Pontosan időzített változások

Pontosan időzített változások

Nyíregyháza – Több mint 60 ponton
módosul a KRESZ január elsejétől.
A pontosan egy hónap múlva életbe
lépő változások elsősorban a
kerékpárosok és gyalogosok
biztonságát szolgálják. Vagy
mégsem?


A kerékpárosokat
érintő változások
között szerepel, hogy a piros
lámpánál az
autósok elé mehetnek, és
fel lesz festve egy kerékpáros
felállóhely – innen a
kocsik előtt indulhatnak el. Bevezetik az
úgynevezett nyitott
kerékpársáv fogalmát: ez
egy olyan felfestett sáv, ahol a
kerékpárosoknak kell
közlekedniük, de autósok is
használhatják, ha jobbra akarnak
kanyarodni.

Sebességhatárokat is
meghatároznak ugyanakkor a
bicikliseknek: lakott területen
kívül akár 50 kilométeres
óránkénti sebeséggel is
tekerhetnek, a gyalogosokkal közösen
használt helyeken viszont legfeljebb 20
kilométer/órával mehetnek.


– Nem akarok vészmadárnak
tűnni, de a változások magukban
hordozzák azt, hogy több lesz a
kerékpáros baleset. Sajnos, sok
balesetet láttam már, és
tisztában vagyok azzal, hogy mennyire
veszélyes lehet az újítás
– füstölgött Bordás
Béla
, a Megyei Polgárőr
Szövetség szóvivője,
közlekedési és baleseti
tudósító, majd egy
példával szolgált: –
Képzeljük el, ha
Nyíregyházán a Szent
István utcán a forgalommal szemben halad
a kerékpáros… Persze,
úgy tudom, hogy csak engedélyezett
esetekre vonatkozik a lehetőség. Vagy
említhetem a Kossuth teret és a
Zrínyi Ilona utcát, ahol lehet
kerékpárral közlekedni, az
Országzászló téren pedig
tilos. Vajon miért nem jelöltek ki
inkább egy kerékpársávot?
Továbbá javasolnám, hogy lakott
területen kívül a
kerékpáros nappal is tegye
magát láthatóvá.


A kerékpáros társadalom
helyi szószólója Kazai
Béla
, a Zöld Kerék
Alapítvány vezetője
üdvözli a változásokat:


– Már csak azért is
örülök az
újításoknak, mert így
legalább emberszámba veszik a
kerékpárosokat. A Magyar
Kerékpáros Klub

kezdeményezései nyitott fülekre
találtak a
döntéshozóknál. A nyugati
országokban nagyobb kultúrája van
a kerekezésnek, ott az autósok is
illedelmesebbek. Amondó vagyok, hogy kettőn
áll a vásár, a
változásokkal élni kell, nem pedig
visszaélni vele. Mindkét oldalnak
tanulnia kell még…

KRESZ-módosítások


Az autósokat érintő
változások között van,
hogy 3500 kilogrammos megengedett össztömegig
egységesítik a
sebességhatárokat 130, 110, 90
és 50 kilométer per órában.
A gyalogosok védelmét
szolgálja, hogy a sofőröknek az
új szabályok szerint olyan
körültekintéssel kell
megválasztani a sebességet a
zebrák előtt, hogy minden esetben meg
tudjanak állni. Az autósok
érdekében is születtek új
szabályok, például hogy a
traffipaxokat ezentúl
táblával előre kell jelezni.


A motorosok közlekedését
könnyítik azok a
módosítások, hogy a
buszsávot is
használhatják majd
januártól, a piros
lámpánál pedig –
ugyanúgy, mint a biciklisek – a
kocsik között előre mehetnek.

Javuló statisztika


Örvendetes módon megyénkben 11
százalékkal kevesebb
közlekedési baleset
történt ez év
októberében, mint tavaly –
tájékoztatott Szikszai
Tihamér
r. őrnagy.


– Ez emberi sorsokra vetítve azt jelenti,
hogy öt személlyel kevesebb halt
meg közútjainkon, kilenc személlyel
kevesebb sérült súlyosan, illetve
négy személlyel kevesebb könnyen.
Meg kell jegyeznünk, hogy októberben
– természetesen a
személygépkocsi vezetők után
– a kerékpárosok,
segédmotor kerékpárok
vezetőinek figyelmetlenségéből
eredt a legtöbb baleset. Több
balesetet okoztak, mint a
tehergépjármű vezetők.
Felhívjuk tehát a figyelmüket, hogy
a megváltozott út és
látási viszonyokhoz alkalmazkodjanak,
nagyobb körültekintéssel
közlekedjenek. Itt természetesen a
láthatóságra gondolunk
elsősorban, de a figyelmetlenség is nagy
szerepet játszik, mivel az esős-
ködös időben – főként
a kerékpárosokra jellemzően –
megfelelő körültekintés
nélkül kezdik meg a kanyarodásukat.


Fordítsunk kellő figyelmet a
világító berendezések
állapotára, illetve a fékekre is,
hiszen a csúszós úton nehezebb
megállni. Természetesen – mint az
év többi hónapjában –
ne csak a büntetés elkerülése
miatt, hanem jól felfogott
érdekünkben használjuk a
biztonsági berendezéseket, a
biztonsági övet, bukósisakot,
biztonsági gyermekülést.

Kapcsolódó cikkek:


– Ladányi Tóth Lajos –








hirdetés