Nyakunkon a Fekete Péntek! Ezekre figyelj oda, és nem lesz fekete leves a dologból!

Akt.:
Nyakunkon a Fekete Péntek! Ezekre figyelj oda, és nem lesz fekete leves a dologból!
© Illusztráció: ajc.com
Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza – A visszautasíthatatlannak tűnő ajánlatok között, sajnos, jócskán akad tisztességtelen.

A webáruházak többsége az átlagos forgalom akár tízszeresét is lebonyolítja a fekete pénteken. A magyar ember árérzékeny, semmi pénzért nem szalasztaná el a 40–50 százalékos kedvezményt. Az első helyen a műszaki cikkekre szórjuk a pénzt, kelendőek az ékszerek, az órák, de bútorokat is kényelmesebb webáruházakból rendelni. Év vége felé külföldi utazásokra is elég sokat költünk.

De vajon megfordul-e a fejünkben, hogy esetleg a kereskedő a tényleges árat tünteti fel akciósként? Ez könnyen leleplezhető akkor, ha megnézzük az árukereső oldalakon az akción kívüli árat, és összehasonlítjuk a kedvezményessel.

Az előző évekhez képest két hullámban érinti az idei Black Friday ­Magyarországot: november 23-án és 30-án az online vásárlók és az üzletek vevői egyaránt olcsóbban juthatnak hozzá olyan termékekhez, amelyekre már régóta vágynak.

A fekete péntek legkeresettebb termékei évek óta az elektronikai cikkek, de az akció általában a ruházati és divatcikkeket, a tisztítószereket és az élelmiszereket is érinti. A Black Friday azonban „fekete levest” is jelenthet azok számára, akik nem elég körültekintőek.

Átverések, panaszok

– A vásárlási őrület haszonlesői azok a webkalózok, akik az akciós időszakot kihasználva, lekoppintják a nagyobb és ismertebb webáruházak online felületeit, s a kamu oldalaikat a Black Friday-ra időzítik. Ezeken a hamis oldalakon nem létező kedvezményekkel kecsegtetik a vásárlókat, nincs mögöttük sem termék, sem szállítás, ezért mindig le kell ellenőrizni honnan is rendelünk, van-e bejegyzett neve, címe, telefonos és e-mail-es elérhetősége az online áruháznak.

– Nem újdonság, hogy az adathalászok rendszerint a bankkártyáinkra hajtanak, ezért minden egyes netes vásárlásnál célszerű egy – a folyószámlánktól független – kártyát feltölteni és azzal shoppingolni – adott néhány jó tanácsot Görömbeiné dr. Balmaz Katalin, az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület alelnöke, aki felhívta a figyelmet arra is, hogy ne dőljünk be minden akciónak, mert a visszautasíthatatlan ajánlatok között sajnos jócskán akad tisztességtelen.

Visszaküldte a terméket

– Régóta vágytam már egy mobil, akkumulátoros, korszerű (MP3, Bluetooth) aktív hangfalra, a neten pedig szinte versengtek egymással a webáruházak csábítóbbnál csábítóbb ajánlatai. A kísérteties hasonlóság ellenére a drágább, a leírásban jobb paraméterekkel rendelkező terméket rendeltem meg, ám a házhoz szállítás után azonnal kiderült, hogy valójában feleslegesen fizettem több ezer forinttal többet, ugyanazt a hangfalat kaptam, amit máshol olcsóbban hirdettek. Panaszt tettem e-mail-ben és visszapostáztam az árut. Az áruház csak a termék árát hajlandó visszafizetni, a közel 3000 forintos postaköltségemet nem, holott ők hibáztak. És még csak elnézést sem kértek… – panaszolta csalódottan a nyíregyházi Szigetvári András.

– A külföldről, az USA-ból, Kínából rendelt termékekről gyakorta kiderül, hogy az olcsóbb végül mégis többe kerül, felszámítva az áfa- és vámköltségeket – mondta el az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület alelnöke, aki két, a kereskedelemben alapvető és a fogyasztókat védő jogszabályról is szólt még.

Elállás és garancia

Az egyik: a vásárlástól való elállás joga, amely 14 napig érvényes minden egyes vásárlási formánál, a másik, hogy minden leértékelt árura jár a garancia. Legalább egy év jót­állást minden egyes újonnan értékesített termékre (műszaki cikkek, bútorok, járművek) kapni kell 10 ezer forintos vételár felett. Ez tehát akkor is érvényes, ha a terméket az eredeti ár töredékéért vásároljuk meg.

Tömegeket vonzanak

A Black Friday vagy fekete péntek a hálaadást követő péntek elnevezése az Egyesült Államokban, amely ott néhány évtizede hagyományosan a karácsonyi bevásárlási szezon kezdete. Hazánkban első alkalommal 2013. november 29-én tartották meg a kiskereskedelemben az akciót, amelyen átlagon felüli árkedvezményeket kínáltak a vásárlóknak.

Vannak nagyobb áruházláncok, amelyeknek egyes egységei 0 órakor nyitnak és éjfélkor zárnak be. Nyitáskor a kereskedők rendkívül alacsony (akár önköltség alatti) árakat szabnak, amellyel igyekeznek a tömegeket a boltjaikba vonzani.

CSA, KO, PI








hirdetés