviselet azért szervezte, mert a Gazdasági és Közlekedés Minisztérium (GKM) nem küldött el határiődre az érdekképviseletnek több jogszabály-tervezetet, illetve újabb mellékvonalakat kíván megszüntetni. Folytatják a tárgyalásokat a GKM-mel, a sztrájk nem a végső eszköz. A mostani figyelmeztéssel ki akarják fejezni rosszalásukat, mert a tárca megszegte a megállapodást, illetve fellépnek a foglakoztatás biztonságának érdekében és a mellékvonalak megszüntetése ellen – tette hozzá.

Bizonytalanság van nemcsak a mozdonyvezetőknél, hanem a többi dolgozóknál és az utasok körében is. A szakszervezet ügyvezető alelnöke úgy fogalmazott: látni akarják, hogy meddig tart a mellékvonalak felszámolása, milyen következményei lesznek, és mi lesz a mozdonyvezetők foglalkoztatási biztonságával.

Arra kérdésre, hogy a mellékvonalak megszüntetéséről szóló döntés megszületése után kilátásba helyeznek-e újabb sztrájkot, Borsik János azt mondta: ha megkapják az erről szóló döntést, akkor értékelik a helyzetet. A mozdonyvezetők szakszervezete csak indokolt esetben sztrájkolna ismét – tette hozzá.

A sztrájkhoz egyébként nem csatlakozott a többi vasutas szakszervezet, de mindegyik szolidaritást vállalt a mozdonyvezetőkkel – közölte a szakszervezet ügyvezető alelnöke. Önálló szakszevezetek, önálló döntési jogosítvánnyal és kölcsönösen nem szólnak bele egymás dolgaiba – tette hozzá.

7:11: Fejér megyében egyelőre nem indít a Volán külön buszokat
Az Alba Volán felkészült a csütörtöki sztrájk miatti forgalomnövekedésre, de külön járatokat egyelőre nem hirdetett meg. A társaság hat tartalék busza egyébként bármikor útnak indítható, ha a menetrend szerinti járművekre nem férnek fel az utasok – mondta a Független Hírügynökségnek Tóth István vezérigazgató.

A Független Hírügynökség helyszíni tudósítója szerint a székesfehérvári vasútállomáson 1-2 ember várakozik, van köztük olyan, aki nem tudott a sztrájkról, így megvárja annak a végét, hogy Budapestre utazhasson. A fehérvári buszállomás sokan vannak, de tumultus egyelőre nincs.

A sztrájk nem nehezíti a dolgozók munkába állását az egyik legnagyobb székesfehérvári cégcsoportnál, a Videotonnál. A társaság Humánpolitikai Osztályáról kapott információk szerint a vidéki dolgozók többsége busszal vagy a cég által biztosított munkásjáratokkal utazik ugyanis minden nap, így csütörtökön is.

6:56: Alig vannak a debreceni és a békéscsabai pályaudvaron
Csütörtök reggel hat órakor megkezdődött a mozdonyvezetők kétórás figyelmeztető sztrájkja országszerte. 8 óráig leállt a személyszállítás a MÁV és a GYSEV vonalain, a teherszállítást nem érinti a munkabeszüntetés. Az úton lévő szerelvények még elmentek a legközelebbi állomásig, és ott álltak le.

A debreceni Nagyállomáson az emberek türelmesek, néhány tucatnyian vannak. A Független Hírügynökség helyszíni tudósítójának sokan azt mondták: inkább korábban elindultak, hogy beérjenek. A mozdonyvezetők szakszervezetének helyi képviselői azt mondták: Szabolcsban 21, Hajdú-Biharban pedig körülbelül 50 vonatot érint a sztrájk. A Hajdú Volán öt plusz járatot állított forgalomba a megyében kora reggel egyebek mellett Nyíregyháza és Létavértes felé.

Balogh Gyula, Hajdú Volán sajtóreferense a Független Hírügynökségnek azt mondta: vannak tartalék buszaik, ha kell bevetik ezeket. Vonatjegyet, vonatbérletet nem fogadnak el a buszokon. DebrecenbőlMiskolcra 8 órakor indul majd egy olyan járat, amely az autópályán megy a borsodi megyeszékhely fel, így 40 perccel rövidebb az út – ajánlotta a sajtóreferens.

A MÁV Szegedi Területi Igazgatóságához tartozó három megyében, vagyis Békésben, Bács-Kiskunban és Csongrádban összesen 85 vonatot érint a csütörtök reggeli sztrájk. Békéscsabán 14 járatot érint a munakbeszüntetés, ezek nem indultak el, illetve ide futottak be, és álltak le 6 óra után. A békéscsabai pályaudvaron alig vannak, aki tehette, korábban elindult. A bent álló szerelvényeken szinte senki sem ül. A Körös Volán pótlóbuszokat nem indít a sztrájk idején.

6:44: Nógrád megyében egyelőre nem okoz fennakadást
Nógrád megyében nem okoz komoly fennakadásokat a mozdonyvezetők sztrájkja. A Hatvan-Somoskőújfalu vonallal párhuzamosan buszok is mennek, így Pásztóra, Bátonyterenyére, illetve Salgótarjánba el tudnak jutni a dolgozók. Az iskolai járatokon azonban tumultusra kell számítani.

Molnár Róbert, a Nógrád Volán Zrt. személyszállítási üzletágvezetője a Független Hírügynökségnek azt mondta, hogy sem a munkahelyek, sem az önkormányzatok nem sem kérték mentesítő járatok beállítását a reggeli sztrájk idejére.

Nógrádban a legnagyobb reggeli tumultus az iskolavárosba, Balassagyarmatra induló buszjáratokon lehet, ide Vác és Aszód irányából sok diák érkezik vasúton. A megszüntetéssel fenyegetett ipolytarnóci vonal irányából azonban ez nem jellemző. Vasutasok szerint azért, mert ott a vasúti pálya, a szerelvények és az állomások már annyira lerobbantak, hogy az utazók nagy része inkább már busszal utazik.

6:16: Megkezdődött a munkabeszüntetés
Csütörtök reggel hat órakor megkezdődött a mozdonyvezetők kétórás figyelmeztető sztrájkja országszerte. 8 óráig leáll a személyszállítás a MÁV és a GYSEV vonalain, a teherszállítást nem érinti a munkabeszüntetés. Az úton lévő szerelvények még elmennek a legközelebbi állomásig, ott azonban leállnak. Fűtés és világítás lesz a vonatokon, illetve a személyzet is fent marad a járművön.

Borsik János, a sztrájkot szervező Mozdonyvezetők Szakszervezetének ügyvezető alelnöke csütörtök reggel a Független Hírügynökségnek azt mondta: nem tud olyan kollégáról, aki nem venne részt a munkabeszüntetésben. A sztrájkot az érdekképviselet azért szervezte, mert a Gazdasági és Közlekedés Minisztérium nem küldött el határiődre az érdekképviseletnek több jogszabály-tervezetet, illetve újabb mellékvonalakat kíván megszüntetni. A sztrájk több mint hatszáz vonatot érint.

4:47: Körülbelül 600 járatot érint a munkabeszüntetés, belföldieket és nemzetközieket egyaránt. A sztrájk kezdetekor nem maradnak nyílt pályán az úton lévő vonatok, a következő állomásig begördülnek, és ott várnak a munkabeszüntetés végéig, 8 óráig.

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) korábban bejelentette, hogy újabb mellékvonalakat szüntetne meg, az eddigi adatok szerint 21-et, de azt egyelőre nem közölték, véglegesen hol állítanák le a forgalmat, még egyeztetnek az érintett településekkel és vezetőkkel, döntés november elején várható. Ez a sztrájk egyik oka. A másik az, hogy a tárca nem tartotta be az érdekképviselettel kötött júliusi megállapodást, és csak a megbeszélt határidő után juttatta el a szakszervezetnek a vasút-üzembiztonság helyreállításárról, a képzési rendszer átalakításáról és az ellenőrzési rendszer kiterjesztéséről szóló jogszabálytervezeteket. A késést szerdán Garamhegyi Ábel, a GKM államtitkára is elismerte, de szerinte a csúszás még nem ok egy sztrájkra.

A csütörtöki sztrájk idején az állomásokon várakozó kocsikban lesz fűtés, világítás, utastájékoztatás, a személyzet is a helyén marad – mondta Borsik János, a Mozdonyvezetők Szakszervezetének ügyvezető alelnöke. Nagyjából 600 járatot érint a munkabeszüntetést, ez a napi forgalom 20 százaléka.

A MÁV kezelési költség felszámítása nélkül, tehát ingyen visszaváltja a sztrájk miatt elhalasztott utazásokra előre váltott jegyeket, konkrétan a menetjegyeket, a helyjegyeket – ha van -, az InterCity– és InterPici-pótjegyeket. Ez érvényes a nemzetközi vonatokra is, ott azonban csak a Magyarországon megvásárolt tikettekre. A jegyeket még három napig, tehát október 28-án, vasárnap éjfélig lehet majd visszavinni a pénztárakba, ahol visszaadják az árát, ha a tiketten látszik, hogy nem használták fel. Mindez nem vonatkozik arra az esetre, ha valaki megszakítja utazását, azaz a sztrájk kezdetkor leszáll a vonatról.

Sigulinszki Tibor, a MÁV sajtóügyeletese a Független Hírügynökségnek azt mondta: egyelőre nem tudni, mekkora bevételkiesést okozhat a vasúttársaságnak a munkabeszüntetés. A MÁV Start adatai szerint ebben az időszakban 2-300 ezer ember szokott vonatra szállni itthon. Az is bizonytalan, hogy mikorra áll helyre a vonatközlekedés teljesen, ez csak a délutáni, vagy esti órákban várható.

A GYSEV pótlóbuszokat indít a sztrájk idején, összesen 6 járatot, ezeken vonatjegyekkel lehet utazni. Reggel 6 órakor Sopronból Fertőszentmiklós, Kapuvár és Csorna állomások érintésével Győrbe, szintén Sopronból Lövő, Bük, és Salköveskút érintésével Szombathelyre valamint Győrből csornai, kapuvári és fertőszentmiklósi megállókkal Sopronba indul vonatpótló busz. 6 óra 10 perckor Szentgotthárdról Szombathelyre indul pótlóbusz, 6 óra 15 perckor pedig Szombathelyről Sopronba, valamint Szombathelyről Ják, Balogunyom, Körmend és Rátót érintésével Szentgotthárdra – mondta a Független Hírügynökségnek Stöckert Dávid, a GYSEV Zrt. kommunikációs munkatársa.

A Volán megduplázza menetrendszerinti járatait Pest megyében, ha kell, vagyis nem egy, hanem két buszt indít egyszerre. Az utasszámtól függően további potlóbuszok bevetésére is felkészültek, a vonatbérleteket nem fogadják el a buszokon – tájékoztatta a Független Hírügynökséget a Volánbusz Zrt. forgalmi ügyeletese.

Az Alba Volán hat tartalék busza bármikor útnak indítható, de külön járatokat a közlekedési cég nem hirdetett meg. Zala megyében nem indulnak vonatpótló autóbuszok a csütörtöki sztrájk idején, mert reggelente a Zala Volán összes járműve – egyébként is – menetrend szerint közlekedik.

 

Kapcsolódó cikkek:



0Hozzászólás

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

Még 1000 karakter






hirdetés