Nagyot durran, ha kevés az üzemanyag

Nem lehet túl kényelmes a vezető pozícióban
Nem lehet túl kényelmes a vezető pozícióban
Budapest, Nyíregyháza – Üzemanyag-hatékonysági rekord felállítására készülnek a magyar diákcsapatok a londoni fesztiválon.

Hamarosan tisztul a kép a ködös Albionban: a londoni Queen Elizabeth Olimpiai Parkban július 5–8-áig rendezik meg a Make the Future Live elnevezésű hagyományos fesztivált, amelyre magyar diákcsapatok is utaznak. Mégpedig abban a reményben lépnek a sziget területére, hogy új üzemanyag-hatékonysági rekordot kíséreljenek meg felállítani. Nem csak ők indulnak el ilyen elképzelésekkel, az összes résztvevőt ez a cél vezérli. Az érdeklődés nagyságrendjét jelzi, hogy az idei versengésre 24 európai országból és több kontinensről összesen 175 csapat nevezett.

uz2

Kreatív közeg

– Fantasztikus azt látni, hogy a diákok Európa számos pontjáról azért jönnek, hogy folyamatosan feszegessék a technológia és a dizájn határait, és megtalálják a jövő megoldásait a mobilitásban. A kreatív közeg és a bajtársiasság érzése adja meg a verseny valódi hangulatát – jegyezte meg Norman Koch, a Shell Eco-marathon igazgatója. A Make the Future fesztiválok vezetője hozzátette: – A Shell Eco-marathon a legmagasabb szinten ötvözi a tudomány, a technológia, a műszaki és a matematikai ismereteket, amelyek aztán alkalmazhatóak a mindennapi közlekedés hatékonyabbá tételében is. Az eredmények alapján látszik, hogy a csapatok évről-évre egymást is inspirálják továbbfejlesztett járműveikkel és az energiával kapcsolatos új ötleteikkel, de ezek a fejlesztések a szakembereket is közelebb viszik az energiatakarékosabb járművek megértéséhez és betekintést nyújtanak abba, hogyan alakul a mobilitás a jövőben.

A verseny elődje a mostanihoz hasonló, iskoláknak kiírt hatékonysági autóverseny volt, amit 1985–1999-ig rendeztek meg a franciaországi Le Castelles Paul Ricard pályán. Az elején fából, üvegszálas műanyagból készült fémvázas, biciklikerekes prototípusokkal versenyeztek, aztán dízelmotoros, elektromos, üzemanyagcellás, és 2015-től már földgázzal hajtott járművekkel is rajthoz álltak. Le Castelles után a szintén francia Nogaróban, majd a németországi Lausitzban, 2012–2015-ig Rotterdamban rendezték meg a versengést, tavalyelőtt költözött Londonba a mezőny. A Shell Eco-marathon a Make the Future Live ingyenes fesztivál része.

Az idei indulók között négy magyar csapat található: az Óbudai Egyetem (új alapokra épített benzinhajtású jár­művükben a hajtáslánc, a futómű és a karosszéria is megújul), a Széchenyi István Egyetem (ők is fejlesztették a futóművet és a hajtásláncot, emellett a kormányzás hatékonyságára törekedtek), a kecskeméti Kandó Kálmán Szakközépiskola és Szakis­kola (elektromos járművükhöz új motorvezérlést terveznek) és a Debreceni Egyetem (a műszaki kar csapata új sofőrrel és vezérléssel készül).

uz3

ÉKN

A kezdet

A Shell Eco-marathon históriáskönyvének első lapjai 1939-es keltezésűek: néhány tudós az olajcég amerikai laboratóriumában kifundálta, hogy fogyasztásversenyben összemérik az autóik takarékosságát és a saját vezetési tudásukat is kipróbálják. Az első helyezett 1 liter benzinnel valamivel több mint 21 kilométert tett meg, azaz 5 liter/100 km alatti fogyasztást ért el.

Szubjektív

Gyerekkori emlék: az almaevőversenynek az volt a pikantériája, hogy az lett a végső győztes, aki a legtovább rágcsálódott, a gyorsaság a visszájára sült el. A Shell Eco-marathon Europe hasonló vetélkedés – nem a sebesség, hanem az üzemanyagfogyasztás számít. A tavalyi első helyezett metánhajtású jármű egy liter benzin energiájával 2504 kilométert tudott volna megtenni. Budapesttől Madridig – 400 forintból. Néhány alma áráért. Aki nem hiszi, harapjon rá!

– Ladányi Tóth Lajos –








hirdetés