Búcsú a legendás magyar márkától Nyíregyházán

Akt.:
Mostanáig mindennapos látvány volt, ez már az utolsó utáni járat
Mostanáig mindennapos látvány volt, ez már az utolsó utáni járat - © Fotók: Balázs Bálint, Fábián Olivér, Hoványi Péter
Nyíregyháza – Méltóképpen emlékeztek meg az internetes közösségi oldal tagjai rajongásuk tárgyáról.

– Nyíregyházán február elejétől folyamatosan állnak forgalomba a gázüzemű buszok, az Ikarusok már csak tartalékként szolgálnak, s hamarosan ez a funkciójuk is megszűnik. A járműcserék miatt a közelmúltban országszerte több hasonló rendezvény volt, amelyek célja, hogy jellegzetes helyszíneket felkeresve minél több fotón őrizzük meg az Ikarusok emlékét – vázolta fel érdeklődésünkre az emlékmenet hátterét Schmidt L. Valentin.

– Az utolsó pillanatban jöttünk, a különjáratra eredetileg kiszemelt jármű már nem is volt üzemképes. Szerencsére akadt egy szépen rendben tartott példány: az FJV-479 rendszámú sokszor szerepelt már márkatalálkozókon, különjáratokon korábban is – mondta a főszereplő csuklósról a szervező, s kiemelte az Észak-magyarországi Közlekedési Központ Zrt. (ÉMKK) munkatársainak segítőkészségét is.

ikarus-uralom-a-szabolcs-volannal-2005-b-1
Ikarus-uralom a Szabolcs Volánnál 2005-ben

A búcsúmenetre közel harmincan váltottak jegyet, Dankó György személyében egy Ikarus-rajongó foglalta el a vezetőülést is. A száz kilométeres úton százával készültek azok a felvételek, amelyek talán a jövő helytörténeti kiadványaiban szerepelnek majd, ahogy a mostaniakban a villamosokat ábrázolók.

Rendezvényeken használják

– Készültek fotók a sóstói gőzmozdonynál, a színháznál, jártunk a Jósavárosban és Örökösföldön, de felkerestük a helyi járatok útvonalaitól messzebb eső jellegzetes helyeket is, mint a malom vagy a Huszártelep. Video- és hangfelvételek is születtek, és volt alkalom arra is, hogy közös képre kerüljön a H40L-es jelzésű – az autóbusz-állomás és a LEGO-gyár közötti járat és LEGO-ból készült mása – idézett fel Schmidt L. Valentin néhány részletet, végezetül kitért arra is, mi lesz az Ikarusok sorsa, miközben mi, nyíregyháziak már alacsony padlós, csendes, klimatizált buszokon utazunk.

danko-gyorgy-a-lego-buszokkal-foto-bihar-1
Dankó György a LEGO-buszokkal

– Vannak lelkes magánemberek, elkötelezett közlekedési társaságok, alapítványok, amelyek a magyar buszok megőrzésén, felújításán dolgoznak, ezeket aztán esküvőkön és más rendezvényeken használják, ezért nem lehetetlen, hogy a térségben is feltűnik majd egy-egy nosztalgiajárat.

– Hoványi Péter –


Világrekorder típus

Bár helyközi forgalomban még találkozhatunk velük, a Ikarusok „kihalása” már eléggé időszerű volt: a 200-as típuscsalád – amelybe az emlékmenet főszereplője is tartozik – 1974-ben állt szolgálatba a megyeszékhelyen. Az 51 éve bemutatott 200-asok tették busznagyhatalommá Magyarországot – máig ez a világ legnagyobb számban gyártott autóbusztípusa –, idejük azonban nem csak környezetvédelmi szempontból járt le: magas lépcsőiket aligha sírják vissza a babakocsival vagy bottal közlekedők.



Rakamaz.
SZON.HU






hirdetés