A dízel továbbra is dominánsnak számít

Míg a lakosság többsége a benzinüzemű járműveket részesíti előnyben, addig a vállalati szektor esetében jelentős a dízel dominanciája
Míg a lakosság többsége a benzinüzemű járműveket részesíti előnyben, addig a vállalati szektor esetében jelentős a dízel dominanciája
Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza – Magyarországon is nő a dízelautók vásárlása iránti érdeklődés.

A felnőtt lakosság mintegy egytizede tervez személygépjármű-vásárlást a következő 3 évben, ezek több mint háromnegyede várhatóan használt beszerzés lesz. A dízel és az egyéb hajtás aránya magasabb a jövőbeni beszerzési tervekben, mint a jelen állományban – derült ki a GKI Zrt. reprezentatív kutatásából, ami a lakossági mellett az üzleti beszerzési szándékokat is feltérképezte.

Országos mintavétel

– A GKI Zrt. az egyik nagy hazai importőr kérésére tavaly ősszel végzett reprezentatív felmérést a lakosság és vállalatok körében a dízelautókkal kapcsolatos attitűdökről, illetve a jövőbeli vásárlási tervekről. A lakossági felmérés során 1000 háztartást kérdeztünk meg országosan reprezentatív mintavétellel, míg a vállalatok esetében 1052 vállalatvezető válaszolt kérdéseinkre. A kutatás eredménye azt mutatja, hogy noha jelenleg is nagyobb az érdeklődés a benzines autók iránt, de egyre többen vásárolnának dízelhajtású autókat. És még nagyobb a bizalom a dízelautók tulajdonosai között, akiknek 87 százaléka nem tervez cserét a dízelekkel kapcsolatos polémia ellenére sem – mondta Udvardi Attila, a GKI kutatásvezetője.

A lakossági felmérés adatai alapján a háztartások 9 százaléka tervezi a következő 3 évben gépkocsi vásárlását, vagyis országszerte 373 ezer családnál téma jelenleg az autó­vétel. Amennyiben a tervek valósággá válnak, évente 125 ezer adásvételre számíthatunk a piacon, aminek döntő többsége, 77 százaléka várhatóan használt gépjárműre vonatkozik majd, míg új autóhoz a vásárlást tervezők közel negyede, 23 százaléka jut majd.

Nem meglepő, hogy a 350 ezer forintnál nagyobb havi nettó háztartási jövedelemmel rendelkezők körében a legmagasabb a beszerzést tervezők aránya, de a dízelgépjármű-tulajdonosok körében is az átlagnál többen jelezték a vételi szándékot.

Vállalati beszerzések

Elsősorban a vidéki városban lakók szeretnének autót vásárolni – közülük 29 százalékuk újat –, és leginkább a 30–39 év közöttiek. A demográfiai jellemzőket tovább boncolgatva kiderül, hogy az önálló vagy alkalmazott értelmiségiek, köztük leginkább a felsőfokú végzettséggel rendelkező, magasan képzett topmenedzserek, középvezetők vagy több beosztottal bíró vezetők és a gazdagabb inaktívok vannak magasabb arányban a leendő autóvásárlók között.

A beszerzési tervekben a benzines autók dominálnak 71 százalékkal, azonban a dízelautókkal kapcsolatos vásárlási hajlandóság is pozitív irányba változott: a dízel- és az egyéb hajtás aránya magasabb a jövőbeni beszerzési tervekben, mint a jelen állományban. Dízelgépjárművet a beszerzést tervező háztartások közel 24 százaléka tervez vásárolni.

Jönnek fel az alternatív hajtásúak is, az autóvásárlást tervezők 5 százaléka gondolkodik hibrid- és elektromos autóban, jobbára használt­autó-beszerzés útján.

Más a helyzet a vállalati beszerzések és azon belül is a tehergépjármű-vásárlás terén. Míg a lakosság többsége a benzinüzemű járműveket részesíti előnyben, addig a vállalati szektor esetében jelentős a dízel dominanciája. A legtöbb építőipari vállalat például elképzelni sem tudja a jövőt ezen hajtású járművek használata nélkül. Szintén népszerű a dízel a nagy flottakezelők körében, többnyire a 150–250 fős vállalkozásoknál. Ugyanakkor a szektor szereplői – főként a 150 fő alatti cégek – a hibrid- és az elektromos technológiák irányába is nyitottak.

Szubjektív

Kerestek, kutattak, szon­dáztak. Azt firtatták a kérdezőbiztosok, hogy terveznek-e mostanság autó­vásárlást, és ha igen, akkor a benzin-, a dízel- vagy az alternatív meghajtás közül választanak? Bár hírlik, hogy leáldozóban van a dízeles kocsik csillaga, az aktuális felmérésből az ellenkezője derül ki. Az ominózus merítésnél valamivel több mint kétezren válaszoltak. Amikor kommentáljuk az értékelést, nem mellékes a kutatás jelzője: reprezentatív…

LTL



Nyíregyháza.
SZON.HU






hirdetés