Musical hajról és barátságról – sajátos értelmezésben

Az előadás nagyrészt követte a darab főbb vonalát, azonban lényeges pontokon el is tért tőle
Az előadás nagyrészt követte a darab főbb vonalát, azonban lényeges pontokon el is tért tőle
Kisvárda – A temesváriak látványos, ragyogó táncbetétekkel fűszerezett Hair-­előadása szakmai vitára serkentő produkció.

A XXVIII. kisvárdai fesztivál ötödik napján kultikus zenés játék akkordjaitól volt hangos a felhőbe hanyatlott várszínház és környéke: a Hair slágerei csendültek fel.

Örök kérdések

A Gerome Ragni–James Rado–Galt MacDermot triász halhatatlan műve a hatvanas évek végén a hippi korszak háborgó energiáját és a vietnami háború elleni tiltakozást egyszerre szólaltatta meg. Milos Forman 1979-es filmje tette világhírűvé a Broadway-musicalt, amelyet most a temesvári Csiky Gergely Színház sajátos értelmezésben mutatott be.
A Szurdi András és Valla Attila fordította és Puskás Zoltán rendezte előadás nagyrészt követte a darab főbb vonalát, azonban lényeges pontokon el is tért tőle. Az újvidéki rendező a tipikusan amerikai sztorit igyekezett eloldani eredeti közegétől, s egyetemessé tágítani. Kétségtelen, a lázadás, a barátság, a szerelem, a háború, a kötelességtudat, az önfeláldozás és a veszélyeztetett emberi méltóság: örök kérdések.
Az értelmezés eltolásának szemléletes példája az, hogy a felütésben a behívójukat elégető fiatal férfiak között nemcsak amerikaiak vannak, hanem – többek között – magyar nevű is akad. Az alkotók eltüntetik a vietnami kislány alakját. A záró jelenet megelőlegezéseként elhangzik Hamlet „Lenni vagy nem lenni”-monológjának nagy része. A katonai egyenruhák (jelmez: Ledenják Andrea) jelzésszerűsége erősen hozzájárul az általánosításhoz.

Ragyogó táncbetétek

A legjelentősebb gesztus érinti a Hair egész művészi koncepcióját. Eszerint a Bukowskival ruhát cserélő, s helyette a háborúba elhurcolt Berger meghasonlik önmagával, s a darab finálé előtti pillanataiban golyót röpít a fejébe. A felsorolt „beavatkozások” logikája érthető, azonban esztétikai hozadéka kérdéses. Puskás Zoltán beszédes, börtönt imitáló térbe (díszlet: Mihai Donici) transzponált, magával ragadó tömegjelenetei (koreográfia: Gyenes Ildikó) és a sodró erejű zene hozzájárult a többnyire markáns színészi teljesítményekhez.
A produkciót egyértelműen a vállán vivő Balázs Attila mellett Molnos András Csaba, Tar Mónika, Kocsárdi Levente, Éder Enikő és Molnár Bence emelhető ki. Borbély B. Emília és Kiss Attila kiváló énekhangja kevéssé társult erőteljes színészi megoldásokkal. A temesvári Hair mozgalmas, látványos, ragyogó táncbetétekkel tarkított, szakmai vitára serkentő előadás.

– Karádi Zsolt –








hirdetés