Őszi-téli gesztenyecsemege

Őszi-téli gesztenyecsemege
© Fotó: hazipatika.com
Debrecen – A hűvösre forduló időszak igen kedvelt csemegéje a gesztenye.

Nem véletlenül, hiszen sülve, főve, húsok köreteként vagy akár süteményben, édességek fő összetevőjeként is megállja a helyét. És nem mellesleg rendkívül finom.

Több mint massza

Fogyasztását az íze mellett gyógyító hatása is nagyban indokolja, bár nálunk még mindig nem mindennapos csemegeként kerül az asztalra.

A belőle készített, hagyományos gesztenyemassza vagy gesztenyepüré is gazdag E-vitaminban, számottevő a B1-, B2-, valamint a B6-vitamin-tartalma is. Sőt, talán meglepő első hallásra, de C-vitamin-tartalma is jelentős: tizenöt dekagramm belőle fedezi a napi szükségletet. Gazdag rostforrás, így diétába is jól beilleszthető méregtelenítő, telítő hatása révén, egyúttal javítja a tápanyagok felszívódását és a probiotikus baktériumok termelődését is a bélrendszerben. Rost­anyagtartalma révén lassítja az érelmeszesedés folyamatát, és csökkentheti a koleszterinszintet is.

Ásványianyag-tartalma is számottevő: gazdag nátriumban, káliumban, kálciumban, rézben, mangánban és foszforban, sőt jelentős mennyiségű folátot – ez a folsav biológiailag aktív, azonnal hasznosuló formája – is tartalmaz, mely anyag különösen várandós anyáknak és vérszegénységgel küzdőknek fontos.

S figyeljünk arra, milyen gesztenyemasszát veszünk elő a hűtőpultból – nálunk a leg­gyakoribb forgalmazási módja még mindig a fagyasztott gesztenyepüré, bár szerencsére egyre több formában és helyen kapható újabban ez a finomság. A minőségnek, ahogy az igazi, valóban gesztenyéből készült termékeknek, ugyanis ára van. Szokás a gesztenyét burgonyával vagy egyéb olcsó hozzávalóval pótolni, így mindenképp olvassuk el a termék összetevőit a hátoldalon!

Még gyógyít is

Manapság a legtöbben nem ismerjük a növények, zöldségek-gyümölcsök kedvező, akár gyógyító hatásait. Ilyen hatása pedig a gesztenyének is van! A népi gyógyászatban jártasak tudják, hogy belseje sikerrel gyógyítja a hasmenést, a leveléből főzött tea pedig kiváló a köhögés, a légcsőhurut kezelésére. A belőle készített méz is egyre népszerűbb, bár kesernyés mellékíze miatt sütésre kevésbé alkalmas, de pl. teába téve mégis élvezhetjük jótékony hatásait.

Lúgosító gyümölcsként a gesztenye a szervezet elsavasodása ellen is sikerrel bevethető. Az elsavasodás többek közt emésztési, bélrendszeri problémákat, súlyosabb esetben akár gyomorhurutot, ekcémát, gombásodást is okozhat, emellett a túlzott aluszékonyság, fáradékonyság is intő jel lehet.

Valószínűleg kevesen tudják, hogy a szelíd- mellett a vadgesztenyének is van gyógyító hatása, azonban kizárólag külsőleg, kenőcs alapanyagaként használható! Az aranyér és a visszér kezelésében hoz jelentős javulást. Egyre népszerűbb lisztpótlóként is a gesztenye, ami a gluténérzékenyeknek nagy segítség. A megőrölt gyümölcsöt a liszthez hasonlóan bármire használhatjuk. Természetesen vegyük figyelembe, hogy az alapíze megmarad a felhasználás során is.

Ízelítőül álljon itt két egyszerű elkészítési mód, amivel kedvet ébreszthetünk a gesztenyefogyasztásra, a megszokott „gesztenyepüré tejszínhabbal” verzión kívül is.

HBN–DK








hirdetés