Nem a kikapcsolás miatt volt sötét

Debrecen. – Tudja valaki, hogy mi alapján történik a közvilágítás idejének a reggeli és esti szabályozása? Korán megyünk az oviba, hét órától kezdve fokozatosan hamarabb kapcsolják ki a világítást. Ma már háromnegyed hét előtt sötétségbe borult a közterület, csak botorkáltunk. 

 Elhiszem, hogy hosszabbodnak a nappalok, de szerintem még korai a villanyoltás, ráadásul a kátyúk felfedezésének a lehetőségét is erősen korlátozza – vetette fel a Napló levelező fórumán a minap Daróczyné Szanics Mónika.

Varga László, a polgármesteri hivatal városfejlesztési osztályvezetője reagált. – A külterületi lakott részeket kivéve, ahol alkonykapcsoló működik, a városban a közvilágítást rádió frekvenciával vezérelt időkapcsoló szabályozza. A közvilágítás be- és kikapcsolási időpontjait az úgynevezett közvilágítási naptár határozza meg. Debrecen közvilágítási naptára a napkelte és napnyugta időpontjait figyelembe véve készült el, melyet a megfigyelés és tapasztalás alapján pontosítottak. Az önkormányzat e szerint rendeli meg az E.ON-tól a szolgáltatást, és ez alapján történik a költségelszámolás is.

Éppen ezért, ha égve maradnak a lámpák napközben valamelyik utcában, az nem jelent többlet költséget a városnak, hiszen nem a tényleges fogyasztásra, hanem a közvilágítási naptárban meghatározott időtartamra fizet az önkormányzat. Az elmúlt időszakban kora reggel többször borús, ködös, szürke felhős volt az időjárás, ami miatt sötétebb volt, mint általában. A közvilágítást a naptárban előírt időpontban kapcsolták ki, ami viszont ezen időjárási körülmények között korainak érződhetett – tájékoztatott Varga László.

Veszélyes volna

Ábrahám László érdeklődésére – miként történik az elszámolás alkonykapcsoló esetén, s miért nem ezt használjuk – a főosztályvezető újabb „fejtágítója” következhetett.
– Az energiafogyasztás ekkor is a beépített teljesítmény és az égésidő függvénye. Előbbi a lámpatestek számából és teljesítményéből számítódik, utóbbit pedig a közvilágítási naptár tartalmazza tíz napos időközökre lebontva. Ez az elszámolási rendszer a városnak gazdaságosabb, mint a mérés szerinti. A belterületi utak mentén üzemelő közvilágítást közel 1000 transzformátor állomás látja el villamosenergiával.

Az, hogy minden lámpatest egyidejűleg kapcsoljon be, csak központi vezérléssel, esetünkben rádiófrekvenciás vezérléssel valósítható meg, amelyet minden transzformátor állomásban egyedileg biztosít az E.ON. Az alkonykapcsolók műszaki jellemzői miatt nem kivitelezhető, hogy 1000 alkonykapcsoló azonos időben és megvilágítási szinten kapcsoljon, hiszen egyedileg érzékelik az adott fényviszonyokat. Ebből pedig az következne, hogy egy utcán belül is, akár perces csúszásokkal kapcsolódnának be- és ki a lámpák, balesetveszélyes szituációkat okozva.

HBN








hirdetés