Nagy nap virradt Tivadarra

A tivadari szűkület az 1998-as árvíz idején
A tivadari szűkület az 1998-as árvíz idején - © Illusztráció: Fetivizig
Kisar – Újabb hétmilliárd forintot fordítanak a biztonságra Szabolcs-Szatmár-Beregben.

Újabb hétmilliárd forintot fordítanak megyénkben az árvízi biztonság növelésére: a fejlesztéssel a Tisza bal partján a Kisar–Nagyar, míg a jobb partján a Tivadar–Tarpa közötti szakaszon csökken az árvízi elöntések kockázata.

Mobilgát alkalmazásával úgy garantáljuk a biztonságot, hogy nem választjuk el a településeket a folyótól.” Bodnár Gáspár

A projekt nyitórendezvényét Kisarban, a Szatmár-Beregi Natúrpark látogatóközpontjában tartották csütörtökön.

Rövidebb, de magasabb árvizek

– Nagyon fontos állomásához érkezett a Felső–Tisza-vidék árvízvédelmi rendszereinek fejlesztése – szögezte le bevezetőül Bodnár Gáspár. – Tivadarnál a hullámtér szélessége mindössze egyharmada az átlagosnak, e szűkület visszaduzzasztó hatása jelentős, a híd környékén gyakran jelentkeznek árvízi problémák. Az elmúlt huszonöt évben tíz rendkívüli árvíz volt a térségünkben; ilyenekre bármikor számítanunk kell, ezért fontos, hogy az építkezések a megfelelő ütemben haladjanak – fogalmazott a Felső-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság (FETIVIZIG) igazgatója. – Ez a projekt két új elemet is tartalmaz: áthelyezzük a töltéseket – ezáltal teret adunk folyónak –, és mobilgát alkalmazásával úgy garantáljuk a biztonságot, hogy nem választjuk el betonfallal, földművekkel a településeket a folyótól – tette hozzá Bodnár Gáspár.

– Magyarország árvízi kitettsége jóval átlag fölötti: az ország területének egyharmada, 2,3 millió lakosa érintett – ezt már Láng István, az Országos Vízügyi Főigazgatóság műszaki főigazgató-helyettese mondta, megadva a választ arra a felvetésre, hogy mi indokolja az elmúlt évtized kiemelt árvízvédelmi fejlesztéseit.

– Határainkon túl, a Tisza felső vízgyűjtőjén új töltések épültek, csökkent az ártér tározókapacitása, aminek eredményeképpen hazánkban rövidebb, de magasabb árvizekre kell számítanunk, s a 2013-as rekordok is nyilvánvalóvá tették a mértékadó árvízszintek (MÁSZ) elavultságát. Minderre a töltésmagasítás, a tározóépítés jelent megoldást, s vissza kell adni a feltöltődés, építkezés miatt lecsökkent teret az árvíznek – taglalta Láng István, aki végül kitért a kockázatot jelentő tivadari híd kérdésére is. – Folyamatosan lobbizunk az átépítés miatt, amit nem lehet európai uniós forrásból finanszírozni, ugyanis egy négy számjegyű út vezet át rajta.

A projekt és a kivitelezés részleteiről Dajka István, a FETIVIZIG árvízvédelmi és folyógazdálkodási osztályvezetője beszélt.

– A fejlesztés Kisar, Nagyar és Tivadar közigazgatási területén valósul meg, védőhatása azonban sokkal nagyobb területen érvényesül, s mérsékli majd a védelmi költségeket is. Tivadarnál 191 centiméterrel magasabb az új MÁSZ, ennek ellensúlyozására a bal parton 7,8, a jobb parton 1,8 kilométeren fejlesztjük a töltéseket, 300 ezer köbméter föld felhasználásával.

Amíg áll a híd…

– A projektben szerepel még négy partvédelmi mű rekonstrukciója, két gátőrház, illetve védelmi központ korszerűsítése és egy új árvízvédelmi raktár építése Kisarban – taglalta a szakember, aki szakaszvédelem-vezetőként épp itt küzdött a 2001-es árvízzel. – Amíg ez a híd áll, a 2001-es szint esetén komoly beavatkozásra lenne szükség, nem elegendő a töltésépítés – zárta előadását Dajka István.

– HP –








hirdetés