Négyről a kettőre

A magyar autópiac máris érzékenyen jelzi a megszorításokat. A vásárlási kedv
alaposan visszaesett mind az új, mind a használt autók vonatkozásában.
Pál Csaba jegyzete.

A magyar autópiac máris érzékenyen jelzi a megszorításokat. A vásárlási
kedv alaposan visszaesett mind az új, mind a használt autók vonatkozásában.
Nagy kérdés, hogy azok, akik ezután mégis valamilyen járművet szeretnének maguknak
vásárolni, mit is tesznek.

Kézenfekvőnek látszik, hogy a robogó- és motorkerékpár-piac fog profitálni
az autók iránti kereslet visszaeséséből. Bár így lenne – mondatja velem énem
motorrajongó fele –, de azért vizsgáljuk meg alaposabban a témát! Míg személygépkocsit
egyfajta jogosítvánnyal lehet vezetni, addig a motoros jogsit több kategóriában
kell – illetve lehet – megszerezni, annak megfelelően, ki milyen nagy gépet
óhajt vezetni. Ez – bár gyakorlati haszna tagadhatatlan – nem biztos, hogy a
motorok felé tereli a vevőket. Aztán ott van a gépek ára: az ötven köbcentis
kisrobogókon kívül egy nagyobb új modellért annyit kell fizetni, mint egy új
vagy használt kis- vagy középkategóriás autóért. Hátránya még a motoroknak,
hogy nem lehet az utcán tárolni őket, mert könnyen „meglovasíthatók” . S az
is sokakat viszolyogtat, hogy a motoron ülőt – bár egyre jobbak a védőeszközök
– végső soron csak a saját „karosszériája” óvja.

Egy motort viszont költségkímélőbb fenntartani, mint egy kocsit, városi
forgalomban gyorsabban lehet vele célhoz érni, mint autóval, kicsi a parkolási
helyigénye, s ráadásul elválaszthatatlanul hozzá tartozik a szabadság legendás
élménye. Bár nem hiszem, hogy máról holnapra robogók hada árasztja el a magyar
utakat, de bizonyára sokan megfontolják a jövőben, hogy előre lépjenek-e: négyről
a kettőre.

Pál Csaba








hirdetés