“Összességében a helyzet aggasztó” – Több ezer tanárra lenne szükség iskolakezdésre

“Összességében a helyzet aggasztó” – Több ezer tanárra lenne szükség iskolakezdésre
© Illusztráció: ÉKN
Szabolcs-Szatmár-Bereg – Kétezernél is több tanár hiányzik a rendszerből jelenleg az őszi tanévkezdéshez.

A Közigálláson július elején közel 2400 aktív álláshirdetést találni tanítók és tanárok számára, amelyek összesen 523 település között oszlanak meg. Csak Budapesten közel 600 státuszt kellene betölteni szeptemberig. Az Oktatási Hivatal 2017-es adatai szerint a tanítók átlagéletkora 46,6 év, a tanároké 46,9 év.

Tavaly 565 tanító és 840 tanár ment nyugdíjba hazánkban, viszont mindössze 353 tanító és 482 tanár kezdte el a pedagógusi pályáját – derül ki a statisztikából. A probléma összetett, megoldásra vár, ám településenként és iskolatípusonként is különböző képet mutat a magyarországi köznevelés a létszámhiány tekintetében.

– A pedagógushiányt érintő kérdésre meglehetősen sokrétű a válasz, hiszen a probléma szerteágazó. Összességében a helyzet aggasztó – kezdte reagálását a szabolcs-szatmár-beregi születésű Szabó Zsuzsa, a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) másfél hete megválasztott új elnöke.

– Miért nem vonzó a pedagógusi pálya, miért nincs presztízse? Azért, mert nincs benne állandóság, nincs stabilitás, nincs biztos jövőkép. Az illetékes minisztérium mást kommunikál, mi viszont látjuk a tényeket. Nagy a felelősség, mert a gyermek a legdrágább kincs! A mindenkori politika felelőssége a minőségi oktatás feltételeinek megteremtése.

– Bennünket az vezérel, hogy partnerekként együttműködjünk, feltárjuk a problémák okait. Ehhez első lépésként egy korrekt helyzetelemzés kell. Bejelentkeztünk az összes minisztériumhoz, ahová az oktatás tartozik. Tarthatatlan, hogy a főiskolát végzett gyakornok bére kevesebb, mint egy szakmunkás garantált bérminimuma, és ez nem az utóbbi hibája.

– A nyugdíjas kollégákat elküldik, kérvényezniük kell a visszafoglalkoztatásukat. Ilyenkor viszont szünetel a nyugdíjuk folyósítása. Ezt a szigorítást el kellene törölni. Ideje lenne, hogy a nehéz körülmények között dolgozók tisztességes pótlékot kapjanak. Legyenek kellően megfizetve a nevelést-oktatást segítő kollégák is! Az életpálya-modell felülvizsgálatra szorul. Sok a feszítő kérdés, mi szeretnénk tevékenyen részt vállalni a megoldásban – tette hozzá Szabó Zsuzsa, a PSZ elnöke.

Iskolatípusonként más a kép

– Komolyabb téma ez annál, minthogy a média minden évben felkapja és feltupírozza a pedagógushiány kérdését – mondta el Rostás János, a Mátészalkai Szakképzési Centrum főigazgatója. – Szakos ellátásból létszámhiány van, viszont nem lenne szabad összemosni a problémát a köznevelés minden iskolatípusában! Tagintézményeinkben nem beszélhetünk tanárhiányról, mert a természetes fluktuációból adódó üres álláshelyeinket minden tanévkezdésre fel tudjuk tölteni.

– A tantestületből a nyugdíjasok, a kismamák (2-3 évre) távoznak, de szerencsénkre vannak pályakezdőink is. Való igaz, hogy belőlük többet is elbírna a köznevelés, hiszen egyes helyeken a beiskolázási szám is növekedett, persze, ez a kettő nincs mindig összefüggésben. A legtöbb iskolában kémia-, biológia-, fizikatanárra lenne szükség, a természettudományos tantárgyakat a tanárképzésben sajnos kevesebben választják. A szakközépiskoláinkban viszont ezeket a tantárgyakat a közismereti óráktól jóval kevesebb heti óraszámban tanítjuk, két-három szaktanár elég hozzá – mondta el a főigazgató, aki szerint az intézményeknek a következő tanévre előre kell kalkulálni a humánerőforrással. – Nálunk például a fizikatanár szakmai órákat is tart, tehát „házon belül” biztosítani lehet az elméleti és a gyakorlati órákhoz az oktatót, sőt a mátészalkai térségben nemrég alakult nyugdíjas szövetkezeten keresztül, ha szükséges, visszafoglalkoztatjuk a már nyugdíjas, de dolgozni vágyó pedagógusokat.

Rostás János elmondta azt is: a fiatal diplomások, ha valóban tanítani szeretnének, a pályán is maradnak, bár a mérnök-informatikus szaktanárokat folyton csábítja a magas jövedelmet ígérő versenyszféra, s el is mennek.

A Nyíregyházi Apáczai Csere János Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézményben éppen tegnap tartottak meghallgatásokat, a meghirdetett álláshelyek között nem csak tanári pozíciók szerepeltek, egy rendszergazdát, pedagógiai asszisztenst és iskolatitkárt is szívesen látna ősztől az egykori gyakorlóiskola – tudtuk meg Vajda Tamás intézményvezető-helyettestől.

Előny a nyelvtanári diploma

– Nem hátrány, sőt, kifejezetten előny, ha a pályázó másik szakpárja valamilyen idegen nyelv, mert akkor két oktatási területen is „bevethető”. A matekos állásra a vártnál kevesebben, magyar nyelv és irodalomtanárnak szép számmal jelentkeztek – tette hozzá.

Pótolni kell az űrt!

– „Jót s jól! Ebben áll a nagy titok.” Ezt a közismert idézetet általában a végzős tanítványainknak szoktuk a „tarisznyájukba tenni” mint egyfajta szellemi útravalót, ám Kazinczy Ferenc szavai tökéletesen helytállóak a leendő kollégáinkkal szembeni elvárások tekintetében is – mondja Száva Erika, a nyírbogáti Vántus István Általános Iskola igazgatónője.

A nagyközség megszépült intézménye immár bázisiskolai ranggal ­büszkélkedhet, a diákok azonban sokkal inkább a családias hangulata, színes programjai, jó tantestülete és elismerésre méltó eredményessége miatt „lájkolják” szívükben a bogáti sulit.

– Tavaly kettő, az idei tanév végén három kollégánk vonult nyugdíjba, legalább részben szeretnénk feltölteni a megüresedett státuszokat. Jelenleg matematika és tanító szakos pedagógusokat keresünk, szívesen fogadjuk a környékbeli, „katedrára termett” friss diplomások jelentkezését is. A létszámhiány miatt eddig túlórákban láttuk el a feladatokat, vezetőként jómagam például 18, a testnevelő, illetve matematika szakos kollégáim 31 órában – tette hozzá a Vántus-iskola igazgatónője, Száva Erika.

KM








hirdetés