Szüksége van tabletre egy hétéves gyereknek?

Nem mindegy, mennyit és mire használják
Nem mindegy, mennyit és mire használják - © Illusztráció: Thinkstock
Nyíregyháza – A szülők többsége korlátozza vagy feltételekhez köti a kütyük és az internet használatát: 43 százalékuk azt mondta, gyermekük csak akkor használhat digitális eszközöket, ha már készen van a leckével, vagy ha a tanuláshoz van szüksége rá. Tízből négy szülő napi három órában maximalizálja azt az időt, amit okostelefon, tablet vagy számítógép nyomkodásával tölthet el tizennégy év alatti gyermeke. De vajon mennyi az ideális?

Minden harmadik ember elfogadhatónak tartja, hogy már a 7 éveseknek is legyen saját okostelefonjuk, tabletjük vagy számítógépük, ezzel együtt a többség mégis úgy gondolja, hogy inkább 13–15 éves kor között vásárolna először digitális eszközöket a fiataloknak – legalábbis ez derül ki az Euronics felméréséből.

Az Euronics kérdéseire válaszolók háromnegyede szerint problémát jelent az iskolai mobilozás. Akárcsak az, ha már az általános iskolások is használják a közösségi oldalakat, vagy ha mesevideóval kötjük le a kisgyerekeket a családi ebédek, vacsorák alatt – utóbbi az egyedülálló szülők 40 százaléka szerint jó tipp.

Három éven át kísérleti jelleggel tablettel kedveskedett a Baptista Szeretetszolgálat a nagyhalászi Csuha Antal Baptista Általános Iskola, Gimnázium, Szakgimnázium és Szakközépiskola kis elsőseinek. Az iskolát az idén elkezdő gyermekek azonban már nem részesültek ilyen ajándékban, mert az oktatási intézmény pedagógusai értékelték a tablet előnyeit és hátrányait, s úgy vélekedtek, korai még az első osztályban. A tapasztalatokról Petró László címzetes igazgatót kérdeztük.

– A tabletekkel az volt a célunk, hogy egyrészt a tanulást segítsük, másrészt a tájékozódást megkönnyítsük, ugyanis oktatási intézményünkben bevezettük az elektronikus naplót. Az elsősök szabadidős tevékenységre sokat használták a készüléket, a logikus gondolkodást segítő táblajátékokat játszottak rajta, majd a betűk megtanulása után olvasásra is használták.

– Mivel nálunk az órarendbe be van építve a sakk is, a sakkozás szempontjából is jól tudták használni a tabletet. Mindezek ellenére azt gondolom, hogy célszerűbb lenne felső tagozatban vagy a jövő tanévben induló középiskolai képzésben használni a tableteket, még akár a tankönyveket is kiválthatnák. A tapasztalatok szerint eredményesebb a munka, ha az elsősök a tanító nénivel közösen, együtt dolgoznak a könyvből. A Baptista Szeretetszolgálat megkérdezte a véleményünket a három év tapasztalatát összegezve, s mi azt javasoltuk, hogy inkább az 5. osztálytól lenne célszerűbb a tablet használata, persze ahhoz is kellenének olyan feltöltött anyagok, amelyek hatékonyan segíthetik az oktatást – tette hozzá Petró László.

Tudni kell nemet mondani

Lévai Ágnes Melinda tanácsadó szakpszichológus, a nyíregyházi Eötvös-gyakorló iskolapszichológusa szerint manapság nem ritka, hogy a gyerekek előbb tanulják meg kezelni az okoskütyüket, minthogy írni, olvasni tudnának. A pedagógusok és a szülők bölcsen teszik, ha kiaknázzák a modern technikákban rejlő lehetőségeket, a világháló előnyeit, és erre buzdítják a gyerekeket is, de fontos, hogy ez a kellő időben és módon, kontroll mellett történjen.

Egy felelősen gondolkodó szülőnek immár nem csak azt kell megszabnia, mennyit tévézhet, számítógépezhet a gyermeke, hanem azt is, mennyi időt tölthet naponta a virtuális térben. Ne tekintsünk elektronikus bébiszitterként ezekre a készülékekre, és ne hagyjuk, hogy a chatfelületek, videóbeszélgetések kiszorítsák a személyes kommunikációt az életünkből! Tudni kell nemet mondani a gyermeknek, ha azt látjuk, hogy túl sokat „kütyüzik”, jelezve: a szigor érte van, nem ellene. Persze ilyen esetben is fontos a szülői példamutatás, hiszen ha azt látja a csemeténk, hogy a családi étkezések, beszélgetések alatt is a telefonunkat bújjuk, nem fogja komolyan venni a kérésünket”

–fejtegette Lévai Ágnes Melinda.

KM


Ebben is meg kell találni az egyensúlyt

– Két kisgyermek édesapjaként úgy gondolom, a mai világban nem lehet elzárni a kicsiket a digitális eszközöktől, hiszen gyakorlatilag az anyatejjel szívják magukba az okoskütyük használatát. Születésüktől jelen van az életükben, látják, hogy a szüleik zsebében mindig ott a mobiltelefon, ami ma már nem csupán munkaeszköz, hanem a napi szintű kommunikáció elengedhetetlen feltétele – mondja Róbert, aki igyekszik megtalálni az egyensúlyt. – A nap nagy részében próbálok az életkoruknak megfelelő, érdekes és a tanulásukhoz, fejlődésükhöz szükséges játékokat találni. Sokat rajzolnak, labdáznak, autóznak, kirakóznak, legóznak, de megesik, hogy már semmi nem köti le őket, ilyenkor néha engedek az unszolásnak, és rábólintok, hogy leüljenek a számítógép elé. Szerencsére ez a ritkább eset, mert ők is szívesebben játszanak egymással és velünk.



Nyíregyháza.
SZON.HU






hirdetés