Ne essünk generációs csapdába!

Csanádi Péter generációkutató
Csanádi Péter generációkutató - © Fotó:Pusztai Sándor
Nyíregyháza – A könyvtárak minden generációt igyekeznek magukhoz vonzani a programjaikkal, szolgáltatásaikkal.

Kihívás a 21. század könyvtárában: a Z és az alfa-generáció címmel tartott előadást hétfőn a megyei könyvtárban rendezett „Az én könyvtáram” program megyei szakmai bemutatóján és workshopján Csanádi Péter generációkutató. A szakember rámutatott: a személyiségünkre, mindennapi viselkedésünkre nem csupán a genetikai jellemzőink és a neveltetésünk vannak hatással, hanem a tágabb környezetünkből érkező impulzusok is.

A Z és az alfa-generáció tagjai életük minden pillanatában élményekre „vadásznak”. Fontos, hogy ezzel az iskolák és a könyvtárak is tisztában legyenek, hiszen tudniuk kell, mivel és miként szólíthatják meg, s kelthetik fel a „mai fiatalok” érdeklődését.

Tanuljunk egymástól!

– A Z generációtól nem idegen a könyvek birodalma, a főiskolások, egyetemisták előszeretettel látogatják a könyvtárakat, a csend és elmélyülés terepeként tekintenek ezekre az intézményekre, s nem élik meg tragédiaként, ha pár óráig ki kell kapcsolniuk a telefonjaikat, ugyanakkor ők már olyan világba születtek bele, ahol alapértelmezett a rendszeres online jelenlét.

– A telefonok hasznosságát egyik generáció sem vitatja, hiszen a kapcsolattartás, információszerzés, ügyintézés fontos, gyors eszköze, ám a használati kultúra rendkívül eltérő. Van, aki az iskolában, könyvtárban, van, aki vasárnapi ebédnél szegi meg a „házszabályt”, mert nem hajlandó kiszakadni az online térből. Felnőtt egy olyan generáció, akiknek a szülei rengeteget dolgoztak azért, hogy ők lehetőleg semmiben ne szenvedjenek hiányt, ám a rohanó mindennapok pont a legértékesebbtől fosztották meg ezeket a családokat: az együtt töltött, minőségi időtől.

Az így felnövekvő „ikszesek” a kortárs közösségük felé fordultak mondanivalójukkal, problémáikkal, rendkívül erős, mély barátságokat, szerteágazó kapcsolati hálót alakítottak ki maguk körül – fejtette ki a generációkutató.

Csanádi Péter óva intette hallgatóságát attól, hogy generációs csapdába sétáljon: – Nem várhatjuk el az új generációtól, hogy ugyanúgy tisztelje, becsülje, azokat a dolgokat, amiket mi, mert ami nekünk emlék, nekik csak történelem. Ne magunkból kiindulva értékeljük tehát őket, s igyekezzünk kölcsönösen tanulni egymástól! – tanácsolta.

Megyénkben is sikeres

Ne temessük a Gutenberg-galaxist! A könyvtárak feladata, hogy minden generációt, minél szélesebb tömegben képesek legyenek magukhoz vonzani a programjaikkal, szolgáltatásaikkal – hangzott el a szakmai programon, ahol Farkas Ferenc, a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár EFOP Projektiroda szakmai vezetője elmondta: a 2017-ben indult, országos „Az én könyvtáram” program új rendezvénysorozata a köznevelést támogató könyvtári szolgáltatásokat és a 342 jó gyakorlatokból létrejött mintaprogramokat mutatja be, megyénkben hat ilyet dolgoztak és próbáltak ki – sikerrel.

Az egyik újszerű kezdeményezés például a programozás és a robotikafoglalkozások megjelenése a könyvtárakban, irodalmi művek feldolgozásával, olvasásfejlesztéssel egybekötve.

Generációk a digitális világban

Veteránok, építők: az 1945 előtt születettek, akik időskorban találkoztak először az internettel; nehezen tudnak megbirkózni a digitális társadalom kihívásaival

Baby boomerek: 1946–1964 között születettek, akik a munkájuk, hétköznapjaik során aránylag gyakran használják a világhálót

X generáció: 1965–1979 közötti hírnöknemzedék, átmeneti generáció, megbízhatóság, kontrolláltság, motiváltság, szakmai igényesség, kooperativitás jellemzi őket

Y generáció: a digitális nemzedék első hulláma (1980–1994), nap mint nap jelen van az életükben az internet

Z generáció: az 1995–2009 közöttiek már beleszülettek a digitális világba, bátrak, kezdeményezők, kevésbé kételkednek saját képességeikben, korlátaikban

Alfa-generáció: a 2010-ben és azután született gyerekek tartoznak ide

PI








hirdetés