Sokk a benzinkutakon: feléled az üzemanyag-turizmus?

Sokk a benzinkutakon: feléled az üzemanyag-turizmus?
© Illusztráció: getty images
Nyíregyháza – Jó ideje nem állt meg az üzemanyag árának emelkedése, a napokban a 400 forintos lélektani határt is átlépte a 95-ös benzin literenkénti ára, miközben egyes kutak között természetesen néhány forintos árkülönbség most is tapasztalható.

Néhány napja megközelítette, majd gyorsan el is érte a négyszáz forintos lélektani határt a benzin ára, s egyes kutaknál már meg is haladta azt. Morgolódnak a gépjármű-tulajdonosok, a nyári nyaralásukat tervezők pedig nem csak amiatt bosszankodnak, hogy lassan visszakúszni látszik a tarifa a 2014 előtti szintre. Egyesek szerint az utazni, pihenni vágyókat sarcolják, tovább rontva a valutaárfolyam-növekedés és a forintgyengülés miatti, amúgy se lelkesítő helyzetet.

eua

Nem az állam keze

A hivatalos álláspont szerint ezúttal nem az a fránya jövedéki adó a felelős a drágulásért, hanem a világpiaci árak emelkedése, még ha a kutaknál kifizetett összegnek több mint a fele az „állambácsinál” is marad. Vagyis az igazi lélektani határt nem a 400 forintos literenkénti ár jelenti, hanem a 420 forintos, efölött ugyanis a bevétel már nem az államot, hanem a piaci szereplőket gazdagítja. Sokakat nem nagyon győz meg az efféle érvelés, mint ahogyan az sem nyújt vigaszt, hogy Romániában még a hazainál is nagyobb mértékben, 11 százalékkal ugrott meg a benzin ára. Merthogy a terméket komoly ÁFA-tartalom is terheli, ráadásul a jövedéki adó után is adózni kell. S hogy ilyen helyzetben ki, milyen megoldáshoz folyamodik…?

A beregsurányi lakcímmel rendelkező, kettős állampolgár Mindák József úgy ismeri a határ mindkét oldalát, mint a tenyerét. – Kimondottan csak a tankolás miatt már nem járnak át annyian Kárpátaljára, mint régebben. Friss adat, épp most mentem el egy benzinkút mellett: mostanság 30 hrivnya körül van a benzin literenkénti ára, ami mintegy 300 forintnak felel meg. Tehát közel száz forinttal olcsóbb a magyarországi tarifához képest – tudatta érdeklődésünkre a Nagybégányban élő Mindák József. Hozzáfűzte: – Egy tankolásnál a 50-70 literes tank esetén 5-7 ezer forintot lehet spórolni. De ha már valaki átutazik a határon, általában vesz például egy zsugor kólát, sört, vagy éppen cigarettából a legális mennyiséget. Így aztán az üzemanyaggal és az egyéb árukkal együtt körülbelül 10 ezer forintot lehet „fogni” egy út alkalmával.

– Szerintem csak annak nem éri meg kiruccanni Ukrajnába egy kis benzinért, aki nincs ráutalva – erősítette Janics Attila fotóriporter, aki gyakran megfordul Mezőkaszony benzinkútjánál. Nyíregyháziként azért is szívesen teszi, mert rokonai élnek a határ mellett, alig 20 kilométerre a legközelebbi túloldali benzinkúttól. Az apósának nem is volt magyar üzemanyag az autójában, talán ha egyszer életében, és soha nem akadt gondja a minőséggel.

– Kutanként Ukrajnában is számolni kell 10-30 forintos árkülönbséggel. Ahol legutóbb tankoltam, ott 291 forintra jött ki a gázolaj literenkénti ára. A benzin se sokkal, 10-12 forinttal magasabb. Legutóbb az autópályán Gyöngyösnél azt hittem, rosszul látok. A prémium dízel üzemanyag literjét 473 forintért mérték. Én 80 literrel tudok fordulni, 70 liter megy az autóba, 10 a kannába, s ma már nem írják fel az óra állását a határon ki- és belépéskor. Annyi a megkötés, hogy naponta csak egyszer lehet kiutazni. Attól se kell tartani, hogy szétszedik az autót, még akkor sem, ha becsúszik egy komolyabb határellenőrzés. Akinek nincs rejtegetni valója, félnie sincs mitől. Szerintem Nyíregyházáról is megéri kiruccanni, legfeljebb egy kis vásárlást is beiktat az ember. Egy út alatt az útlevél ára is visszajön – összegezte a tapasztalatait Janics Attila.

Ahol bizonyosan ráfizetés

Azt már Gerhes Miklós közgazdász mondta el lapunknak, hogy itthon általában a szállítmányozási ágazatban, a kereskedelemben érezhető a jelenlegi, nem kevés, 17 százalékos emelkedés negatív hatása, amely hosszú távon a fa, az építőanyag fuvarozásban jelenthet gondot, ugyanis egy kamionnyi építőanyag közúti szállítása az eddiginél 2 százalékkal kerül többe.

– Ugyanez nem gond a „drága” termékeknél, műszaki cikkeket megéri több száz kilométerre is elfuvarozni – világított rá a szakember, aki egy másik, igen fontos ágazatot is említett. – Az agráriumban – noha szem előtt tartják mikor érdemes teletankolni a mezőgazdasági gépeket – a munka java még hátra van, a traktorok, nagy kapacitású gépek rengeteg üzemanyagot fogyasztanak, a földeken elfogy a tartalék.

MJ, PI, KO


Fogyasztás-optimalizálási tanácsok

Meg nem tett út. Sokszor meg lehet spórolni egy-egy utat, ha ésszerűen, okosan szervezzük az életünket (hazafelé menet útba ejtjük a postát, a boltot), vagyis nem teszünk felesleges kilométereket. Ha a kollégánk a közelben lakik, és azonos műszakba vagyunk beosztva, kifizetődő egy autóval járni dolgozni, a telekocsizás szintén praktikus megoldás.

Útvonalválasztás. Igyekezzünk az úticélunkat a lehető legrövidebb útvonalon elérni, sokat segítenek ebben az útvonaltervezők, a navigációs és egyéb okostelefonos alkalmazások.

Relax. Ha lehiggadva ülünk autóba, deciket jelenthet. Ne gyorsítgassunk, ne hajtsuk az autót ész nélkül.

Lendület. Próbáljunk minél egyenletesebb tempóban haladni, ha már mozgásban van az autó, próbáljunk minél messzebbre gurulni, például a piros lámpánál keressük meg a legrövidebb sort, és próbáljuk a lendületet kanyarban is megtartani . Törekedjünk a legalacsonyabb fordulatszámra anélkül, hogy érezhetően szenvedne, rángatna, remegne az autó.

Ha gyorsítunk vagy fékezünk, ésszel tegyük! Fékezésnél kárba vész az üzemanyag elégetése árán megnyert mozgási energia. Minden fékezésnél felfelé pörgetjük a fogyasztásmérőt, csak nem látjuk, mert a következő gyorsításnál, áttételesen jelentkezik a pazarlás. Ha már messziről kiszúrjuk, hogy piros a lámpa, levehetjük a lábunkat a gázról, akár ki is lökhetjük a váltót üresbe.

Sebesség. Városban nincs értelme a megengedettnél lassabban menni. Országúton, autópályán viszont vannak autók, amelyek 130-nál egy literrel többet esznek, mint 120-nál.

Forrás: totalcar.hu








hirdetés