Rali Világbajnokság

Rali Világbajnokság
A Rali Világbajnokság részeként talán utoljára megrendezésre kerülõ Ausztrál Rali következik a hétvégén.

Ez az a verseny, amelyet szinte minden résztvevõ kedvel és várva vár, hiszen a Perth körüli sebes gyorsasági szakaszokon élvezettel hajt végig a mezõny. Most még egyszer megízlelheti a mezõny milyen is száguldozni e távoli vidék útjain.

Az Ausztrál Rali az egyik leggyorsabb verseny, amit mi sem bizonyít jobban, mint az, hogy gyakori ezen a ralin az akár 107 km/órás átlagsebesség is. A versenyt elõször nem is olyan régen, 1988-ban rendezték meg, s egy évvel késõbb már világbajnoki ralifutam lett. A verseny nagy ásza sokáig Juha Kankkunen volt, aki zsinórban háromszor gyõzött a kenguruk földjén.

A Perth környéki rali rövid, szûk és gyors murvás gyorsasági szakaszait vékony rétegben az egész világbajnokságban különleges “kavicsgolyók” fedik. Így nagyon kicsi az utak tapadása és csak a nagyon tapasztalt pilóták számíthatnak itt gyõzelemre. A csapatok ennek ellenére szívesen raliznak itt, nem csak a különlegesen jó szervezés, de a hihetetlenül szép táj miatt is. Tavaly az addigi tradicionális idényzáró Brit rali saras és sötét útjai helyett a napfényes ausztrál vidéken zárult a szezon, idén viszont az Ausztrál és az azt követõ Új-Zéland rali után ismét visszatérnek a csapatok Európába, s a ködös Albionban ér véget az idény.

Az elmúlt néhány évben a versenyt több oldalról is kritizálták a pilóták, akik szerint túl veszélyes. Francois Delecour például súlyos sérüléseket szerzett itt 2001-ben és 2002-ben. Tavaly is sok baleset történt, Sebastien Loeb nyitotta a sort egy fának csapódással. Ennek ellenére ezt a verseny a világbajnokság egyik legjobban szervezett ralijának mondható.

Továbbra sincs könnyû helyzetben a Kronos Total Citroën csapat, melytõl a Török ralin átvette az elsõ helyet a Ford a konstruktõrök között. Többszörösen is peches a belga csapat, hiszen nem elég, hogy sztárpilótája, a világbajnoki cím megvédéséért folytatott harc finisében lévõ Sebastien Loeb lesérült, a helyére szerzõdtetett Colin McRae sem bizonyult jó választásnak. Az eddig gyengélkedõ, de Törökországban kimagasló eredményt nyújtó másik két pilóta közül a jobbat pedig nem nevezték konstruktõri pontokra. Így most esélyt kap a két spanyol matador, Xevi Pons és Dani Sordo, hogy kimutassa a foga fehérjét Ausztráliában. Tavaly jó eredményt értek el a Citroënek a kenguruk földjén, kérdés, hogy félig gyári csapatként, más pilótákkal is hasonló teljesítményt tesz-e le az asztalra, s esetleg visszaveszi-e elsõ helyét a konstruktõrök között. Nehéz lesz Loeb nélkül.

A kék ovális csapata újfent megpróbálja meglovagolni szerencséjét – Marcus Grönholm idei legnagyobb riválisa, Sebastien Loeb ezt a ralit is kihagyja – s ismét dobogós helyezésekre tör. A francia pilóta még mindig 25 ponttal vezet a finn elõtt, de Grönholm elmondása szerint nem a világbajnoki gyõzelemre összpontosít, egyenlõre az Ausztrál rali van fókuszban és a Ford konstruktõri világbajnoki címe. Grönholm hétvégi teljesítménye megjósolhatatlan, hiszen 2000-2002 között zsinórban nyert, majd az elmúlt három évben zsinórban kiesett.

A versenyrõl

A 2006-os Ausztrál rali három intenzív napon át tart, s a 26 (!) gyorsasági szakasz 348,51 km-t tesz majd ki.
A rali teljes hossza: 1334,41 km.

A verseny 1995-ben megkapta az “Év Ralija” címet a Világbajnoki Ralicsapatok Szövetségétõl, amelyet fõleg a Langley Park-i szuperszelektív gyorsasági szakasznak köszönhetett. A 2006-os útvonal hasonlít a tavalyihoz, így a Dwellingup régióba látogatnak el a csapatok, s nem maradhat ki a Sotico Complex sem, amely látványos ugratóiról híres.

Az elmúlt évek Ausztrál Rali gyõztesei:

2005 F Duval (Citroën)
2004 S Loeb (Citroën)
2003 P Solberg (Subaru)
2002 M Grönholm (Peugeot)
2001 M Grönholm (Peugeot)
2000 M Grönholm (Peugeot)
1999 R Burns (Subaru)
1998 T Mäkinen (Mitsubishi)
1997 C McRae (Subaru)
1996 T Mäkinen (Mitsubishi)
1995 K Eriksson (Mitsubishi)
1994 C McRae (Subaru)
1993 J Kankkunen (Toyota)
1992 D Auriol (Lancia)
1991 J Kankkunen (Lancia)

A világbajnokság állása

Pilóták

1. S Loeb 112 pont
2. M Grönholm 87 pont
3. M Hirvonen 47 pont
4. D Sordo 43 pont
5. M Stohl 34 pont
6. H Solberg 25 pont
7. P Solberg 23 pont
8. T Gardemeister 20 pont
9. X Pons 18 pont
10. C Atkinson 17 pont

Konstruktõrök

1. Ford 153 pont
2. Kronos Total Citroën 145 pont
3. Subaru 83 pont
4. OMV Peugeot Norway 67 pont
5. Stobart VK M-SP. 35 pont
6. Red Bull Skoda 23 pont

 








hirdetés