Óriási élményt jelentett az „űrsikló” vezetése

Akt.:
Pusztai Sándor igyekezetét oklevéllel ismerték el a tesztvezetés után
Pusztai Sándor igyekezetét oklevéllel ismerték el a tesztvezetés után - © Fotó: Pusztai Krisztián
Nyíregyháza – A Kelet-Magyarország fotóriportere, Pusztai Sándor a 2. helyen végzett a Driveco Hibrid Kihíváson, ahol a megszokott autós versenyekkel ellentétben nem az a cél, hogy a vezetők minél gyorsabban teljesítsék a távot.

Európában a Toyota középtávú stratégiája az, hogy minden személyautó modelljéhez elérhető legyen a hibrid erőforrás, és az új autók túlnyomórészt hibrid hajtással találjanak gazdára. A teljes Toyota személyautó-paletta eladásának 38 százaléka hibrid a magyar piacon.

Még utasként sem ültem automata sebességváltós autóban…” Pusztai Sándor

Kihívás a javából

Hogy a vásárlók még jobban megismerhessék a Toyota élvonalbeli hibrid technológiáját, a Toyota Titán egy nagyon különleges szemléltető-eszközt állandósított a nyíregyházi bemutatótermében: a Toyota Driveco berendezés a Toyota C-HR fedélzeti rendszereivel folyamatosan kommunikálva szolgáltat valós idejű visszajelzéseket az autó fogyasztásáról. A Driveco a C-HR diagnosztikai csatlakozójára kapcsolódik, gyűjti a benzinmotor és az elektromos hajtás információit, GPS-vevőn át figyeli az autó földrajzi helyzetét, sebességét és a gyorsításokat, majd ezen adatokat egy GSM-modulon át küldi el a Toyota-adatközpontba. A központi villámgyors feldolgozást követően valós időben jelennek meg a Toyota Titán Driveco kijelzőjén a legfontosabb hibrid-adatok: az átlagos fogyasztás és az elektromos hányad, azaz hogy milyen arányban sikerült a sofőrnek csak az elektromos erőforrásra támaszkodnia a vezetés során. Megjelenik a megtett út is, térképes formában. A Driveco-élmény után a sofőr e-mailben és nyomtatott formában is megkaphatja oklevelét.

A remek szemléltetőeszközt kihasználva a Toyota Titán elindította a Driveco Hibrid Kihívást, ahol a megszokott autós versenyekkel ellentétben nem az a cél, hogy a vezetők minél gyorsabban teljesítsék a távot. A Driveco Hibrid Kihívásban az a sofőr győzedelmeskedik, aki a kijelölt útvonalat a legtakarékosabban autózva, a legkisebb fogyasztással és leginkább az elektromos akkumulátorra hagyatkozva teszi meg.

A fékezés tölti az aksit

– Az volt a feladat, hogy a benzin-elektromos hajtású hibrid motorral szerelt „űr­siklót” ki tudja Nyíregyháza belterületén, nagyjából 5-6 kilométeres körben a legkisebb fogyasztással végigvezetni. Soha, még utasként sem ültem automata sebességváltós autóban, tehát az első dolgom az volt, hogy elfelejtsem a bal lábamat, mert kuplung nem volt – kezdte élménybeszámolóját Pusztai Sándor, a Kelet-Magyarország fotóriportere. – Arra kellett ügyelni, hogy egy nagy digitális kijelzőn figyeljek az energiajelzésekre, vagyis arra: éppen benzint használok, vagy töltöm az akksit. Mókás, mert a fékezés tölti az akksit, meg ha felgyorsulok, elengedem a gázpedált, utána stabil sebességen tartom. Az útvonalat (Debreceni út 222.-Szent István utca-Kert utca-Debreceni utca-régi 4-es-a Marsónál vissza a Debrecenire, a kiindulási pontra) átlagban 3.5 liter/100 km fogyasztással teljesítettem. Tetszett az eredményem, elvégre a robogóm többet kajál. Még most is a hatása alatt vagyok! Izgultam, pedig néhány évtizedes a jogsim, és van a lábamban már pár százezer kilométer. Kiszámoltam, hogy ha évente 20 ezer kilométert vezet valaki egy ilyen hibridet, a 10 éves futás alatt egy hasonló nagyságú benzines járgányhoz képest akár 4 milliót is megtakaríthat. Vagyis virtuálisan ennyivel lehet alacsonyabb vételárral számolni, márpedig ez így már elég baráti. Szóval az oklevélen lévő szlogen nem tévedés, így hangzik: ismét kedvet kaptam a vezetéshez.

A szabolcs-szatmár-bereg megyei média munkatársainak rendezett első körös Driveco Hibrid Kihíváson a Retro Rádió műsorvezetője, Kovács Edit nyert: irigylésre méltó, 3,4 l/100 km-es fogyasztást, és 72 százalékban elektromos autózást produkált.

– ÉKN –


Útközben kerülni kell a gázfröccsöket!

Néhány tipp a kiemelkedően takarékos és környezettudatos hibrid-autózáshoz:

– álló helyzetből próbáljon elektromos hajtással elindulni, a gázpedált finoman kezelve!

– a kívánt sebesség gyors elérése után engedje fel a gázpedált teljesen, és ezután már csak annyira nyomja vissza, hogy az elért sebességet tartani tudja!

– útközben kerülje a gázfröccsöket és a nagy fékezéseket. Ha megfontoltan, átgondoltan autózik, magas elektromos arányt érhet el!

– lassításkor lehetőség (és közlekedési szituáció) szerint ne a lábféket használja, hanem hagyatkozzon a motorfékre, ekkor sok energia jut vissza az elektromos akkumulátorba, amit aztán további útja során felhasználhat!



További hírek a Magyarország kategóriából






hirdetés