Sok munkahely, kevés munkavállaló

Akt.:
Cvonline.hu
Cvonline.hu

Budapest, Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza – Július végén a Mercedes-Benz bejelentette, hogy egy újabb gyárat épít Kecskeméten, míg ezzel egy időben az Audi az árbevételeik csökkenésére hivatkozva két műszakos munkarendet vezetett be. Ez a kettősség az egész magyarországi járműiparra jellemző – olvasható a Cvonline.hu oldalán!

Dübörög az autóipar

Jelenleg hazánkban a legnagyobb és a legtöbb új munkahelyet jelentő beruházás mind a járműipar területén jön létre. A 2015-16-ban a megvalósult és a folyamatban lévő 20 legnagyobb autóipari beruházás 10 000 új munkahelyet teremtett. Csak a Mercedes-gyár bővítése 2500 új állást jelent. Azonban ezeknek a fejlesztéseknek a fenntartásához szükséges munkaerő nem található meg az országban, ezért a különböző autóipari cégek jelentős hiánnyal küzdenek.

ÉRDEKES: Hogyan lehetséges, hogy egyszerre van munkaerőhiány és munkanélküliség Magyarországon?

Míg korábban Magyarországra jártak át a szomszédos országokból dolgozni, addig napjainkra már a magyarok jelentős része vállal munkát például Szlovákiában. Az adatok szerint 116 ezer munkavállaló dolgozik jelenleg külföldi telephelyen.

Munkaerőhiány és munkanélküliség

Súlyos következményekkel járhat, hogyha nem tudunk kellő mennyiségű munkaerőt mozgósítani a piacon, hiszen már volt arra példa, hogy Magyarország ezért esett el egy új beruházástól. A helyzet érdekessége, hogy lenne szabad munkavállaló, hiszen jelenleg is 230 ezer munkanélküli van az országban, míg a betöltetlen állások száma 50 ezer körül mozog.

A megoldás az automatizálás?

Legnagyobb hiány az operátori munkakörben dolgozók között van, azonban ők képezik a termelés bővítésének az alapját. Nincsenek nagy elvárások feléjük, elég a 8 általános iskolai végzettség és a cégek is kedvező juttatási csomagokkal igyekeznek bevonzani őket. A hiány következtében egyre nagyobb teret nyer az automatizálás, aminek eredményeképp megnövekedett a kereslet a karbantartók iránt. Ők a gépek karbantartásáért felelősek, ezért gépész- és villamosmérnökökre van nagy szükség ebben a pozícióban. Továbbá folyamatfejlesztőkből és minőségügyi mérnökökből is nagy hiány van, akik a gyártás kialakításában játszanak fontos szerepet.

Nem találkozik a kereslet és a kínálat

Az autóipari cégek felismerték, hogy a legnagyobb probléma, hogy a potenciális munkaerő nem rendelkezik a hiányszakmák betöltéséhez szükséges képesítésekkel. Ennek orvoslására a Luk Savaria Kuplunggyártó Kft. tanműhelyt hozott létre, ahol olyan szakmákat tanulhatnak a diákok, mint szerelő, gépi forgácsoló, karbantartó, szerszámkészítő és anyagmozgató. Ezekből van a legnagyobb hiány a cégnél, úgyhogy a végzett tanulók rögtön állásajánlatot is kapnak.

Óriási a harc

Az elmúlt években 10-20 százalékos béremelés is megfigyelhető volt a szektorban. Azonban nemcsak a bérek, hanem az egyéb juttatások területén is észrevehető, hogy mekkora a munkáltatók közötti verseny a megfelelő dolgozókért. A Mercedes-Benz például saját óvodát és bölcsödét is nyitott Kecskeméten, valamint felújított lakásokat ad bérbe munkavállalóinak kedvezményesen. Győrben létesített hasonló intézményeket az Audi, ott is található iskola, óvoda és egyetemi kar is, amelyet a multinacionális vállalat finanszíroz. Budapesten és Szombathelyen pedig egyre több duális képzés (a tanulók gyakorlati oktatást is kapnak a gazdálkodó szervezeteknél) indult, hiszen ezzel megoldást találhatnak a cégek a kialakult munkaerőhiányra. A legnagyobb probléma, hogy a munkaerőpiac nem tudja tartani a lépést a hazai járműipar dinamikus fejlődésével.

Forrás: penzcenturm.hu.

Cvonline.hu








hirdetés