“Pont annyira abszurd, ahogy hangzik” – Leamputálják a tantárgyakat, ezrek veszíthetik el az állásukat?

Mátészalkán a Gépészeti Szakközépiskolában szinte biztos, hogy a szertárban maradnak a térképek
Mátészalkán a Gépészeti Szakközépiskolában szinte biztos, hogy a szertárban maradnak a térképek
Nyíregyháza – A kormány egy tervezet szerint a szeptemberben induló szakgimnáziumokban a tanított szakma függvényében eltörölné a földrajz, a biológia, a kémia vagy a fizika oktatását, hogy így csökkentsék a tanulói terheket, miközben több szakmai tárgyat tudnak tanulni a diákok.


Egy lapunknak nyilatkozó, névtelenséget kérő pedagógus azt mondta: tudja, mikor lesz a minősítése, de ha a tervezetet bevezetik, már nem lesz tantárgy, amit a szakgimnáziumban taníthatna, így valószínűleg munkahelye sem.

– Az általános műveltséghez hozzátartozik, hogy alapvető földrajzi, biológiai, kémiai és fizikai ismeretekkel rendelkezzenek a diákok, ezért nem egészséges, ha a jövő tanévtől ezeknek a tantárgyaknak gyakorlatilag megszűnik a tanítása – kommentálta a tervezetet Jávorszki György, a Sipkay Barna Kereskedelmi, Vendéglátó-ipari, Idegenforgalmi Középiskola, Szakiskola igazgatóhelyettese.

Viszonylag szerencsés helyzet

– Ha a tervezetet bevezetik, alkalmazkodunk hozzá, de viszonylag szerencsés helyzetben vagyunk, hiszen van turisztikai képzésünk, így megmarad a földrajz kötelező tantárgyként – mondta Jávorszki György, a Sipkay Barna Kereskedelmi, Vendéglátó-ipari, Idegenforgalmi Középiskola, Szakiskola és Kollégium igazgatóhelyettese, földrajz–testnevelés szakos középiskolai tanár.

– Ha el is fogadjuk, hogy a szakmai tárgyak kapnak kiemelt hangsúlyt, akkor is az lenne az ideális megoldás, ha csökkentett óraszámban, de megmaradnának ezek a tantárgyak. Ma még első két évfolyamon, 2-2, vagy 2-1 órában a sipkaysok tanulják a természettudományos tantárgyakat, sokan biológiából is érettségiznek, többen maturálnak földrajzból, kevesebben választják a fizikát vagy a kémiát. Furcsa lesz, de a szakácsok, cukrászok órarendjéből kimarad a kémia…

Arra a kérdésünkre, hogy a tanárokat hogyan érinti, valóban járhat-e létszámleépítéssel a döntés, az igazgatóhelyettes azt válaszolta: ebből a szempontból is a szerencsésebb intézmények közé tartoznak.

– Egyetlen természettudományos tantárgyat tanító kollégánk sem örül a tervezetnek, de szinte mindenkinek olyan a második (harmadik) tantárgya, amit tovább taníthat, illetve a szakmai képzésben is oktathat – hangsúlyozta Jávorszki György, és hozzátette: sajnos nem minden leendő szakgimnáziumban lesz ilyen „jó” a helyzet.

Kérdések, kérdések

– A helyzet amennyire tragikus, annyira komikus is. Megkaptam az időpontot, hogy decemberben lesz a minősítésem, miközben szeptembertől már nem lesz mit, és talán nem is lesz hol tanítanom, mert a középiskolánkban nincs olyan képzés, ahol akár a földrajz-, akár a biológiatanári tudásomat továbbadhatnám a diákoknak – osztotta meg velünk reménytelennek tűnő jövőjét egy névtelenséget kérő pedagógus.

– Eddig sem magas óraszámban, de volt mód, hogy az alapműveltséghez fontos ismereteket megtanítsuk a 9. és 10. évfolyamosoknak. A döntésnek sokkal több negatív következménye lesz, mint ahogy azt most gondolják – tette hozzá kollégája. Ő is majdnem a munkanélkülivé váló tanárok csoportjába csúszott, ám megmentheti a matematika szak.

– Korábban a diák, ha úgy döntött másodikban, hogy orvosi pályára készült és gimnáziumban akarja folytatni a tanulmányait, akkor az átjárhatóság adott volt. Most, ha középiskolában nem tanul természettudományi tantárgyakat, csak elsőben kezdhet újra – világítottak rá az egyik problémára a pedagógusok. Majd folytatták: mi lesz azokkal a diszkalkuliásokkal, akikről 10. osztályban derül ki, hogy matematikából nem érettségizhetnek. – Eddig választhattak földrajzot, biológiát, kémiát vagy fizikát, ezentúl dönthetnek az informatika és a testnevelés között, ami pont annyira abszurd, ahogy hangzik – magyarázták, és csak tovább sötétítették a képet.

Kihat az egész társadalomra

Véleményük szerint hihetetlenül felértékelődnek a gimnáziumok, azonban a több, akár tízszeres túljelentkezést hogyan fogják kezelni, még rejtély, ahogy arra sem ad senki magyarázatot, mi lesz azokkal a fiatalokkal, akik most februárban például földrajz–biológia, vagy fizika–kémia tanári szakra jelentkeztek…
– Jövőkép nélkül vajon lesz értelme, hogy elkezdjék, illetve megszerezzék a diplomát, amikor felmenő rendszerben pedagógusok ezrei kerülhetnek az utcára? Az egyetemek, főiskolák földrajz- és környezettudományi szakjaira jelentkezők száma is csökkenni fog, ugyanis sok hallgató érkezett a szakközépiskolákból.

– A diák óraszáma sem fog csökkenni, mert a „leamputálásra ítélt” tantárgyak helyett megemelik a szakmaiak számát. Az ad hoc döntés következményei az egész társadalomra fognak visszaütni, hiszen a sor végén ott van a kutatás-fejlesztés leépülése is, noha az jelenthetné a jövőt – vélik a pedagógusok, és titkon abban bíznak, van visszaút, s nem a tervezet lesz a valóság.

KM

A teljes cikk elolvasható a Kelet-Magyarország április 26-i számában és a kelet.hu-n.








hirdetés