“Sűrűn járok Nyíregyházára, s azt látom, sokan azt hiszik, hogy a 38-as számú főút autópálya”

Akt.:
“Sűrűn járok Nyíregyházára, s azt látom, sokan azt hiszik, hogy a 38-as számú főút autópálya”
© Fotó: Pusztai Sándor
Nyíregyháza – Javaslatokat vártak a rendőrök, hol mérjenek sebességet. Végül ezeken a helyszíneken várták tárt karokkal a gyorshajtókat. És hogy jók voltak-e a tippek?

– Útjainkon a közlekedési balesetek több mint 30 százaléka a sebesség helytelen megválasztása, gyorshajtás miatt következik be, ezért csatlakozott a Tispol is a Speed­marathonhoz, melynek az a lényege, hogy felhívjuk a gyorshajtás veszélyére a figyelmet. A megyében összesen ötvenöt helyszínen mérnek a kollégáink kedden reggel 6 óráig – tájékoztatta lapunkat Matyi István alezredes, a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti osztályának vezetője hétfőn délelőtt a mindig forgalmas Tokaji úton.

Régi ismerősök

– Bárki javaslatot tehetett arra, hogy hol legyen sebesség-ellenőrzés a Speedmarathon keretein belül. Több bejelentést kaptunk a lakosságtól olyan útszakaszokról, amelyek megítélésük szerint kimondott veszélyesek, ezek helyi adottságait, valamint a közlekedésrendészeti elemző munka eredményeit figyelembe véve jelöltük ki az ellenőrzések helyszíneit és az időpontokat. Hétfőn kora reggel Nyírteleken, a Tokaji út 26. szám előtt kezdődött, majd Nyíregyházán, a Tokaji úton, a 11. szám alatt folytatódott a maraton, s további 53 helyszínt, több várost és települést érintve kedden reggel 6 órakor Nyírcsászáriban ért véget a 24 órás ellenőrzés. A kijelölt 55 helyszín közül volt, ahol csak egy, de például Nyíregyházán, a Kert utcán 3 és fél, míg Tákoson, Nyírmadánál, Újdombrádon és Vásárosnaményban 4 órán át mérték egy adott pontban a sebességet. Matyi István érdeklődésünkre elmondta azt is, nem kor- és nem helyfüggő, hogy az autósok hol lépik át a sebességhatárt. – A balesetek 65 százaléka lakott területen belül történik, ezért is végezzük a mérések jelentős részét ilyen helyen. Volt olyan gyorshajtó, aki a legmagasabb, 300 ezer forintos bírságról szóló határozatot kapta meg. Az alezredes hozzátette: vannak notórius gyors­hajtók, akiket semmi nem riaszt vissza a száguldozástól. – Régi „ismerőseink” – jegyezte meg, és hozzátette: a baleseti okok képzeltbeli dobogójának második fokán az elsőbbségadási, a harmadikon a kanyarodási szabályok megsértése, illetve be nem tartása áll.

Volt egy javaslata

– Sűrűn járok Nyíregyházára, s azt látom, nagyon sokan azt hiszik, hogy a 38-as számú főút autópálya, s óránként 120–130 kilométeres sebességgel száguldoznak, anélkül, hogy figyelembe vennék a korlátozó táblákat, vagy eszükbe jutna: veszélyes, ahogy a gázpedált tapossák – indokolta a Rakamazon élő Monori Károly, miért javasolta éppen ezt a szakaszt az ellenőrzés egyik pontjának.

S hogy jó „tipp” volt itt ellenőrizni, az jelzi: négy gyorshajtót fotózott le a legmodernebb kamera – amely mindent lát és mindent mér, nem csak a szemből érkező, hanem a távolodó jármű sebességét is –, s küldte azonnal az adatokat a vásárosnaményi adatfeldolgozó központba, ahonnan majd megérkezik a bírság összegéről szóló határozat és a csekk.

Az összeg fix

– A gyorshajtás esetén kiszabható közigazgatási bírságok összegét egy 2009-es kormányrendelet tartalmazza, e szerint a bírság mértéke – a sebességtúllépés mértékétől függően – 30 ezertől 300 ezer forintig terjedhet. Az összeg fix, attól eltérni nem lehet – mondta el lapunk érdeklődésére dr. Fedor Rita r. őrnagy, a megyei rendőr-főkapitányság sajtószóvivője.

Csúcstartók

Valószínűleg magyarországi gyorshajtási rekordot döntött az a sportkocsi, amelyik csaknem 340-nel száguldott az M7-es autópályán 2015-ben. A száguldás borulással ért véget, a Lamborghini pedig kiégett. Az utasoknak hatalmas szerencséjük volt, megúszták a balesetet.

Négy km/óra sebességgel túlszárnyalta egy motoros Magyarországon az olasz autópályán pár nappal korábban mért 311 km/órás csúcssebességet 2016-ban. Az ottani rekordot Richardo Ruggierota, a Telecom Italia távközlési cég vezérigazgatója állította fel Porsche Carrerájával. A magyar sebességtúllépési rekordot egy német motoros állította fel Szigetszentmiklós közelében. Száguldását barátai filmre vették, és feltették egy német honlapra.

2011-ben Nagykálló belterületén haladt 50 km/órás sebességkorlátozás mellett 145-tel egy BMW. A megengedett sebességet 95 km/órával lépte túl, ezért akkor 200 ezer forint közigazgatási bírságot kellett fizetnie.

Adrenalinvadászok száguldoznak

– Összetettek az okai annak, hogy sokan figyelmen kívül hagyják a közlekedési szabályokat, és úgy száguldoznak a közutakon, mint az őrültek. Legutóbb éppen tegnap dél­előtt voltam szemtanúja egy balesetnek, két autó karambolozott Nyíregyháza belvárosában. Az okos ember más kárán tanul, a buta a sajátján, egyesek pedig semmiből… – vallja Pásztorová Marianna viselkedéselemző, aki szerint a legveszélyesebb kombináció az, amikor a rutintalanság merészséggel párosul. – Olykor a legkisebb hiba, meggondolatlanság is tragédiához vezethet, gondoljunk csak a gyalogosgázolásokra. A vétkesnek ebben az esetben már nem csak jogi és anyagi felelősségre vonással kell szembenéznie, a lelkiismeretével is el kell számolnia. Tény, a hazai közlekedési morál nem túl jó, a gyalogosok, biciklisek, autósok is sietnek, türelmetlenek, figyelmetlenek, és akkor a sebesség szerelmeseiról, az „adrenalinvadászokról” még nem is beszéltünk. Úgy vélem, a szabályok jól kidolgozottak, a szankciók kellően elrettentőek, elsősorban a „fejekben” kellene rendet tenni – fejtegette a szakember, hozzátéve: fontos, hogy a szülők ne csak „papoljanak” a friss jogosítvánnyal rendelkező gyermeküknek a szabályos és biztonságos vezetésről, hanem maguk is mutassanak jó példát a „Halálos iramban” felnőtt nemzedéknek.

BM, PI



Nyírtelek.
SZON.HU






hirdetés