Okoscímke: nagy segítség

Akt.:
Fontos tudni, hogy mit (v)eszünk!
Fontos tudni, hogy mit (v)eszünk! - © Illusztráció: Pixabay
Szabolcs-Szatmár-Bereg – Egy országos, reprezentatív kutatás világított rá arra a tényre, hogy bár a magyar fogyasztók számára fontos az élelmiszerek összetétele, tartósítószer-, cukor-, színezék- és energiatartalma, a vásárlási és fogyasztási döntéseket megalapozó tudásuk meglehetősen hiányos.

Energia a rostban? Nem!

A kutatás szerint viszonylag kevesen tudják, hogy az üdítőitalok esetében a kalóriamentesség egyben cukormentességet is jelent-e, vagy fordítva, azaz amiben nincs cukor, annak energiatartalma sincs. A helyes válasz, hogy az energiamentes üdítők természetesen cukormentesek, ám attól, hogy egy termék cukormentes, még más összetevőjéből fakadóan lehet kalóriatartalma.

4

Problémás az energiatartalom kérdése is: bár saját megítélésük szerint tízből kilencen nagyjából tudják, hogy mi a különbség a kJ és kcal között, az derült ki, hogy a válaszadók csupán harmada van tisztában azzal, hogy mindkettő az energiatartalmat jelöli, csak a kJ SI-mértékegységben van megadva. Azzal a többség tisztában van, hogy a szénhidrátnak, a cukornak és a zsírnak van kalóriatartalma, ám a fehérjéről csak minden második válaszadó tudta ezt. A megkérdezettek több mint negyede vélte úgy – tévesen –, hogy a rostban is van energia, az ásványi anyagokról és a vitaminokról pedig a fogyasztók tizede vélekedett hasonlóan.

5

Nem tudják értelmezni

A 18 év feletti internetezők mindössze tizede van tisztában azzal, hogy egy átlagos fizikai aktivitású felnőtt számára a napi referencia beviteli érték 2000 kcal vagy 8400 kJ. A 18 év felettiek alig fele találkozott a „referencia-beviteli érték” kifejezéssel, e csoport kétharmada tudja jól, hogy egy felnőtt, átlagos fizikai aktivitású ember kiegyensúlyozott étrendjéhez szükséges kalória és táp­anyagok (szénhidrát, cukor, zsír, fehérje, só) teljes napi mennyiségét jelenti, a tápérték-tartalomra vonatkozó információk tábláját a netezők többsége nem tudja helyesen értelmezni.

1

Kérdezz-felelek

E kutatási eredmények láttán a Coca-Cola Magyarország úgy döntött, hogy kampányba kezd: elindította az okoscimke.hu weboldalt, ahol a látogatók új ismeretekre tehetnek szert például az édesítőszerekről, de a közeljövőben újabb kutatási eredményekkel frissülő oldal segítséget nyújt abban is, hogy az élelmiszerek címkéjén olvasható információk miként hasznosíthatók a mindennapokban – ez látható grafikonjainkon.

3

Az okoscimke.hu fontos része a kérdezz-felelek szekció, ahol egyebek mellett választ kaphatunk arra, hogyan tudjuk kézben tartani az elfogyasztott cukor mennyiségét, illetve jellemzően mely élelmiszerekben található cukor. A tudásbázis hasonlóan hangsúlyos részét képezik azok a hiteles és tudományosan megalapozott cikkek, amelyek célja, hogy eloszlassák például a cukorhelyettesítőkkel kapcsolatos tévhiteket. Az oldal látogatói játékos formában tesztelhetik is meglévő, illetve frissen szerzett tudásukat.

2

KM








hirdetés