Szakszerűen ítélkező bírók, átlátható igazságszolgáltatás

Dr. Nyakó Zsuzsanna nagyon fontosnak tartja az új ügyfélcentrum kialakítását
Dr. Nyakó Zsuzsanna nagyon fontosnak tartja az új ügyfélcentrum kialakítását - © Fotó: Sipeki Péter
Nyíregyháza – A magyar jogalkalmazás történelemkönyvében minden bizonnyal kiemelt évszám lesz 2018, mert évtizedek óta nem hozott annyi változást egyetlen esztendő, mint az idei. Ez pedig komoly kihívás elé állította és állítja az igazságszolgáltatás valamennyi szereplőjét.

Biztos tudással rendelkezzenek

– Minden évünkre igaz, a tavalyira azonban hatványozottan, hogy a folyamatosan változó jogszabályi környezetben és a mindennapi munkánk mellett a tanulás, a felkészülés jelentette a legnagyobb feladatot – mondta dr. Nyakó Zsuzsanna, s hogy érzékeltesse, milyen feszített év áll mögöttük, megjegyezte: több mint 80 ezer ügy érkezett a törvényszékre és a járásbíróságokra, s ezek jelentős részét, ügyszaktól függetlenül 80-90 százalékban be is fejezték, sőt a peres eljárásokban a beérkezett több mint 19 ezer üggyel szemben 22 ezernél többet zártak le.

A Nyíregyházi Törvényszék elnöke hozzátette: január elsején életbe lépett az új Polgári és Közigazgatási perrendtartás, ahhoz, hogy ezeket a korábbihoz képest teljesen új eljárási törvényeket zökkenőmentesen alkalmazzák a bírák, tudják a fogalmazók, a titkárok is, képzéseket szerveztek, 1800, illetve 900 oldalas tananyag készült és okos eszközökön a szakmai hanganyagokat bármikor meg is hallgathatták.

– A tanulás folytatódik: július elsején hatályba lép az új Büntetőeljárási törvény. A büntetőbírók és a munkájukat segítő igazságügyi alkalmazottak képzése sem marad el, ahogy a számadás sem, hiszen mindenkinek biztos tudással kell rendelkeznie az új jogszabályokról is.

– A megye civilisztikai, munkaügyi és közigazgatási bírái felkészültek az új eljárási kódexek alkalmazására – hangsúlyozta az elnök. – Ez alapvető követelmény, és az ügyfelek is azt várják el tőlünk, hogy az ügyükben felkészült bíró gyorsan, szakszerűen hozzon döntést, ítéletet. A gyorsaságot, időszerűséget segítik az új eljárási törvények, kiszámítható, feszes permenetet alapoznak meg. Ezzel várhatóan megszűnnek a hosszú évekig húzódó pereskedések, mert az eljárás minden szereplőjének, így az ügyfélnek, a jogi képviselőnek is kötelessége lesz az ügy lezárását elősegíteni, de bizonyos formai szabályok is a mielőbbi befejezés érdekében születtek.

Személyesen és online is

– Még mindig a gyors ügyintézésnél maradva: januártól több ügyet intézhetnek online az állampolgárok – folytatta dr. Nyakó Zsuzsanna. – Az elektronikus ügyintézés lehetősége minden polgári, gazdasági, közigazgatási és munkaügyi peres eljárásban elérhető, valamint a büntető- és szabálysértési eljárásokban is adott. Januártól a gazdálkodó szervezetek és a felek jogi képviselői kötelesek online ügyintézésre. Ha csak azt vesszük, hogy a papíralapú, hagyományos módon kiküldött iratok mennyi idő alatt érkeznek meg a címzetthez, akkor már napokat nyertünk az elektronikus kézbesítéssel.

– Szintén elvárás, ha felvilágosítást, vagy a beadandó nyomtatványok kitöltéséhez, beadásához segítséget kérnek az állampolgárok, azt a legrövidebb idő alatt, a legpontosabban megkapják. Ezért nagyon fontos, hogy az idén elkezdődik a Bocskai utcai épületünkben az ügyfélcentrum kialakítása. Most, ha valaki bejön hozzánk, legyen az laikus ügyfél vagy jogi képviselő, több irodán is megfordulhat, mire mindent el tud intézni. Az új egységünkben azonban minden egy helyen megkérdezhető, leadható lesz, könnyebbé, egyszerűbbé, ügyfélbarátabbá válik a hivatali ügyintézés, erősítve a szolgáltató jellegünket – hangsúlyozta a törvényszék vezetője.

– Senki sem szeret hivatalba járni, hivatalos ügyet intézni, hozzánk általában az emberek nehéz élethelyzetben jönnek, legyen szó büntetőperről, amiben vádlottak vagy tanúk, egy bontóperről, vagy arról, hogy valaki elvesztette a munkáját, és azt jogellenesnek tartja – említett példákat dr. Nyakó Zsuzsanna.

Társadalmi elfogadottság

– Ha valamit nem ismerünk, attól tartunk. A Nyitott bíróság programunk pontosan azt a célt szolgálja, hogy az emberek megismerjék a munkánkat, értsék mi, miért történik, milyen út vezet a határozataink meghozatalához, az ítélet kihirdetéséhez, hiszen minél többet tudnak az igazságszolgáltatásról, annál inkább elfogadják és tisztelik döntéseinket, annál nagyobb a bizalom a bíróságok iránt. S bár a programot elsősorban általános és középis­kolás diákoknak hirdettük meg, mára kibővült a kör, egyre több felnőtt nyer így bepillantást az amúgy zártnak hitt bíróságok mindennapjaiba. A társa­dalmi elfogadottságunkat csak úgy tudjuk megtartani, ha a működésünk kiszámítható és átlátható, a független bíráink pedig a jogszabályok alapján, megalapozottan, szakszerűen és méltányosan ítélkeznek.

KM-BM


A jog bonyolult nyelvét is közérthetővé kell tenni

– A jog nyelve bonyolult és nehezen értelmezhető, ezért fontos feladatunk az is, hogy a polgári és közigazgatási perrendtartás hatályba lépésével kapcsolatos változásokat közérthetően fogalmazzuk meg, s azt a lehető legszélesebb körben juttassuk el az állampolgárokhoz – utalt egy másik teendőre dr. Nyakó Zsuzsanna. – Nemcsak a központi portálon, de a saját honlapunkon és Facebook-oldalunkon is megtalálhatóak az összefoglalók, amelyek a legfontosabb kérdésekre választ adnak.

– Többek között arra: a polgári ügyekben kötelező-e a jogi képviselet? A törvényszéken induló perekben első- és másodfokon is kötelező a jogi képviselet, de járásbírósági és munkaügyi perekben nem kell minden perben jogi képviselő. Lényeges kérdés, kik és hogyan kérhetnek költségkedvezményt, -mentességet, milyen esetekben kell elektronikusan benyújtani az iratokat, azokat hogyan kell kitölteni, a közigazgatási bíráskodásban a regionalizáció miatt, milyen ügyeket tárgyalnak a régióközpontban (megyénk Debrecenhez tartozik), mely ügyek, perek maradnak helyben, s jár el bennük a Nyíregyházi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság – ragadott ki néhány példát a törvényszék elnöke.

– Nemcsak a bírósági panasznapokon, hanem máshol is kérhető ingyenes jogi tanácsadás. Megyénk 9 városában működnek azok a Jogpontok (Fehérgyarmat, Kisvárda, Mátészalka, Nyírbátor, Nyíregyháza, Tiszavasvári, Újfehértó, Záhony és Vásárosnamény), ahol ingyenesen adnak jogi tanácsot a munkajogi, társadalombiztosítási, cégjogi kérdésekben, valamint magánszemélyeknek adójogi kérdésekben is – jegyezte meg dr. Nyakó Zsuzsanna.


A jog bonyolult nyelvét is közérthetővé kell tenni

– A jog nyelve bonyolult és nehezen értelmezhető, ezért fontos feladatunk az is, hogy a polgári és közigazgatási perrendtartás hatályba lépésével kapcsolatos változásokat közérthetően fogalmazzuk meg, s azt a lehető legszélesebb körben juttassuk el az állampolgárokhoz – utalt egy másik teendőre Nyakó Zsuzsanna. – Nemcsak a központi portálon (birosag.hu), de a saját honlapunkon (birosag.hu/torvenyszekek/nyiregyhazi-torvenyszek) és Facebook-oldalunkon is megtalálhatóak az összefoglalók, amelyek a legfontosabb kérdésekre választ adnak.

– Többek között arra, a polgári ügyekben kötelező-e a jogi képviselet, ugyanis a törvényszéken induló perekben első- és másodfokon is kötelező a jogi képviselet, de járásbírósági és munkaügyi perekben nem kell minden perben jogi képviselő. Lényeges kérdés, kik és hogyan kérhetnek költségkedvezményt, -mentességet, milyen esetekben kell elektronikusan benyújtani az iratokat, azokat hogyan kell kitölteni, illetve a közigazgatási bíráskodásban a regionalizáció miatt, milyen ügyeket tárgyalnak a régióközpontban (megyénk Debrecenhez tartozik), mely ügyek, perek maradnak helyben, s jár el bennük a Nyíregyházi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság – ragadott ki néhány példát a törvényszék elnöke.








hirdetés