Nincs influenza járvány, de még lehet

Elsősorban az időseknek és a krónikus betegségekben szenvedőknek ajánlott a védőoltás
Elsősorban az időseknek és a krónikus betegségekben szenvedőknek ajánlott a védőoltás
Nyíregyháza – Az influenza elleni védőoltás sokaknak segíthet a betegség megelőzésben.


Izomfájás, hidegrázás, láz, gyengeség, étvágytalanság, rossz közérzet – ez bizony könnyen lehet influenza, főként télvíz idején.

A betegség lappangási ideje egy-négy nap. Általában néhány nap a gyógyulás, viszont vannak esetek – főként a veszélyeztetett betegségcsoportba tartozók körében – , ahol súlyos szövődmények (tüdőgyulladás, agyhártyagyulladás) alakulhatnak ki.

Nő a betegek száma

Az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat (ÁNTSZ) múlt heti adatai szerint hazánkban az esztendő első hetében jelentősen megnövekedett az influenzaszerű tünetekkel orvoshoz forduló betegek száma. Az ÁNTSZ közleménye szerint január 4. és 10. között az országban 7400-an fordultak orvoshoz influenzaszerű tünetekkel.

December közepén a kontinens északi és déli részén megkezdődött az influenzavírusok terjedése. Az európai összesítés szerint az 51. héttől kezdődően hétről hétre egyre nagyobb arányban igazolják az influenzavírusok jelenlétét. Magyarországon jelenleg nincs influenzajárvány, így még érdemes beadatni a vírus elleni védőoltást.

– Sajnos a hörgőim könnyen begyulladnak, és azért, hogy egy esetleges influenza miatt ez ne okozhasson nagyobb gondot, idén is beoltattam magam. Egyébként az ismert tünetek jelentkezésekor a legjobb az lenne, ha pár napot otthon lehetne maradni. Mézes teát inni, vitaminokkal erősödni, akkor hamar és biztosabban meg lehetne gyógyulni – tudtuk meg egy középkorú előfizetőnktől, aki nemrégiben adatta be magának a védőoltást.

– Körzetünkben jelenleg is folyamatosan zajlik az aktív immunizálás az erre a szezonra kifejlesztett oltóanyaggal. Európában az eddig megjelent vírusvariánsok antigénszerkezete sok hasonlóságot mutat az oltóanyagban található inaktivált víruskomponenssel. A védettség kialakulásához tíz-tizennégy nap szükséges, így még nem késő beadatni az oltást. Elsősorban azoknak ajánlott, akik krónikus légzőszervi-, máj- és vesebetegségben szenvednek, cukorbetegek, asztmások, szív- és érrendszeri problémákkal bírnak, illetve idősek – tájékoztatta lapunkat dr. Zilahi Zsolt, nyíregyházi háziorvos.

Sokaknak ingyenes

A doktor azt is hozzá tette, hogy akik oltás nélkül szeretnék szervezetüket támogatni az influenza elleni harcban, törekedjenek gondoskodni a megfelelő vitamin- és folyadékbevitelről, pihenésről, réteges öltözködésről, rendszeres testmozgásról.

A hatvan esztendő felettiek, bizonyos krónikus betegségekben szenvedők, a várandós nők, továbbá az egészségügyi és a szociális intézményekben dolgozók térítésmentes oltásra jogosultak, amelyet háziorvosuktól, illetve foglalkozás-egészségügyi orvosuktól kérhetnek.

MTI-KM


Néhány tipp az influenza megelőzésére

Figyeljünk a C-vitamin bevitelére! Fontos, hogy szervezetünk vitaminkészlete maximálisan fel legyen töltve. Ezt legtermészetesebben friss alapanyagok, nyers zöldségek, gyümölcsök fogyasztásával érhetjük el. Amikor azonban szervezetünk vitamin-háztartását a lehető legrövidebb idő alatt szeretnénk helyrebillenteni, érdemes komplex összetevőjű multi-vitaminokat választanunk.

Fokozottan ügyeljünk a higiéniára! Mivel az influenza cseppfertőzéssel terjed, érdemes nagyobb figyelmet fordítani a rendszeres kézfertőtlenítésre. Nemcsak a tüsszentés, hanem akár a munkahelyi klaviatúra is lehet a fertőzés forrása. Ma már remek kézfertőtlenítő géleket vásárolhatunk, melyek kiváló védelmet nyújtanak a kórokozókkal szemben.

Pihenés, pihenés és pihenés! A munkahelyi stressz, vagy éppen az éjszakába nyúló ébrenlétek is megviselik szervezetünket. A kialvatlanság viszont gyengíti immunrendszerünk ellenálló képességét. Tudatosan kell figyelnünk arra, hogy az alvással töltött órák száma életkorunknak megfelelő legyen, hiszen ez a regenerálódás egyik legfontosabb eszköze.

Sportoljunk rendszeresen! Ellenálló képességünkhöz jelentősen hozzájárul a rendszeres testmozgás, ami segítségünkre lehet az influenza elleni küzdelemben is. Ha legalább hetente háromszor csak sétálunk, vagy akár kocogunk legalább egy órát, már rengeteget tettünk egészségünk érdekében. Fontos azonban a réteges öltözködés, függetlenül attól, hogy a szabadban, vagy teremben edzünk.


A gyilkos spanyolnátha

A spanyolnátha („La Grippe”) 1918–19-ben az influenza A vírusának első és egyúttal legpusztítóbb világméretű járványa volt, amely a Föld teljes lakosságának mintegy 20–40 százalékát megbetegítette. Már 1918-ban több áldozatot követelt, mint az egész első világháború; a két évben mintegy 50 millió (a legszerényebb becslések szerint 20 millió, a legmerészebbek szerint 100 millió) ember halt meg a járványban. Ezzel a „teljesítményével” a spanyolnátha az emberi történelem legtöbb áldozatot szedett járványa.








hirdetés