Nyíregyházi kondi körkép: újévi fogadalmak, szelfizgető „kondiszüzek”

Az életmódváltás az edzőteremben is eltökéltséget és kitartást kíván
Az életmódváltás az edzőteremben is eltökéltséget és kitartást kíván - © Illusztráció: Sipeki Péter
Nyíregyháza – Az ünnepi eszem-iszom után az év elején megtelnek az edzőtermek.

Az ünnepek után, a tükör előtt vagy a szobamérlegen állva sokak szájából elhangzik a bűvös mondat: „Felállok végre a fotelből, rendszeresen eljárok futni és súlyzókat emelgetni, hogy leadjak néhány kilót!”. Azt nem tudjuk, kinél meddig tart a lelkesedés, de egy biztos: a fenti fogadalom dobogós az újévi fogadkozások Top 10-es listáján. Brekk János is megerősítette lapunknak: a nyári időszakhoz képest januárban jóval többen nyúlnak a súlyzók után.

– Májusig szinte telt házzal megyünk, a holtpont a július és az augusztus. Ez nem azt jelenti, hogy aki addig rendszeresen futott és erősített, az olyankor lazsál: sokan az erdőben futnak és a szabadtéri kondiparkokban edzenek – fogalmazott a Brekk Fitness tulajdonosa, s hozzátette: az év elején jóval több az „első bálozó”. Közülük van, aki néhány hét után lemorzsolódik, de ezek száma évről évre csökken.

– Több mint tizenkét éves tapasztalattal a hátam mögött már meg sem lep, hogy edzőtermünk előtt már január 2-án, hajnali 5.45-kor kitör a „kapunyitási pánik”, azaz a vendégek sorban állnak a bejárati ajtónk előtt, hogy újévi fogadalmukat beteljesítve, minél hamarabb elkezdhessék az egészségtudatos életet – mondta lapunknak Horváth Ágnes, a D Fitness Központ ügyvezetője. Szerinte hosszú évek tapasztalata, hogy januárban megnövekszik az edzőközpont látogatottsága, s az is egyre gyakoribb, hogy az újonnan becsatlakozók közül sokan életmódot is váltanak. Persze van lemorzsolódás, egyesek aktivitása csak május végéig, a strandszezon kezdetéig tart ki, ám az addig megszerzett pozitív tapasztalatok hatására sokan a következő januárban visszatérnek.

– A motivációnk hiányát leggyakrabban azzal kompenzálhatjuk, ha személyi edzővel vagy csoportosan mozgunk, edzünk, hisz a közösségben elvégzett munka mindig nagyobb húzóerővel bír és megakadályozza, hogy a kifogásainkra hagyatkozzunk. Ezzel talán kisebb erőfeszítésnek, áldozatnak éljük meg az egészet és közelebb kerülünk a végcélhoz, az életmódváltáshoz. Amit viszont ezzel elérhetünk, az a jó mentális és fizikai közérzet, az egészségmegőrzés és nem utolsósorban az elégedettség érzése, amikor a tükörbe nézünk.

Brekk János is megerősítette lapunknak: a nyári időszakhoz képest januárban jóval többen nyúlnak a súlyzók után.

– Májusig szinte telt házzal megyünk, a holtpont a július és az augusztus, ekkor vannak a legkevesebben a termünkben. Ez nem azt jelenti, hogy aki addig rendszeresen futott és erősített, az ilyenkor lazsál és a strandon sütteti a hasát, hanem azt, hogy nyáron sokan az erdőben futnak és a szabadtéri kondiparkokban edzenek – fogalmazott Brekk János, s hozzátette: az is igaz, hogy év elején jóval több az „első bálozó”, akik közül van, aki néhány hét után lemorzsolódik, de ezek száma évről évre kevesebb.

– Egyre több fiatal és iskolás jár hozzánk, gyakorta öt–hat fős csoportokban. Bár az én korosztályomnak egy kissé furcsa, hogy sokan többet tartják a kezükben a mobiltelefonjukat, mint a kézi súlyzót, s persze a „szelfizgetés” is a szerves részét képezi egy edzésnek. Ám ahogy telnek a napok és a hetek, a telefonozás és az erősítés aránya egyre inkább az utóbbi felé tolódik el. Azt szoktam erre mondani: inkább az edzőteremben töltsék el az időt a fiatalok, mint cigarettával a kézben a városban csatangolva.

– Személyi edzőink mindenben segítenek azoknak, akik életükben először járnak edzőteremben – zárta a megyeszékhelyen működő Brekk Fitness tulajdonosa.

Többet ésszel, mint erővel

Kovács Ákos nyíregyházi személyi edző úgy véli, a biztonságban, felügyelet mellett végrehajtott edzéseknek számos előnyük van. Ilyen többek közt az erőnövekedés, a javuló szív- és érrendszeri funkciók, az erősebb csontozat, az alacsonyabb koleszterinszint, illetve az életen át tartó, tudatos testmozgás kialakulása.

– Hogy egy teljesen kezdőnek mit javasolok? Azt semmiképpen sem, hogy mindenféle előzetes tapasztalat vagy bármiféle sportmúlt nélkül belecsapjanak a lecsóba, azaz a különböző gyakorlatokat túl magas ismétlésszámmal és túl nagy intenzitással végezzék. A nagy súlyok mozgatása a kelleténél nagyobb terhet rakhat az izmokra, a kötőszövetekre és a növekedési lemezekre, aminek pedig egyenes következménye a sérülés, mint például egy rándulás, ne adj’ isten egy izomszakadás – emelte ki Kovács Ákos, aki szerint sokkal több értelme van egy tudatosan felépített erősítő programnak, melyet megfelelő felügyelet mellett hajtunk végre. Ennek a kisebb súlyok és a kontrollált mozdulatok az alapjai, a tökéletes technikára és a biztonságra helyezve a hangsúlyt. Az erőnléti tréner hozzátette: a rendszeres kardiózás hatására (futópad, bicikli, taposógép) nem csak edzettebbekké, ellenállóbbakká, kitartóbbakká válunk, de a futás boldogsághormonokat szabadít fel az emberben.

– Sajnos gyakori, hogy a „nullkilométeres” újoncok anélkül próbálják ki a gépeket, hogy megkérdeznék, hogyan is működnek. Ha látom, hogy valaki segítségre szorul, szívesen elmondom és megmutatom neki, hogyan is kell használni az adott eszközt.

Magára akar „pakolni” egy kis izmot

A nyíregyházi Tóth Zsolt Bence a Brekk Fitnessben vesztette el „kondiszüzességét”, ott vett a kezébe először súlyzót. Bár fiatalon megcsapta az „izomszag”, kezdeti lelkesedése nem tartott sokáig. Hamar kihunyt a láng, a Kölcsey Ferenc Gimnázium tizedikes, német szakos tanulója gyorsan hátat fordított a teremnek. A két fél kapcsolatában azonban, legalábbis Tóth Zsolt Bence reményei szerint, váratlan fordulat állt be.

– Újévi fogadalomként elhatároztam, újrakezdem az egészet és rendszeresen járok majd kondizni. Hatvanöt kilogramm vagyok, szeretnék magamra pakolni egy kis izmot. Szerencsére nem egyedül járok, négyen gyúrjuk a vasakat, remélem, ez a mostani nem csak egy fellángolás lesz. Szeretném, ha az életem részévé válna a testedzés – fogalmazott lapunknak közvetlenül az egyik „gyúrás” után a fiatalember, majd miután felhörpintett egy fehérjeturmixot, elmondta azt is: a gépek használatával és az alapokkal tisztában van, de néha-néha kikéri a teremben dolgozó személyi edzők tanácsait.

KM-TG








hirdetés