Nyűgös reggelek következnek, de a sport csodákra lehet képes

Vasárnap hajnalban előre kell állítani a mutatókat
Vasárnap hajnalban előre kell állítani a mutatókat - © Illusztráció: Sipeki Péter
Nyíregyháza – A MAVIR szerint az óraátállítással körülbelül 4–5 milliárd forinttal csökken az ország áramszámlája.

Európában a nyári időszámítás március utolsó vasárnapján kezdődik és október utolsó vasárnapjáig tart. Vagyis a 2017-es nyári időszámítás március 26-án, most vasárnap kezdődik. Az órákat vasárnap hajnal 2 órakor 3 órára kell majd előretekerni, vagyis egy órával kevesebbet alhatunk.

Egyénfüggő, hogy kit mennyire visel meg az átállás.
Dr. Gulyás Gábor

Könnyebben megfázhatunk

– Az átállítás utáni napokban, hetekben fejfájásra, szorongásra, álmosságra kell készülni. Sőt, még egy megfázást is könnyebben összeszedhetünk – osztja az óraátállításhoz kapcsolódó általános orvosi szakvéleményt dr. Gulyás Gábor. A nyíregyházi körzeti orvos hozzátette: az emberi agy képes „mérni az időt”, valóban létezik az a bizonyos belső óra, egy kifejezetten óramechanizmusként működő idegsejtcsoport felelős érte.

– Szervezetünk képes ráállni egy bizonyos ritmusra, ami pedig tanulható. Ha például mindennap reggel hétkor kelünk, egy idő után már a vekker megszólalása előtt kipattan a szemünk, vagy ha mindig délben ebédelünk, 12 óra körül akkor is megkordul a gyomrunk, ha épp nem is gondoltunk ételre – vélekedett dr. Gulyás Gábor, aki szerint van, akinek egy hét, másnak akár kettő, vagy akár egy hónap kell, mire szervezete újra rátalál a maga ütemére.

– Egyénfüggő, hogy kit mennyire visel meg az átállás, de az biztos, mindenki szenved tőle. Álmosság, fáradékonyság lesz úrrá az emberen, nem a megszokott időben fekszik le, ezért nehezen tud elaludni. Fejfájás, szívritmuszavarok, szorongás léphet fel, akár emésztési zavarok is keseríthetik életünket. Sőt, megnő a betegségek iránti fogékonyság, ezekben a napokban, hetekben könnyebben gyűjthetünk be náthát, egyéb vírusos megbetegedést – fogalmazott lapunk megkeresésére a szakember, aki néhány jó tanáccsal is szolgált lapunk olvasóinak: a következő napokban mozogjunk kicsit többet, menjünk a szabadba, este pedig fizikai aktivitással pörgessük fel magunkat. Kis sport, és az ember már nem is akar bezuhanni az ágyba. Ugyanígy reggel egy hideg zuhany, arcmosás, kis mozgás segít felébredni.

– Jó hír viszont, hogy az évi kétszeri óraátállításnak nincsenek hosszú távú következményei az egészségre, a szervezet általában 1–2 hét alatt átáll, és minden megy tovább a normál kerékvágásban – nyugtatott meg mindenkit a nyíregyházi körzeti orvos.

Megosztó az a vélemény, miszerint az óraátállítással rengeteg villamos energiát spórolunk meg. A témában az E-ON-t kerestük meg, azonban Egyházi Nikoletta szóvivő a Magyar Villamosenergia-ipari Átviteli Rendszer­irányító Zrt.-hez irányított bennünket. Berczelly Réka, a MAVIR kommunikációs osztályának főmunkatársa lapunkat úgy tájékoztatta: a szakemberek 1949 óta gyűjtik és elemzik a mindenkori fogyasztási adatokat.

Változik az esti órák terhelése

A napéjegyenlőséghez közeli tavaszi óraállításkor látványosan változik az esti órák terhelése, hiszen egy órával később kell felkapcsolni a lámpákat. Az átállítás előtti és utáni időszakot összehasonlítva naponta 1,5–3 százalékos (2000–4000 Megawattóra) fogyasztáscsökkenés tapasztalható az átállítás utáni időszakban.

– Az óraátállításoknak köszönhetően éves szinten 100–120 Gigawattórával kevesebb áramot használunk a nyári időszámítás ideje alatt, ami 30–40 ezer háztartás éves fogyasztásának felel meg. A fel nem használt energiát kifizetni sem kell, és ez körülbelül 4–5 milliárd forinttal csökkenti az ország áramszámláját. A megtakarítás nem csak a pénztárcát kíméli: ha kevesebb energiát kell megtermelni, mérséklődik a környezetre jutó terhelés is – tájékoztatott Berczelly Réka.

– KM-TG –


Kelet felé jóval nehezebb

Szentpáli Roland tubaművész azt mondja, egy óra ide vagy oda nem igazán megterhelő, az öt–hat órás eltérések viszont megviselik. – Amikor nyugatra utazok, és például 6–7 óra az időeltolódás, az olyan, mintha annyival hosszabb lenne a nappalom: egy jó alvással ki is pihenem. Ha viszont keletre megyek, sokszor olyan időpontban kell felkelnem, ami magyar idő szerint hajnali két-három órának felel meg, és ez nem egyszerű. Azt tapasztalom, hogy minél nagyobb az eltolódás, annál nehezebb az átállás, és annál tovább tart a regenerálódás, de az időzónák váltakozását sem egyszerű elviselni. Legutóbb például Melbourne-ben voltam, ami mínusz tíz órát jelent, és mire egy hét alatt átállt a szervezetem, már jöttem is haza. Pár nappal később viszont Argentínába utaztam, ami plusz nyolcórás időzónában található – ilyenkor napokig csak kábán bolyong az ember …



0Hozzászólás

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

Még 1000 karakter






hirdetés