Négymilliárdos felújítással megújul a kisvárdai nagyállomás

Négymilliárdos felújítással megújul a kisvárdai nagyállomás
© Fotó: Vincze Péter
Kisvárda – A MÁV októbertől három ütemben, saját forrásból megvalósuló, P+R és B+R parkolókat, akadálymentesített gyalogos–kerékpáros aluljárót, továbbá új magas peront épít. Felújítja a vágányhálózatot és a biztosítóberendezést, modernizálja a hangos és vizuális utas tájékoztató rendszert, renoválja az 1873–ban /1873. február 4/ készült régi állomás épületet és a környezetét is. Az utóbbi terület rendezésébe az önkormányzat is bekapcsolódik.

A kisvárdai vasutasnapi juliális ünnepséghez, –július 9–én, szombaton– időzítve mutatta be a nemzeti vasúttársaság a helyi vasútállomás komplex felújítási terveit a „nagyállomáson” Kisvárdán. Az állomás teljes felújítási tervének sajtóbemutatóján részt vett Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök–vezérigazgatója, Dr. Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter valamint Leleszi Tibor a város polgármestere. A sajtótájékoztatón a régi és a jelenlegi vasutasok mellett szépszámú városlakó is megjelent. A résztvevőket a Demecseri fúvószenekar, a „Citrom Band” pattogó dallamai köszöntötték.

Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök–vezérigazgatója többek között röviden foglalkozott a társaság fejlesztési terveivel, a saját és az európai forrásból megvalósított pálya és állomások felújításával, valamint az új és modern személyszállító kocsik üzembe állításával.

–A 100–as számú Budapest–Debrecen–Nyíregyháza–Záhony villamosított vasúti fővonalon –mondta többek között Dávid Ilona elnök–vezérigazgató– fekvő kisvárdai vasútállomásnak korábban elsősorban árufuvarozási szempontból volt jelentősége, így elmaradtak a személyszállítás szempontjából fontos fejlesztések, vagyis az emelt peronok és a biztonságos átjárók kiépítése.

A továbbiakban ismertette az októberben induló beruházás tervezett felújítási munkálatait s annak megvalósítási dátumait.

Építési munkálatok három ütemben

–A 100–as számú Budapest–Debrecen–Nyíregyháza–Záhony villamosított vasúti fővonalon fekvő kisvárdai vasútállomásnak korábban elsősorban árufuvarozási szempontból volt jelentősége, így elmaradtak a személyszállítás szempontjából fontos fejlesztések, vagyis az emelt peronok és a biztonságos átjárók kiépítése– ismertette az elnök–vezérigazgató. Elmondta, hogy a MÁV elsődleges célja a három ütemre felosztott beruházással az, hogy csökkentse, illetve megelőzze a –nem ritkán halálos kimenetelű– vasúti baleseteket, azért a biztonságos átjutás érdekében gyalogos–kerékpáros aluljárót építenek.

A szolgáltatási színvonal emeléseként pedig felújítják és modernizálják, az évente 320 ezer utast befogadó állomást és környezetét. Az állomáson megforduló utasok száma folyamatosan növekszik. Míg 2010–ben 250 ezren, mára évente 320 ezer utast fogad az állomást.

P+R parkolók épülnek

Az első, októberben induló részberuházás során 38 férőhelyes P+R parkolót építenek meg a hozzá kapcsolódó úttal. Ezt követően 2017–ben pedig megkezdődik a második ütem, a gyalogos–kerékpáros aluljáró és a tetővel ellátott magas peron építése is melyek 2018 végére fejeződnek be. Az aluljáró alkalmas lesz a mozgáskorlátozottak kényelmes és biztonságos közlekedésére is, rámpák és liftek biztosítják az egyenlő esélyű hozzáférést. Ezzel egy időben újítják fel a vágányhálózatot, a személy és a teherforgalom menetrendszerűségének biztosítása érdekében.

Az 1873–ban épült régi épületet teljesen felújítják

A harmadik ütemben az 1873. február 4–én üzem behelyezett Kisvárda–Csap vasútvonal állomásépületét teljesen felújítják, hogy méltó legyen Kisvárda város hagyományos eklektikus építészeti értékeihez. A földszinten korszerű, akadálymentes utasforgalmi teret alakítanak ki csarnokkal, pénztárral, kávézóval és mosdóval. A vasutas dolgozók munkaterei is megújulnak.

A hatvanas években épült állomásépületet lebontják s a helyén igényes parkot és figyelemkeltő, egyedi állomási tetőt hoznak, létra Mindezzel párhuzamosan a MÁV modernizálja a hangos és vizuális utas–tájékoztatási rendszert, valamint új biztosítóberendezéseket is telepit. A kisvárdai önkormányzattal és a közútkezelővel egyeztetett koncepcióban szerepel még egy 80 férőhelyes P+R és számos fedett B+R parkoló létesítése.

A tervek alapján a volánpályaudvar felől érkező utasokat a későbbi intermodális csomóponthoz illeszkedő állomási előtető fogadja. A 16 ezres járásközpontba gyalogosan, kerékpárral, autóval, illetve busszal, vonattal érkező utazókat könnyen átlátható, korszerű elrendezésű, akadálymentes és egyedi vasútállomás fogadja az ide érkezőket. Ezeknek a munkálatoknak a tervezett kezdete 2017 vége s befejezése 2018 végére várható.

Az országos fejlesztés részeként

A vasútállomáson megtartott eseményen Dr. Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter elmondta, a vasúttársaság több nagyobb fejlesztést indított el hálózatán, de fontosnak tartja a kisebbnek tűnő, egy–egy térségben azonban jelentősnek számító beruházásokat is. A vasúttársaság saját és Európai Unió által nyújtott forrásból nemcsak a járműállomány, hanem vasútállomások és megállóhelyek szolgáltatási színvonalának emelésére törekszik országszerte, melyek az ott élők életminőségét javítják.

Leleszi Tibor, a város polgármestere megköszönve a MÁV Zrt. saját költségével megvalósuló felújítási munkálatokat, elmondta, hogy Kisvárda erejéhez méltóan járul hozzá, hogy Felső–Szabolcs központjában a XXI. század életkörülményeinek megfelelő állomás lássa el az ide érkező utazókat.

Dávid Ilona elnök–vezérigazgató a megújulás első jeleként adta át Balog Lászlónak a kisvárdai állomásfőnöknek azt az üvegre gravírozott emlékplakettet, melyen az állomás látványterve látható.

Ezt követően Dávid Ilona és Dr. Seszták Miklós leleplezte azt a tájékoztató emléktáblát a megújuló régi állomásépület falán, mely szombattól hirdeti a kisvárdai MÁV állomás beruházásának látványtervét, valamint a három munkaütem időpontjait.

– Vincze Péter –








hirdetés