Sok vagy kevés a kamion?

Gyakori látvány, amint egymást követik a kamionok a magyarországi sztrádákon
Gyakori látvány, amint egymást követik a kamionok a magyarországi sztrádákon - © Fotó: KM-illusztráció
Nyíregyháza – Egy éves kutatás után készült el a reprezentatív felmérés.

Társaival hosszú sorokban araszol az autópályán, átlagosan 68 kilométer per órával halad, havonta huszonegyszer teszi meg a Budapest-Debrecen-Budapest távolságot, és 27 liter üzemanyagot fogyaszt 100 kilométeren – ezek egy átlagos, áruszállításban részt vevő magyar kamion paraméterei. A WebEye összesen 1100 partneren végzett úgynevezett telematikai kutatást.

Hatszor a Föld körül

A telematikai rendszerek alapja az a navigációs rendszer, melynek segítségével a fuvarozó cégek azonnali és rendszeres visszajelzéseket kaphatnak járművük vagy flottájuk helyzetéről, fogyasztásáról, illetve kondíciójáról. A NiT Hungary (Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete) adatai alapján 12 ezer bel- és külföldi áruszállítást végző vállalkozás tevékenykedik Magyarországon több mint 70 ezer járművel. A WebEye becslései szerint a magyar kamionok 90 százalékában található beépített járműkövető rendszer, a cég belföldi végpontjainak száma meghaladja a 10 ezret.
A WebEye véletlenszerű mintavétellel kiválasztott partneradataiból kiderül, hogy belföldi fuvarozásban egy hónap alatt 9528 kilométert fut átlagosan egy magyar kamion. Vagyis ez annyit jelent, mint huszonegyszer megtenni a Budapest-Debrecen távolságot oda-vissza. Éves szinte ez több mint 114 ezer kilométernek felel meg egy áruszállítóra vetítve. A vizsgált járművek közül a rekorder kamion 250 ezer kilométert futott egy év alatt, így akár hatszor is megkerülhette volna a Földet az Egyenlítő mentén.

Állandósult sofőrhiány

A belföldi közúti szabályozás szerint a sofőrök napi vezetési ideje nem haladhatja meg a 9 órát, amit hetente két alkalommal meghosszabbíthatnak 10 órára. Egy héten maximum 6 napi vezetési időszak lehet.

A WebEye egységgel felszerelt autók átlagban napi 6,3 órát közlekedtek a vizsgált egy éves időszakban. A csúcstartó jármű 77 órát futott hetente, szemben az átlagos 44 órával. A magyar kamionokon nincs maximálisan kihasználva a vezetési idő, melynek oka lehet a szakmában is tapasztalt állandósult sofőrhiány.

KM








hirdetés